Grudzień w handlu mocno poniżej oczekiwań, brak złudzeń co do stycznia

Grudzień w handlu mocno poniżej oczekiwań, brak złudzeń co do stycznia

Detaliści mieli spore oczekiwania względem grudnia, który co roku gwarantuje wzrosty w sprzedaży. Niestety wyniki badań M/platform okazały się bezlitosne. Nastroje w handlu tradycyjnym w grudniu 2021 roku znalazły się 8 punktów poniżej oczekiwań. 

W ostatnim miesiącu 2021 roku wskaźnik NHT, który obrazuje nastroje w handlu tradycyjnym, wyniósł zaledwie 36,1 pkt. Odnotowano co prawda wzrost o ponad 12 pkt. w stosunku do listopada ub.r., jednak nadal sporo brakuje jeszcze do granicy 50 pkt., która świadczy o optymistycznych nastrojach.

Okres świąteczny poniżej oczekiwań detalistów

Detaliści pokładali nadzieje w okresie świątecznym. Grudniowy wskaźnik oczekiwań (NHT+1) uplasował się na poziomie 44,1 pkt., czyli blisko granicy 50 pkt. Zweryfikowała to jednak rzeczywistość. Według najnowszych danych M/platform, grudniowe nastroje w handlu wyniosły zaledwie 36,1 pkt., czyli o 8 pkt. poniżej zakładanych.

Prowadzący małe i średnie sklepy handlu tradycyjnego z niepokojem patrzą teraz w przyszłość. Wynik badania oczekiwań w stosunku do stycznia (NHT+1) to jedynie 23 pkt. w skali od 0 do 100. Jak wyjaśniają autorzy badania: "Grudzień tradycyjnie był najlepszym miesiącem w handlu. Mimo to na nastrojach wśród detalistów odbiła się czwarta fala pandemii oraz galopująca inflacja. Prognozy na styczeń najmocniej determinowane są przez gwałtowne wzrosty cen energii oraz samych towarów". 

Ceny w sklepach grudzień 2021

Dane M/platform za grudzień 2021 nie przyniosły pozytywnych wieści o wydatkach, jakie musiał ponieść na codzienne zakupy polski konsument. Sklepy tradycyjne w świątecznym miesiącu były odwiedzane równie często jak w 2020 roku.

W grudniu, w porównaniu do pozostałych miesięcy ub.r. zwiększył się koszyk zakupowy, choć w stosunku do grudnia 2020 roku jego wielkość była podoba i wynosiła około 5,3 produktu na koszyk. "Niestety wartość średniego koszyka wzrosła aż o 8,1% w stosunku do ubiegłego roku, co przełożyło się na blisko 2 zł więcej wydane średnio przy każdej okazji zakupowej" – komentuje Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform. Oznacza to kolejny już wzrost cen produktów. Konsumenci, mimo że kupują tyle samo, muszą zapłacić więcej.

Obroty w sklepach tradycyjnych grudzień 2021

Obroty w sklepach tradycyjnych wzrosły w stosunku do grudnia 2020 r. o 6,8%. Wśród kluczowych grup produktowych w tym kanale dystrybucji wzrost sprzedaży odnotował nabiał (+6,9%) czy alkohole mocne, jak whisky, rum, likiery, gin (+5,0%). Spadki ponownie towarzyszyły kategoriom piwa (-6,7%) oraz wódki (-6,1%).


Analitycy M/platform, cyfrowej platformy usług, wspierającej tradycyjne punkty handlowe, na początku każdego miesiąca analizują nastroje wśród właścicieli i kierowników tradycyjnych sklepów. Wyniki badania pozwalają określić ogólne nastroje w handlu detalicznym, a także prognozy na kolejne miesiące.

Metodologia NHT: Wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych. Oba wskaźniki będą publikowane na początku każdego miesiąca.