Biedronka, Lidl i Aldi przyspieszają obniżki cen w swoich sklepach

Biedronka, Lidl i Aldi przyspieszają obniżki cen w swoich sklepach

Od 1 lutego zaczynają obowiązywać obniżone w ramach tarczy antyinflacyjnej 2.0 podatki VAT. Dotyczą one m.in. gazu, prądu, paliwa, a także żywności. Wiele sieci handlowych w odpowiedzi na zmiany zapowiedziało obniżenie cen podstawowych produktów spożywczych wraz z dniem wejścia w życie zmian. Jednak część z nich postanowiła nie czekać na wejście w życie ustawy.

Wyzerowana stawka VAT dotyczy wszystkich podstawowych produktów, na które do tego czasu obowiązywał 5% podatek. Zmiana wprowadzona przez rząd w ramach tarczy antyinflacyjnej 2.0 jest odpowiedzią na stale rosnące ceny. Wedle zapowiedzi premiera, wyzerowany VAT ma oznaczać oszczędność dla polskiej rodziny na poziomie 40-50 złotych miesięcznie.

Wyścig o niższe ceny w sieciach handlowych

Założenia tarczy antyinflacyjnej 2.0 zostały ogłoszone 11 stycznia br., czyli zaledwie na trzy tygodnie przed faktycznym wejściem w życie przepisów. Jednak na odpowiedź sieci handlowych nie trzeba było długo czekać.

Do zmian momentalnie ustosunkował się Lidl, który już 14 stycznia zadeklarował obniżenie cen produktów objętych ustawą. Chwilę po nim niższe ceny ogłosił także Aldi, jednak sieć zdecydowała o wprowadzeniu zmiany już 31 stycznia, czyli dzień przed wejściem w życie ustawy.

Z kolei Carrefour, poza obniżeniem cen artykułów objętych dotychczas 5% podatkiem, zdecydował się na dodatkową 5% promocję na tysiąc najlepiej sprzedających się produktów. Wśród sieci handlowych, które także ustosunkowały się do zmian są m.in. Stokrotka, Auchan, Netto, Lewiatan, Biedronka czy Kaufland.

Kto pierwszy ten lepszy?

Lidl, Biedronka i Aldi to sieci handlowe, które zdecydowały o przyspieszeniu wprowadzenia oferty z wyzerowanym podatkiem VAT. Klienci tych sklepów kupią produkty w niższych cenach już od 31 stycznia. Aldi poinformował o przyspieszeniu wprowadzenia 5% obniżki chwilę po ogłoszeniu zerowego VAT-u. Lidl i Biedronka nie spieszyły się z tą decyzją.

Lidl pierwotnie planował wprowadzenie „vatowej oferty” dopiero od 1 lutego, o czym w połowie stycznia. Jak się jednak okazuje, klienci wszystkich sklepów sieci niższe ceny poczują jeszcze w styczniu br. Na podobny ruch zdecydowała się Biedronka, która w gazetce promocyjnej obowiązującej od 31 stycznia informuje o 3 tys. produktów, które już od poniedziałku klienci kupią o 5% taniej.

Zerowy podatek VAT w Biedronce – jak to wygląda w praktyce?

Biedronka zapowiedziała obniżenie cen ponad 3 tys. produktów. Przy każdym artykule z wyzerowanym podatkiem VAT zostanie umieszczona specjalna etykieta cenowa. Pojawi się na niej cena produktu z 5% VAT-em, dokładna wartość podatku oraz cena z wyzerowaną stawką VAT. Czy rzeczywiście odczujemy niższe ceny? W przypadku oleju rzepakowego Wyborny (1l) zamiast 7,49 zł klienci Biedronki zapłacą od teraz 7,13 zł. Z kolei bułka kajzerka będzie tańsza o 2 grosze. Natomiast cena makaronu durum Spaghetti Pastani zmniejszy się z 2,99 zł do 2,85 zł.

Warto przypomnieć, że w zapisach ustawy, która wprowadza obniżoną stawkę VAT na podstawowe produkty spożywcze, znalazł się także zapis nakładający nowy obowiązek na sklepy spożywcze. Mowa o informacji o działaniu rządu, którą sprzedawcy będą musieli umieścić przy kasie. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj. 

Jakie produkty spożywcze będą objęte zerowym podatkiem?

Wedle ustawy 0% stawką będą objęte wszystkie podstawowe produkty żywnościowe, na które do tej pory obowiązywał 5% podatek VAT. Wśród nich znajdują się m.in.:

  • produkty mleczarskie,
  • mięso i przetwory z mięsa,
  • ryby i przetowry rybne,
  • zboża, produkty przemysłu młynarskiego, przetwory ze zbóż i wyroby piekarnicze;
  • niektóre napoje (np. zawierające co najmniej 20% soku owocowego lub warzywnego, napoje mleczne i tzw. mleka roślinne).
Reklama