Quick commerce i sklepy samoobsługowe w obliczu zakazu handlu [BADANIE]

Quick commerce i sklepy samoobsługowe w obliczu zakazu handlu [BADANIE]

Od lutego obowiązuje zaostrzony zakaz handlu w niedziele niehandlowe. W rezultacie sieci, które do tego czasu korzystały z wyjątków dotyczących działalności pocztowej, nie może już otwierać swoich placówek. Obostrzenia te stanowią problem dla ponad połowy badanych Polaków – wynika z najnowszego badania ARC Rynek i Opinia. Jak się okazuje, rozwiązaniem może być quick commerce, czyli zakupy online z ekspresową dostawą, a także sklepy samoobsługowe.

Połowa badanych Polaków (51%) przyznaje, że najnowsze obostrzenia dotyczące zakazu handlu w niedzielę stanowią dla nich problem. Wśród nich przeważają ludzie młodzi (18-24 lat) – 68% oraz mieszkańcy największych miast (powyżej 500 tys.) – 62%. Badacze z ARC Rynek i Opinia zapytali Polaków o nowe możliwości robienia zakupów w kontekście ograniczeń handlu w niedzielę.

Podzielone zdania, co do obostrzeń handlu w niedzielę mogą wskazywać na zmianę stylu życia, podejścia do spędzania czasu wolnego w galeriach handlowych. Zdecydowanie jest to większym problemem dla osób młodych, którym trzeba zaoferować jakiś substytut, który w sposób atrakcyjny zagospodaruje ich czas wolny.

dr hab. Anna Dąbrowska, Katedra Badań Zachowań Konsumentów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie

Dark shop coraz bardziej znane

Jak wynika z lutego badania ARC Rynek i Opinia, już blisko co czwarty badany Polak wie, czym są dark shop’y i na czym polega ich oferta. Co więcej, aż 64% deklaruje, że chętnie korzystałoby z usługi zakupów online z dowozem w ciągu 15 minut, gdyby taka możliwość pojawiła się w ich miejscu zamieszkania. Choć na ten moment, jedynie 8% badanych przyznało, że już korzysta z oderty quick commerce.

Najchętniej z dark shop'ów skorzystałyby osoby z grup wiekowych od 25 do 34 lat oraz od 35 do 44 lat – po 75%, a także mieszkańcy większych miast (od 200 do 499 tys.) – 80%.

Analizując wyniki badania można powiedzieć, że pandemia zmieniła zachowania konsumentów i podejście do zakupów. Koncept dark sho’pów ma krótką historię na polskim rynku i związany jest z dużymi miastami, miejscami o gęstej zabudowie. Relatywnie wysoka znajomość dark sho’ów i chęć korzystania z oferty tego nowego konceptu świadczy, że Polacy, szczególnie osoby młode, szybko akceptują nowości, które dają im oszczędność czasu robienia zakupów.

dr hab. Anna Dąbrowska

Sklepy samoobsługowe

Jeszcze wyższy odsetek badanych – 88% – jest zainteresowanych robieniem zakupów w sklepach całkowicie samoobsługowych – wynika z najnowszego badania ARC Rynek i Opinia. Jak zauważa dr hab. Anna Dąbrowska, dobrym przygotowaniem w kierunku pełnej samoobsługi wydają się obecnie kasy samoobsługowe, z których korzystają zarówno starsi, jak i młodsi konsumenci.

Niewątpliwie, dla tych którzy lubią lub muszą z konieczności robić zakupy w niedzielę, dobrym rozwiązaniem będą sklepy samoobsługowe. Jak powiedział R. Galar odnosząc się do kreatywnej i innowacyjnej Europy wobec wyzwań XXI wieku stwierdził, że „celem rzeczywistym jest zaspokojenie potrzeb – nie trzeba już chcieć i móc. Wystarczy się domagać”

dr hab. Anna Dąbrowska

Źródło: ARC Rynek i Opinia
Foto: stock.adobe.com/Vittaya_25

Badanie zostało zrealizowane od 10 do 17 lutego 2022 przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI – ankiety online zrealizowane na epanel.pl (N=1015). Próba reprezentatywna pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania, wykształcenia oraz regionu GUS próba populacji Polaków w wieku 18-65 lat. 

Reklama