Okres grudniowy jest wyjątkowym czasem w roku, szczególnie dla handlu. Zazwyczaj konsumenci przygotowują się wtedy do świąt oraz Sylwestra, a co za tym idzie – w koszykach zakupowych ląduje więcej produktów, często także tych droższych. Centrum Monitorowania Rynku i Polska Izba Handlowa sprawdzili jak Polacy robili zakupy w grudniu 2021 roku.
- Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w grudniu ub.r. wzrosty odnotowała wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych i liczba transakcji (wzrosty kolejno o 7,8% i 3% w porównaniu do grudnia 2020 roku).
- Mimo że w przeciętnym koszyku znajdowało się mniej produktów niż przed rokiem, to średnia wartość transakcji była o 4,2% wyższa.
- Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych w grudniu ub.r. wyniosła: +9,5% m/m i +7,9% r/r.
Do małych sklepów na zakupy uzupełniające. Nie liczy się wtedy cena
Jak podaje PIH i CMR, w przypadku małych, położonych blisko domu placówek, świąteczne zakupy zazwyczaj ograniczają się do przedświątecznego tygodnia i mają charakter uzupełniający. Jednak wydawane kwoty są w tym okresie wyższe. Jak wyjaśniają autorzy badania, wynika to z tego, że w czasie bezpośrednio poprzedzającym święta klienci często wybierają lepsze i droższe produkty niż podczas codziennych zakupów. Nie zwracają wtedy uwagi na cenę, bo kupują ulubione artykuły, które właśnie się skończyły lub których zapomnieli kupić podczas większych zakupów.
To też może Cię zainteresować:
Podczas świątecznego tygodnia w grudniu 2021 roku zakupy w sklepach małoformatowych zrobiło o 9% klientów więcej niż przed rokiem. W tym czasie ich wydatki były o 14% wyższe niż w grudniu 2020 roku – wynika z danych PIH i CMR. W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych r/r wyniosła: -2,5%.
Nadal wygrywają zakupy na ostatnią chwilę
Podobnie jak w latach poprzednich, najlepszym dniem w całym grudniu był ten tuż przed Wigilią – informuje PIH i CMR. 23 grudnia 2021 r. sklepy małoformatowe odwiedziło o 11% klientów więcej, a łączna wartość ich zakupów była o około 50% wyższa niż w inne grudniowe środy.
Drugim najlepszym dniem pod względem liczby klientów (choć nieco słabszym niż 23 grudnia pod względem obrotów) był ostatni dzień roku. 31 grudnia 2021 r. liczba klientów, która odwiedziła sklepy małoformatowe była aż o 9% wyższa niż przed rokiem, kiedy na ten szczególny dzień wprowadzono dodatkowe obostrzenia związane z przemieszczaniem.
W odpowiedzi na rosnące ceny kupujemy mniej, ale płacimy więcej
Jak podają autorzy badania, w grudniu 2021 roku klienci przychodzili do sklepów małoformatowych częściej niż przed rokiem, ale do koszyków trafiało mniej produktów. Średnia wartość transakcji w analizowanym czasie wyniosła 21,93 zł – oznacza to wzrost o 4,2% w porównaniu do grudnia 2020 roku. Mimo że klienci małoformatowych sklepów kupowali mniej produktów niż rok temu, to płacili za nie więcej. Wynika to z ciągle rosnących cen produktów spożywczych. Jak wskazują dane, najwyższe wzrosty odnotowały takie kategorie jak: napoje, cukier, olej, masło.
Przeczytaj też:
Autorzy badania zwracają uwagę na to, że drożejące kategorie odnotowały duże spadki w ujęciu wolumenowym. I w ten sposób w mimo że liczba sprzedanych opakowań oleju w grudniu ub.r. była niższa o 13% niż rok wcześniej, to w sumie klienci wydali na olej o 24% więcej. Z kolei wartość sprzedaży masła wzorsła o 19%, choć w przeliczeniu na kilogramy sprzedaż była o 18% niższa.
Jakie produkty cieszyły się popularnością w grudniu 2021?
Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w grudniu 2021 r. klienci sklepów małoformatowych kupili więcej niż przed rokiem whisky, a także wódek czystych w większych opakowaniach – liczba sprzedanych butelek wódki czystej 500 ml była o 6% wyższa niż rok wcześniej, podczas gdy liczba sprzedanych „małpek” spadła o 25%.
To też może Cię zainteresować:
- Słodycze impulsowe – jakie produkty sprzedają się najlepiej?
- Mimo rosnącej inflacji spada cena napojów roślinnych
Wzrosty sprzedaży odnotowały też roślinne zamienniki nabiału i mięsa, a także dania gotowe, musy owocowe czy słodycze impulsowe (liczba sprzedanych batonów czekoladowych wzrosła o 15%). Sprzedaż typowo świątecznych słodkości, pralin i figurek, utrzymała się natomiast na poziomie sprzed roku.
Źródło: PIH
Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw., specjalistyczne sklepy alkoholowe.