Black Friday działa. Zwiększa sprzedaż, ale też tworzy lojalnych klientów

Black Friday działa. Zwiększa sprzedaż, ale też tworzy lojalnych klientów

Popularny Black Friday, czyli Czarny Piątek oraz poprzedzające i następujące po nim dni pełne rabatów i akcji promocyjnych są opłacalne dla sklepów  – tak wynika ze statystyk fintechu Stocard, odpowiedzialnego za stworzenie darmowej aplikacji do przechowywania kart lojalnościowych i dokumentów w smartfonie.

Tradycja wyznaczania Czarnego Piątku dotarła do nas ze Stanów Zjednoczonych – tam jest to symboliczny początek sezonu zakupowego, następujący bezpośrednio po Święcie Dziękczynienia. W Polsce zwyczaj ma oczywiście krótszą tradycję, ale rozwija się prężnie. Z każdym rokiem coraz więcej sklepów stacjonarnych oraz internetowych decyduje się na dołączenie do akcji i  – jeśli spojrzymy na statystyki sprzedaży  – nie można się temu dziwić.

Statystyki naszej aplikacji wyraźnie wskazują, że w “czarnym tygodniu” zainteresowanie Polaków zakupami wzrasta, w niektórych branżach szczególnie wyraźnie. Sklepy coraz chętniej chwalą się organizowanymi z tej okazji promocjami na banerach internetowych, billboardach czy plakatach.

Katarzyna Zborowska-Germann, Head of Retail Sales CEE w Stocard

Według analizy firmy Stocard, zaangażowanie polskich konsumentów w oferty marketingowe w okresie całego “Czarnego Tygodnia” w ubiegłym roku wzrosło o 37% w porównaniu do uśrednionego tygodnia 2020 roku. Reklamy ze specjalnymi ofertami zachęcają konsumentów do planowania zakupów, co odbija się również na sprzedaży.

Pomiędzy różnymi branżami da się dostrzec różnice w kwestii zwiększonej sprzedaży. Choć zdecydowana większość sprzedających odczuwa pozytywne efekty Czarnego Piątku, w przypadku zakupów spożywczych wzrost wynosi 6%. Z kolei dla sklepów odzieżowych czy elektronicznych jest on dziesięciokrotnie wyższy.

Katarzyna Zborowska-Germann

To może Cię zainteresować:

Źródło danych: Stockard

Na podstawie danych Stocard wyraźnie widać, że Czarny Piątek nie tylko zwiększa sprzedaż jednorazowo, ale też tworzy grupę lojalnych klientów.

W trakcie ubiegłorocznego “czarnego weekendu” odsetek osób zapisujących swoje programy lojalnościowe do aplikacji Stocard wzrósł o 15,6%. Konsumenci robią to najpewniej przy okazji zakupów i śmiało można założyć, że duża część z nich później z tych programów korzysta. Wykorzystanie Czarnego Piątku do promocji swojego sklepu jest zatem dobrym pomysłem nie tylko ze względu na chwilowe zwiększenie sprzedaży, ale też z uwagi na możliwość budowania trwalszych relacji z konsumentami.

Katarzyna Zborowska-Germann

 

Reklama