Branża retail – co to jest? Trendy w branży retail

Branża retail – co to jest? Trendy w branży retail

Retail to określenie, które wielokrotnie pojawia się, gdy mówimy o handlu. Jednak co to jest retail i jaka jest właściwie definicja branży retail? To jedna z najważniejszych dynamicznie rozwijających się gałęzi gospodarki, która obejmuje bezpośrednią sprzedaż towarów.

Najkrótsza definicja branży retail określiłaby ją jako handel detaliczny. Sektor ten jest jednak niezwykle zróżnicowany i obejmuje szeroki zakres towarów i usług. W tym artykule odpowiemy na pytanie co to jest retail, a także przedstawimy przykłady branży retail oraz najważniejsze wyzwania i trendy w retailu.

Retail – co to znaczy?

Retail to słowo, którego nie znajdziemy w słowniku języka polskiego, choć na dobre zawitało już do potocznej mowy. Co to znaczy retail? To angielski termin, który w tłumaczeniu na język polski oznacza handel detaliczny. Co za tym idzie retail bezpośrednio rozumiany jest jako sprzedaż różnych towarów bezpośrednio konsumentom. Liczba branż, które funkcjonują na rynku retail wciąż rośnie – mowa m.in. o żywności, kosmetykach, odzieży czy elektronice.

Według danych eMarketer, w 2021 roku całkowite wydatki detaliczne osiągnęły wartość 26 bln dolarów po 9,7% wzroście rok do roku. Według prognoz ekspertów, wartość rynku retail będzie w dalszym ciągu rosła, aż do 21,2 bln dolarów w 2025 roku.

Branża retail – czym sie zajmuje?

Definicja branży retail zatem to handel detaliczny, który obejmuje sprzedaż za pośrednictwem różnych kanałów. Branża retail zajmuje się głównie sprzedażą towarów w sklepach stacjonarnych oraz sklepach internetowych. Coraz bardziej na znaczeniu zyskuje także tzw. omnichannel, czyli łączenie obydwu tych kanałów sprzedaży.

Wśród przykładów branży retail możemy wymienić m.in. takie firmy jak spożywcze sieci handlowe typu Carrefour, Biedronka czy Żabka. Sklepy te zajmują się retailem, czyli handlem, przede wszystkim produktami spożywczymi. Kolejnym przykładem działalności w branży retail będą, chociażby salony samochodowe – które zajmują się sprzedażą aut. Do branży retail należą także wszystkie sklepy online oraz platformy zakupowe, takie jak Amazon czy Allegro.

Trendy w branży retail w 2023 roku

Skoro wiemy już co to branża retail, warto przyjrzeć się kluczowym zmianom, które zachodzą na tym rynku. Sektor handlu detalicznego stale podąża za zmianami zachowań konsumenckich, a co za tym idzie – wciąż ewoluuje. Wśród ważnych trendów w branży retail, które w ostatnim czasie zyskują na popularności wymienić możemy m.in. zwrot ku ekologii i zrównoważonemu rozwojowi, omnichannel, personalizację zakupów, handel społecznościowy czy tzw. second hand fashion. Przyjrzymy się kilku z nich.

Omnichannel – co to?

W ostatnich latach konsumenci podczas zakupów w coraz większych stopniu zaczęli korzystać z kanału online. Sklepy stacjonarne podążając za tym trendem zaczęły inwestować w rozwój omnichannel, czyli „omnikanałowości”. Co to omnichannel?

Omnichannel to podejście, w ramach której podmioty z branży retail, czyli firmy działające w handlu detalicznym, integrują różne kanały sprzedaży. Chodzi np. o połączenie funkcjonowania sklepów stacjonarnych z internetowymi i mobilnymi. Celem wdrażania strategii omnichannel jest zapewnienie klientom spójnego i elastycznego doświadczenia zakupowego.

Dzięki połączeniu kanałów online i offline, sklep może dotrzeć zarówno do klientów, którzy preferują zakupy w placówce stacjonarnej oraz konsumentów, którzy wolą robić zakupy online. Omnichannel odpowiada także na potrzeby osób, które chcą łączyć oba te kanały – mowa o tzw. efekcie SOPO (See Offline Purchase Online), który polega na sprawdzaniu produktów w sklepie stacjonarnym, a następnie zakupie towaru przez Internet.

Handel społecznościowy

Handel społecznościowy jest pewnego rodzaju przedłużeniem podejścia omnichannel. Zakłada on wykorzystywanie mediów społecznościowych oraz platform internetowych do sprzedaży produktów lub usług. Popularność handlu społecznościowe znacznie rośnie wraz z rosnącą liczbą użytkowników mediów społecznościowych.

Na trend handlu społecznościowego odpowiadają zarówno sieci handlowe, jak też same platformy społecznościowe. Przykładem może być Instagram, który w kwietniu 2022 roku wprowadził funkcję, dzięki której marki mogą oznaczać swoje produkty w publikowanych postach.

Handel społecznościowy jest wykorzystywany przez mniejsze lokalne marki, którym łatwiej jest zbudować grupę odbiorców w mediach społecznościowych, jak również gigantów handlowych, jak chociażby sieć sklepów Carrefour. Francuski oddział sieci już od dłuższego czasu organizuje dla swoich klientów tzw. „live shopping”. Carrefour wykorzystuje do tego YouTube, gdzie odbywają się transmisje live, podczas których klienci mogą kupować produkty w promocyjnych cenach.

Second hand fashion – na czym polega?

Second hand fashion to ważny trend, który niejako idzie w parze z rosnącą świadomością ekologiczną konsumentów. Second hand fashion polega na sprzedaży oraz kupnie ubrań i akcesoriów, które były już wcześniej używane przez innych. Jak sama nazwa wskazuje, często odnosi się do tzw. „second hand-ów”, czyli sklepów sprzedających ubrania z drugiej ręki.

Wiele osób odkrywa second hand fashion jako sposób na zmniejszenie swojego wpływu na środowisko poprzez zakup odzieży używanej zamiast nowej, a tym samym zmniejszenie ilości odpadów i emisji gazów cieplarnianych. Co więcej, używane ubrania są często mniej kosztowne niż nowe, umożliwiając kupującym uzyskanie markowych rzeczy za rozsądną cenę.

W ostatnich latach, wiele firm modowych i marek zaczęło eksperymentować z second hand fashion. Przykładem może być platforma zakupowa Zalando, która wprowadziła dedykowaną sekcję Pre-owned, w której klienci sklepu online mogą kupić używane ubrania. Choć usługa ta nie jest już aktywna dla polskich sprzedawców, w dalszym ciągu klienci mogą kupować ubrania z drugiej ręki.

Digitalizacja i mobilność w branży retail

Według danych zawartych w raporcie Global Digital 2022, w ubiegłym roku na świecie do grona internautów dołączyło aż 192 miliony osób! Dane te, opublikowane na początku 2022 roku, ukazują, że aż 87% Polaków korzysta z Internetu. Spośród nich 38,3% sięga po usługi finansowe online, a 58,4% regularnie dokonuje zakupów w sieci. Co więcej, 31,4% z tych zakupów realizowanych jest za pomocą smartfonów, podczas gdy aż 42,5% respondentów wyraża obawy dotyczące prywatności swoich danych. Średnio Polacy spędzają 6 godzin i 39 minut dziennie w sieci, a wśród młodszych pokoleń Y i Z korzystających z Internetu, każdy posiada kilka urządzeń, z których korzysta codziennie. Polskie statystyki nieznacznie odbiegają od średniej europejskiej, co stanowi bardzo pozytywną wiadomość dla branży retail, zwłaszcza e-commerce.

Branża retail, będąca w centrum tych zmian, musi dostosować się do rosnących oczekiwań konsumentów. Personalizacja staje się kluczowym trendem, który kształtuje przyszłość tego sektora. W dobie technologii mobilnych i cyfrowych, konsumenci czerpią inspiracje z Internetu i mediów społecznościowych, co determinuje ich zachowania zakupowe. Już teraz możliwość dokonywania zakupów zarówno w tradycyjnych sklepach, jak i online w ramach jednej sieci nie jest niczym niezwykłym. Jednakże istotne jest zapewnienie spójności i prostoty w doświadczeniach zakupowych, niezależnie od kanału sprzedaży. Proces wyboru, płatności, zwrotów czy reklamacji powinien być równie łatwy i przyjemny zarówno w galerii handlowej, salonie w centrum miasta, jak i w wirtualnej przestrzeni internetowego sklepu.

Podsumowanie - branża retail

Branża retail to szeroki sektor, na którym w pewnym stopniu opiera się gospodarka każdego państwa. Znając definicję branży retail możemy zauważyć, że spotykamy się z nią codziennie – robiąc każdorazowo zakupy. Retail to jednocześnie rynek, który wciąż zmienia się podążając za zmianami zachowań konsumenckich. Omnichannel, handel społecznościowy czy second hand fashion to jedynie garstka spośród trendów oraz przemian, które zachodzą w retailu.


Foto: StockAdobe(Anton)

Reklama