FMCG co to – rynek FMCG w Polsce

Branża FMCG to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki. Swój prężny rozwój zawdzięcza w głównej mierze klientom, których potrzeby i oczekiwania stale się zmieniają. Rynek zajmuje się przede wszystkim produktami pierwszej potrzeby, dlatego warto poznać sektor i dowiedzieć się co to FMCG.

Spis treści:

  1. Co to znaczy FMCG – definicja FMCG
  2. Znaczenie rynku FMCG w Polsce
  3. Branża FMCG – czym się zajmuje?
  4. Branża FMCG – co to jest?
  5. Czym charakteryzuje się rynek FMCG
  6. Popyt na produkty FMCG
  7. Gdzie kupić artykuły FMCG?
  8. Działalność w branży FMCG
  9. Produkty na rynku FMCG – produkty szybkozbywalne
  10. Niespożywcze produkty FMCG
  11. Rynek FMCG w Polsce
  12. Największe firmy z rynku FMCG w Polsce
  13. Praca w branży FMCG – kogo chętnie zatrudniają pracodawcy
  14. Jaka jest przyszłość branży FMCG?
  15. Podsumowanie

Co to znaczy FMCG – definicja FMCG

FMCG to nic innego jak skrót pochodzący od zwrotu Fast Moving Consumer Goods, oznaczający dobra szybko zbywalne. Czym jest zatem branża FMCG? Pod skrótem FMCG kryją się wszelkiego rodzaju produkty codziennego użytku, takie jak żywność, środki czyszczące, leki dostępne bez recepty, papierosy czy alkohol. 

W definicji FMCG można uwzględnić również to, że obejmuje produkty szybko rotujące o względnie niskich cenach, jednocześnie produkty FMCG charakteryzują się niską marżą.

Znaczenie rynku FMCG w Polsce

Rynek FMCG (Fast Moving Consumer Goods) w Polsce ma tendencję wzrostową i jest jednym z najważniejszych segmentów rynku konsumenckiego i ma duży wpływ na gospodarkę kraju.  Produkty FMCG cieszą się coraz większą popularnością, co wpływa na dynamiczny i wciąż rozwijający się rynek FMCG w Polsce. 

Tendencję wzrostową produktów szybko zbywalnych możemy powiązać z poziomem dochodów i zmianami konsumpcji w społeczeństwie - żyjemy w ciągłym biegu a jako kraj, w który wciąż się gospodarczo rozwija, możemy też zauważyć wzrost średnich dochodów.

Wzrost gospodarczy i rosnące zapotrzebowanie na produkty FMCG powodują, że rynek ten jest atrakcyjny dla inwestorów i przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać swoje działalności w Polsce.

Czynniki, które wpływają na rynek FMCG w Polsce, obejmują:

  1. Globalne trendy rynkowe - rynek FMCG w Polsce odzwierciedla globalne trendy, takie jak zmiany w gustach konsumentów, zmiany technologiczne i ekologiczne, a także zmiany w zachowaniach zakupowych.
  2. Zmiany demograficzne i społeczne - Zmiany w demografii i strukturze społeczeństwa, takie jak starzenie się populacji i wzrost liczby singli, wpływają na potrzeby i preferencje konsumentów na rynku FMCG.
  3. Zmiany technologiczne - Postęp technologiczny, taki jak rozwój e-commerce i usług związanych z zakupami, wpływa na sposób, w jaki konsumenci dokonują zakupów produktów FMCG i jakie produkty są dostępne na rynku.
  4. Koniunktura gospodarcza - Wpływ koniunktury gospodarczej na rynek FMCG jest bezpośredni, ponieważ w czasie recesji ludzie oszczędzają i inwestują mniej w produkty FMCG, a w czasie boomu gospodarczego wydają więcej na takie produkty.
  5. Konkurencja - Konkurencja na rynku FMCG jest bardzo silna, co wpływa na ceny produktów, innowacje i strategie marketingowe stosowane przez producentów i dystrybutorów.

Branża FMCG – czym się zajmuje?

Segment FMCG najprościej rzecz ujmując zajmuje się produkcją i sprzedażą dóbr szybko zbywalnych, firmy FMCG zajmujące się produkcją, muszą być zawsze gotowe na szybką reakcję na zmieniające się trendy i preferencje konsumentów.

Zagłębiając się w tę branżę można jednak dostrzec, że to wiele więcej procesów towarzyszących głównym celom. Sama produkcja nie byłaby możliwa bez zbadania rynku i potrzeb konsumentów, a następnie bez przygotowania procesu produkcji – zaczynając od surowców, a na opakowaniu i promocji produktu kończąc.

Branża FMCG – co to jest?

Istotne znaczenie w sektorze FMCG mają konsumenci. To ich potrzeby i wymagania są najważniejsze. Stanowią one wyzwanie dla producentów, ponieważ gusta i oczekiwania stale się zmieniają. A kluczem do wysokiej sprzedaży jest oferowanie produktów zgodnie z trendami na rynku. Rynek FMCG jest bardzo wymagający.

Odpowiadając na pytanie co to branża FMCG, oprócz wyżej wspomnianej produkcji, należy uwzględnić także cały proces transportu i dystrybucji produktów w różnych kanałach sprzedażowych, zaczynając od małych sklepów przez dyskonty i supermarkety a na sprzedaży e-commerce, czyli sklepach internetowych kończąc. 

Firmy z branży FMCG dbają także o to, by dobrać odpowiednią strategię działań i sprawnie zarządzać łańcuchami dostaw.

Czym charakteryzuje się rynek FMCG?

Rynek FMCG charakteryzuje się przede wszystkim ogromnym zróżnicowaniem oferowanych artykułów. Konieczność zaspokojenia różnych potrzeb i gustów polskich konsumentów wpływa na szeroki asortyment na rynku w każdej grupie produktowej. 

Różnorodność dotyczy zarówno produktów, jak i formatów opakowań.

Popyt na produkty FMCG

Kolejną cechą charakterystyczną dla rynku FMCG są niskie ceny oraz niskie marże. Trudno znaleźć inne sektory gospodarki, które działają podobnie do rynku produktów szybkozbywalnych. 

Na szczęście obok niskich marż rynek charakteryzuje wysoki popyt, a co za tym idzie również wysoki poziom sprzedaży.

Gdzie kupić artykuły FMCG?

Na uwagę w tym sektorze zasługują wysoko rozwinięte kanały dystrybucji. Małe sklepy osiedlowe, kioski, dyskonty, supermarkety, hipermarkety czy sklepy internetowe – produkty spożywcze są dostępne niemal na każdym kroku.

Działalność w branży FMCG

Producenci branży spożywczej nie mają łatwego zadania. Co również dotyczy sieci detalicznych, które także muszą zawalczyć o klienta. Ze względu na dużą skalę rynku FMCG, mamy do czynienia z dużą konkurencją w tej branży

Samo rozpoczęcie biznesu w branży FMCG jest stosunkowo łatwe. Sektor ten pozostawia także ogromne możliwości zatrudniania i wysokie zarobki. 

Produkty na rynku FMCG – produkty szybkozbywalne

Które produkty zaliczamy do produktów szybkozbywalnych czyli tzw. FMCG? Praktycznie wszystkie dostępne w sklepach spożywczych. Zaczynając od tych podstawowych takich jak pieczywo, nabiał, wędliny, produkty sypkie, konserwy, dania gotowe, żywność mrożona, warzywa i owoce poprzez przekąski zarówno słone jak i słodkie, słodycze, lody a na napojach zarówno bezalkoholowych, jak i alkoholowych kończąc.

Niespożywcze produkty FMCG

Towary FMCG to nie tylko produkty spożywcze. Produktami szybkozbywalnymi są również środki czyszczące niezbędne w każdym domu, do sprzątania i czyszczenia, proszki, płyny i kapsułki do prania czy asortyment akcesoriów takich jak gąbki, ściereczki czy worki na śmieci. 

W większości sklepów spożywczych w ramach produktów FMCG  dostępne są także podstawowe leki OTC – bez recepty, z obecności których klienci chętnie korzystają w przypadku nagłej potrzeby. 

Do produktów FMCG należą także artykuły higieniczne i kosmetyki do higieny osobistej, podstawowe artykuły biurowe czy baterie. Wszystkie te produkty można kupić zarówno w supermarkecie jak i osiedlowym sklepie spożywczym.

Rynek FMCG w Polsce

Sektor branży FMCG w Polsce stale rośnie. Według NielsenIQ wartość rynku dóbr szybkozbywalnych w 2021 r. wzrosła o 4,1% w stosunku do roku poprzedniego osiągając wartość 201 mld zł. W 2020 roku rynek FMCG wart był 198,2 mld zł. 

Największy wzrost wartości produktów FMCG w 2021 roku odnotował koszyk spożywczy – wzrost o 4,8%, osiągając wartość 143,7 mld zł. Koszyk chemiczny wzrósł o 3,5% do wartości 15,7 mld zł z kolei kosmetyki odnotowały spadek o 1,9% osiągając wartość 13,2 mld zł.

Największe firmy z rynku FMCG w Polsce

Rynek produktów FMCG w Polsce jest ogromny – działa na nim wielu producentów zarówno tych większych jak i mniejszych. Wśród największych firm FMCG należy zwrócić uwagę przede wszystkim na te, które oferują różnorodne kategorie produktów:

  • Nesté Polska oferująca m.in. marki takie jak Nescafe, Winiary, Nesquik, Gerber czy Nałęczowianka.
  • Grupa Maspex z markami Kubuś, Łowicz, Kotlin, Lubella, Tymbark, Krakus, Żubrówka, Soplica czy Absolwent.
  • Unilever z markami m.in. takimi jak: Amino, Algida, Knorr, Lipton, Rama, Cif, Domestos i Persil.
  • Procter & Gamble oferujący m.in. takie marki jak Ariel, Lenor, Vizir, Pampers, Head & Shoulders, Gillette, Ambi Pur czy Blend-a-Med. 

Oprócz tego jest wielu producentów FMCG działających w danej kategorii produktowej, np.:

  • Animex,
  • Sokołów,
  • Cedrob,
  • PepsiCo,
  • Mars,
  • Ferrero,
  • Mondelez,
  • Colian,
  • Lotte Wedel,
  • Grupa Żywiec,
  • Kompania Piwowarska,
  • Philip Morris Polska,
  • Grupa Mlekovita,
  • Mlekpol. 

To tylko nieliczne przykłady firm działających w branży FMCG. Rynek produktów szybkozbywalnych jest ogromny a ilość producentów zdumiewająca. 

Praca w branży FMCG – kogo chętnie zatrudniają pracodawcy

Branża FMCG jest także atrakcyjnym sektorem ze względu na ilość oferowanych miejsc pracy. Zatrudnienie mogą w niej znaleźć zarówno wykwalifikowani kandydaci z doświadczeniem, jak i ci bez wyższego wykształcenia oraz dopiero zaczynający życie zawodowe.

Jakie stanowiska czekają na chętnych kandydatów w tej branży? 

Oferty pracy dotyczą m.in. pracowników zakładów produkcyjny i laboratoriów, pracowników magazynu, działu logistyki, marketingowców, przedstawicieli handlowych czy sprzedawców. 

Zapotrzebowanie na pracowników w branży FMCG jest bardzo duże, największe zakłady zatrudniają nawet po kilka tysięcy pracowników.

Wymagania pracowników w branży FMCG

Wymagania jakie powinien spełniać potencjalny pracownik zależą przede wszystkim od stanowiska. Pracownicy produkcji powinni wyróżniać się pracowitością, punktualnością oraz odpowiedzialnością. Z kolei kandydata do pracy w marketingu powinny wyróżniać zdolności analityczne, kreatywne myślenie. 

W sprzedaży sprawdzą się osoby, które lubią kontakt z ludźmi i są cierpliwe.

Rynek pod względem zatrudnienia jest perspektywiczny i dochodowy. To odpowiednie miejsce dla osób, które chcą powiększać swoje umiejętności i mieć możliwość awansu.

Zarobki w branży FMCG

Najistotniejszą kwestią dla przyszłych pracowników są oczywiście zarobki na rynku FMCG w Polsce. A te w branży FMCG są tak różnorodne, jak ilość oferowanych stanowisk. Ta kwestia różni się także od doświadczenia czy miasta.

Zarobki na stanowisku dyrektora

Wynagrodzenie na stanowisku dyrektora ds. sprzedaży lub marketingu mogą wahać się od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie. Według portalu wynagordzenia.pl (dane ze stycznia 2022 r.) miesięczne wynagrodzenie całkowite (mediana) na stanowisku dyrektora ds. sprzedaży wynosi 15 880 zł brutto. Co drugi dyrektor ds. sprzedaży otrzymuje pensję od 10 790 zł do 23 000 zł.

Zarobki na stanowisku kierownika

Mediana wynagrodzenia na stanowisku kierownik marki wynosi 9 670 zł brutto. 50% kierowników marki otrzymuje od 7 000 do 13 280 zł brutto. Analityk sprzedaży zarabia średnio 6 600 zł brutto, specjalista ds. marketingu 5 130 zł brutto a przedstawiciel handlowy 5 630 zł brutto.

Zarobki sprzedawcy w Lidlu

Średnie zarobki na stanowisku sprzedawcy wynoszą 4 140 zł brutto miesięcznie. Np. w Lidlu można zarobić od 3 750 do 4 600 zł brutto na początku zatrudnienia. Po roku pracodawca gwarantuje wzrost płacy do poziomu od 3 850 do 4 800 zł brutto a po dwóch latach stażu pracy od 4 100 do 5 050 zł brutto. Natomiast w przypadku pensji załogi magazynów, wynosi ona od 4350 zł brutto do 4750 zł brutto na początku zatrudnienia.

Wraz z rokiem 2023 Lidl wprowadza nowe stawki, z którymi można się zapoznać w naszym artykule o wynagrodzeniu w Lidlu w 2023.

Wynagrodzenie pracownika Biedronki

W Biedronce rozpoczynający pracę mogą liczyć na kwotę wynagrodzenia od 3 460 do 3 800 zł, po 3 latach pracy od 3 600 do 4 050 zł. Wynagrodzenie kierownika sklepu rozpoczyna się od 5 100 zł brutto miesięcznie. Początkujący magazynier może liczyć na wynagrodzenie od 3 800 do 4 100 zł a inspektor ds. administracyjno-magazynowych na 4650 - 4950 zł brutto.

Jaka jest przyszłość branży FMCG?

Przyszłością branży FMCG niewątpliwie jest cyfryzacja, nowe technologie i innowacje. Dotyczą one zarówno produkcji, transportu, magazynowania, jak i sprzedaży. Aby sprostać zmieniającym się potrzebom i wymaganiom klientów, branża musi dostosować zarówno kanały komunikacji jak i sprzedaży produktów FMCG.

W kierunku cyfryzacji

Jednym z kierunków rozwoju rynku FMCG jest sprzedaż internetowa, czyli e-commerce. W związku z tym na rynku pojawia się coraz więcej sklepów e-commerce oraz dark store’ów umożliwiających szybkie zakupy dostarczone przez kuriera w krótkim czasie. Zakupy online są coraz bardziej popularne i są uzupełnieniem wciąż dominujących przychodów ze sprzedaży stacjonarnej. 

Z kolei automatyzacja to trend usprawniający logistykę i magazynowanie. Ten kierunek będzie się umacniał.

Działania proekologiczne w branży FMCG

Przy tym wszystkim istotną rolę coraz bardziej odgrywa ochrona środowiska. Jest ona brana pod uwagę na etapie produkcji, transportu czy sprzedaży. 

Dobro planety będzie priorytetem w przyszłości całej branży FMCG. Wiele firm z branży FMCG już teraz stara się zmniejszyć swój ślad węglowy poprzez zastosowanie bardziej ekologicznych opakowań czy poprzez redukcję odpadów, ale też podjęte są działania związane z optymalizacją transportu. Branża FMCG zdaje sobię sprawę, że konsument jest coraz bardziej świadomy, i stara się podejmować dobre decyzje dla środowiska.

Podsumowanie

Rynek FMCG rośnie i niestraszne mu są kryzysy - zarówno rynek FMCG w Polsce jak i na świecie. Produkty spożywcze to dobra pierwszej potrzeby z gwarancją wysokiego popytu. Jedno się jednak zmienia. Potrzeby i gusta konsumentów. To one kreują rynek, wymagają zmian, automatyzacji, cyfryzacji, rozwiązań ułatwiających zakupy czy sprawiających, że sam produkt jest bardziej atrakcyjny. 

Branża FMCG jest rynkiem wielu możliwości i rozwoju także w kwestii zatrudnienia. Tak prężny rozwój FMCG nie byłby możliwy bez innowacyjności, która stale wpisana jest w rozwój tuż obok działalności proekologicznej. Dodatkowo branża ma przed sobą obiecującą przyszłość, pełną cyfryzacji i automatyzacji.


Foto: StockAdobe(sebra)

Reklama