Dyskont, supermarket i hipermarket – czym się różnią?

Dyskont, supermarket i&nbsphipermarket – czym się różnią?

Dyskont spożywczy, supermarket czy hipermarket są jednymi z najczęściej odwiedzanych formatów sklepów. Różnią się one wieloma cechami i oferują odmienny asortyment. Na rynku występuje oczywiście wiele rodzajów sklepów spożywczych, a duża konkurencja skłania sprzedawców do podejmowania wielu różnych kroków ku zwiększeniu atrakcyjności swojej placówki.

Rodzaje sklepów spożywczych

Sklepy można podzielić przede wszystkim na te tradycyjne oraz nowoczesne. Do tradycyjnych placówek należą niezależne sklepy spożywcze, specjalistyczne sklepy, targowiska, kioski czy stacje paliw. Do nowoczesnych formatów należą hipermarkety, supermarkety, dyskonty i sieci małych sklepów convenience. 

Nowoczesne formaty stają się coraz atrakcyjniejsze, co wpływa na stopniowy spadek liczby placówek handlu tradycyjnego oraz przechodzenie sieci do handlu nowoczesnego, w głównej mierze w ramach franczyzy sieci convenience oraz supermarketów.

Co to znaczy dyskont?

Który sklep jest dyskontem spożywczym? Jaka jest właściwie definicja dyskontu? Przede wszystkim dyskonty (z ang. discount – obniżka ceny, rabat) to placówki samoobsługowe o ograniczonym asortymencie w niskich cenach

Odpowiadając na pytanie, do to są sklepy dyskontowe, najprościej wskazać na placówkę, w której na półkach dominują produkty pierwszej potrzeby, a wybór w danej kategorii zazwyczaj jest ograniczony. 

Sklepy dyskontowe w ofercie mają spory udział marek własnych, które same tworzą. Obniża to koszty marketingu oraz skraca do minimum łańcuch dostaw. Przyspiesza tym samym rotację produktów. Towar w dyskontach stale się zmienia.

Co oferują dyskonty?

Z raportu Market Side przeprowadzonego pod koniec 2021 roku wynika, że w Polsce działała 4 848 spożywczych sklepów dyskontowych. Polacy polubili ten format sklepów. W ciągu 10 lat liczba dyskontów wzrosła o 86%. 

Polacy doceniają dogodne lokalizacje, szeroką ofertę produktów świeżych i żywności convenience. Jednak to nie wszystko, bo dyskonty spożywcze oferują także atrakcyjne oferty produktów pozaspożywczych.

Oprócz atrakcyjnego asortymentu i wielu promocji, dyskonty spożywcze wdrażają wiele innowacyjnych rozwiązań. Jednym z nich są aplikacje, które pozwalają na dostęp do programów lojalnościowych czy specjalnych promocji. W większości z nich są dostępne kasy samoobsługowe usprawniające finalizację zakupów. Oprócz tego dyskonty stawiają pierwsze kroki w sprzedaży internetowej.

Z prognoz PMR wynika, że w latach 2021-2026 dyskonty będą najszybciej rozwijającym się formatem na rynku spożywczym w Polsce.

Jak wygląda dyskont?

Dyskont spożywczy z założenia nie przekracza powierzchni 1000 mkw. Towary umieszczone są najczęściej w opakowaniach zbiorczych, na prostych regałach bądź paletach. Wygląd sklepu dyskontowego nie ma dużego znaczenia, zazwyczaj jest skromny bez szczególnej dbałości o estetykę.

Przykłady najbardziej znanych dyskontów w Polsce

Do najbardziej popularnych dyskontów spożywczych w Polsce należą:

  • Biedronka,
  • Lidl,
  • Aldi,
  • Netto.

Co to znaczy supermarket?

Definicja supermarketu wskazuje na samoobsługowy sklep o dużej powierzchni oferujący produkty spożywcze jak również narzędzia, środki chemiczne i kosmetyczne, artykuły gospodarstwa domowego czy na przykład odzież. 

Na półkach supermarketów znajduje się kilka rodzajów tego samego produktu, klienci mogą wybierać spośród różnych marek i wariantów. Tego rodzaju sklepy oferują szeroki asortyment, dużą ofertę produktów świeżych, w tym np. wędzarnię czy piekarnię. 

Duży nacisk stawiany jest na estetyczny koncept i dobrą obsługę. Tutaj również dostępne są kasy samoobsługowe oraz gazetki promocyjne.

Jak wygląda supermarket?

Supermarkety to sklepy o powierzchni od 400 do 2499 mkw. Produkty są poustawiane na odpowiednich regałach z zastosowaniem zasad merchandisingu. Odpowiednie wyeksponowanie produktów na półkach ma ogromne znaczenie.

Przykłady najbardziej znanych supermarketów w Polsce

W Polsce wśród supermarketów wymienić można: 

  • Spar, 
  • Intermarche, 
  • Top Market, 
  • Polomarket, 
  • Stokrotkę, 
  • Topaz, 
  • Spar,
  • Kaufland.

Co to znaczy hipermarket?

Hipermarket to największy format sklepu. Jak wskazuje definicja hipermarketu, to markety, w których sprzedaż obejmuje wszelkiego rodzaju produkty, zarówno spożywcze jak i szeroką ofertę produktów niespożywczych, kosmetyki, odzież, chemię gospodarczą, RTV, AGD, dom i ogród, itp. 

Dodatkowo w tego rodzaju placówkach w ramach jednego produktu mamy największy wybór wśród wielu marek i wariantów. Sieci stale oferują akcje promocyjne, degustacje czy gastronomię na ciepło. 

Sprzedaż odbywa się dodatkowo za pomocą kas samoobsługowych. Duży parking tuż przy hipermarkecie ułatwia wykonanie kompleksowych zakupów.

Jak wygląda hipermarket?

Hipermarkety mają powierzchnię przekraczającą 2500 mkw. Całe alejki sklepowe są przeznaczone na osobne kategorie, np. słodycze czy napoje. Ekspozycja uwzględnia wszelkie zasady merchandisingu, odpowiednie oświetlenie czy komunikację.

Przykłady najbardziej znanych hipermarketów w Polsce

Wśród hipermarketów działających w Polsce wyróżnić można: 

  • Auchan, 
  • E.Leclerc, 
  • Carrefour.

Podstawowe różnice między dyskontami, supermarketami i hipermarketami

Hipermarket, supermarket czy dyskont? Wybór zależy przede wszystkim od tego na jakie zakupy się wybieramy. Czy mamy długą listę zakupów, lubimy promocje, atrakcyjne ceny lub duży wybór, a w końcu czy mamy czas, by wybrać się na zakupy trochę dalej czy preferujemy najbliższą okolicę.

Lokalizacja

Dyskonty spożywcze najczęściej znajdują się w dogodnych lokalizacjach w miastach, są zawsze blisko. Zarówno w centrum, jak i na osiedlach. 

Supermarkety zazwyczaj znajdują się w centrach miast, przy ruchliwych ulicach. Z kolei hipermarkety z racji swoich rozmiarów i potrzeby dużego parkingu najczęściej znajdują się poza miastem.

Ekspozycja produktowa

Kolejną cechą odróżniającą różne rodzaje sklepów spożywczych jest ekspozycja produktowa. O ile w dyskontach jest to element pomijany, o tyle w supermarketach i hipermarketach odgrywa on znaczącą rolę

Dyskontowy sklep oferuje produkty na prostych regałach, w kartonach zbiorczych, czasami na paletach.

W supermarketach pracownicy dbają o to, by produkty były ustawione zgodnie z zasadami merchandisingu, produkty mają być widoczne, ustawione w odpowiedni sposób w konkretnej części sklepu tak, by ułatwić wybór i zakupy klientom.

Hipermarket a supermarket

W hipermarketach podobnie jak w supermarketach ekspozycja ma ogromne znaczenie. Zwłaszcza, że ilość produktów jest ogromna, a każdy z nich musi być widoczny. 

Dużą rolę odgrywa odpowiednie oświetlenie, ekspozycje dodatkowe w postaci standów oraz komunikacja w sklepie informująca o tym jakie znajdują się kategorie w danych alejkach.

Towary i ich dostępność

Dostępność towarów to kolejny aspekt wpływający na wybór danej placówki. Do definicji sklepów dyskontowych moglibyśmy dodać, że charakteryzują się one najniższą ilością produktów w porównaniu do dwóch większych omawianych formatów. Zazwyczaj w ramach jednej kategorii wybierać można spośród 2-3 marek

W supermarkecie znajdziemy mniej towarów przemysłowych niż w hipermarketach. Bardziej ograniczony jest również wybór produktów codziennego użytku oraz dostępność do innych usług. 

W hipermarkecie oferta jest bardzo szeroka, uwzględnia większość marek na rynku, towar jest stale dostępny i wciąż uzupełniany o nowości rynkowe.

Różnice cenowe

Cena to bardzo istotne kryterium dla wielu osób zwłaszcza w czasach obecnych. Pod tym względem niewątpliwie wyróżniają się dyskonty oferujące produkty marek własnych, które są często najtańsze. Również produkty markowe często są w cenach promocyjnych, do tego dochodzą nowe oferty promocyjne wprowadzane co kilka dni i programy lojalnościowe. Biedronka, Lidl, Aldi czy Netto zwracają szczególnie uwagę klientów szukających produktów w niższych cenach.

Jednak supermarkety i hipermarkety nie zostają już daleko w tyle. Sieci również oferują produkty w promocji oraz marki własne. Dzięki temu różnice cenowe w porównaniu do dyskontów nieco się zacierają.

Podsumowanie

Dyskonty spożywcze, supermarkety oraz hipermarkety mają zarówno wiele różnic, jak i cech wspólnych. Na rynku jest miejsce na wszystkie formaty sklepów. Według "Rankingu popularności sieci handlowych w Polsce" to dyskonty znajdują się obecnie na podium - przede wszystkim mowa o Lidlu i Biedronce. Trzecie miejsce zajmuje Auchan. Inwestycje w reklamy, przemyślana strategia, rozwój marek własnych czy doskonalenie aplikacji lojalnościowej – walka o klientów wśród dyskontów, supermarketów i hipermarketów wciąż trwa.


Foto: StockAdobe(.shock)

Reklama