Jakie trendy będą kształtowały rynek e-grocery w 2022 roku?

Jakie trendy będą kształtowały rynek e-grocery w 2022 roku?

Polski rynek e-commerce do 2026 roku ma osiągnąć wartość 162 mld zł brutto – wynika z prognoz PwC. Kategorią, której sprzedaż w sieci będzie wzrastać najszybciej, są produkty spożywcze[1].

W 2022 r. trendy żywieniowe, jak i nawyki konsumentów, będzie wciąż kształtować pandemiczna rzeczywistość, ale na znaczeniu zyskuje również aspekt dbania o środowisko. Sławomir Siergiejczyk, Dyrektor Handlowy FMCG w spółce Glosel opowiada o trendach, które zawojują rynek e-grocery w 2022 roku.

  1. Kolejny rok pod znakiem pandemii
  2. Żywność, która zapewnia zdrowie
  3. Roślinne produkty w 2022 roku
  4. Kuchnie świata i kulinarne eksperymenty

Kolejny rok pod znakiem pandemii

Na rozwój e-commerce bez wątpienia wpłynęła pandemia – rok 2020 był przełomowy w kontekście rozpędzenia dynamiki sprzedaży w sieci, która wciąż utrzymuje tendencję wzrostową. Zakupy internetowe dają konsumentom poczucie bezpieczeństwa, co jest niezwykle istotne w tych trudnych czasach – ponad połowa Polaków czuje obawy podczas zakupów stacjonarnych[2].

Warto podkreślić, że luzowanie obostrzeń, szczepienia oraz „przyzwyczajenie” się do obecności wirusa, nie powodują wcale zmniejszenia zainteresowania e-zakupami. Co więcej, według badań po zakończeniu epidemii utrzymanie poziomu zakupów online deklaruje 74% ankietowanych[3]. Można więc założyć, że nie tylko bezpieczeństwo jest aspektem, który działa na korzyść sprzedaży internetowej – jej ogromną zaletą jest także wygoda i szybkość.

To też może Cię zainteresować:

Konsumenci są nastawieni pozytywnie do zakupów online, ale wraz z ich zainteresowaniem rośnie też konkurencja na rynku. W związku z tym niezwykle istotna staje się kwestia dopasowania asortymentu do wymagań klientów. Jakich produktów będą szukać w 2022 r.?

Żywność, która zapewnia zdrowie

Pandemia wzbudziła w konsumentach obawę o zdrowie, zarówno fizyczne i psychiczne, oraz skłoniła do refleksji nad dbaniem o siebie i najbliższych. W rezultacie powoli wzrasta świadomość konsumencka dot. odżywiania i zwracania uwagi na jakość produktów. Zmienia się znaczenie tego co kupujemy i jemy – żywność ma nie tylko zaspokajać głód, ale też dostarczać cennych wartości odżywczych, pomagać budować odporność czy działać korzystnie na samopoczucie.

Pod kątem rozszerzania asortymentu o produkty dobre dla zdrowia, wprowadzanie do sprzedaży online warzyw i owoców nie jest najlepszą ścieżką. Polacy wciąż wolą nabywać świeżą żywność stacjonarnie[4], dlatego warto rozważyć wprowadzenie do oferty takich artykułów jak m.in. superfoods, które są dostępne w formie liofilizowanej czy suszonej.

W tym sezonie do łask powrócą jagody acai oraz sproszkowane liście moringa. Popularnością cieszyć będą się też adaptogeny jak ashwaganda oraz żywność na bazie konopi siewnych. W kategorię żywności funkcjonalnej, czyli takiej, która przynosi korzyści dla zdrowia, wpisują się również napoje jak m.in. kombucha, woda kokosowa czy soki z kiszonek.

Które roślinne produkty będą najpopularniejsze w 2022 roku?

Oprócz prozdrowotnej żywności funkcjonalnej w asortymencie sklepów internetowych w 2022 roku nie może zabraknąć roślinnych alternatyw dla produktów pochodzenia zwierzęcego. Choć wegańskie odpowiedniki wędlin czy mleka są dostępne na rynku od kilku lat, należy zwrócić uwagę na nowości w kategorii tych produktów. Są to m.in. roślinne napoje z ziemniaków, produkty na bazie orzechów przypominające nabiał, warzywne owoce morza czy wegańska czekolada i słodkości. Warto też uwzględnić półprodukty umożliwiające przygotowanie wegańskich dań jak np. jackfruit czy seitan, z których przyrządza się roślinne wersje mięsa.

To też może Cię zainteresować:

Dlaczego sklepy internetowe powinny zwrócić się w stronę produktów wege? Już co trzeci ankietowany przyznaje, że sięga po wegańskie alternatywy, nie deklarując przy tym bycia na diecie roślinnej[5]. Za wprowadzeniem lub poszerzeniem asortymentu w roślinną stronę przemawia też coraz mocniejszy trend fleksitarianizmu, czyli ograniczania spożywania mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego. Jego popularność nie wynika tylko z kwestii etycznych czy dbania o zdrowie, ale także z troski o środowisko.

Co więcej, masowa produkcja żywności i przemysłowa hodowla zwierząt generują ogromny ślad węglowy i zanieczyszczają planetę, a jak się okazuje – etyczna kontrola jest jednym z najpopularniejszych trendów konsumenckich. Kontrola ta ma odnosić się zarówno do samego produktu i marki go produkującej, jak i firm zajmujących się jego sprzedażą – w rezultacie liczy się przejrzystość działań wszystkich tych podmiotów oraz ich wpływ na otoczenie.

Kuchnie świata i kulinarne eksperymenty

Spędzanie większej ilości czasu w domu i restrykcje związane z zamknięciem restauracji skłoniły Polaków do eksperymentów w kuchni. Mimo możliwości korzystania z lokali gastronomicznych, Polacy nie przestali gotować w domu. W najbliższych miesiącach możemy spodziewać się zainteresowania zarówno kuchniami świata, jak i potrawami lokalnymi, regionalnymi czy kojarzącymi się ze smakami dzieciństwa.

W kontekście dań zagranicznych należy przyjrzeć się najczęściej zamawianym na wynos potrawom – według raportu największą popularność w 2021 roku zyskała kuchnia grecka, amerykańska i tajska. W związku z tym w asortymencie powinny znaleźć się nie tylko składniki charakterystyczne dla różnych części świata, ale też inspiracje do ich wykorzystania w kuchni.

Przeczytaj też:

To właśnie blogi marki czy jej media społecznościowe są współczesnymi książkami kulinarnymi, z których mogą korzystać klienci. W przypadku produktów regionalnych warto rozważyć współpracę z lokalnymi producentami specjałów charakterystycznych dla danego rejonu. Nie można również zapomnieć o comfort food, które w 2022 roku oznacza domowe, dobrze znane przysmaki. Pod kątem produktów spożywczych mowa o wyrobach jak m.in. gołąbki, bigos oraz różnego rodzaju kiszonki.

Tegoroczne trendy spożywcze oraz nawyki konsumenckie są szansą dla przedsiębiorców w kontekście rozbudowy asortymentu i przyciągnięcia nowych klientów poszukujących żywności dobrej dla zdrowia i środowiska. Ze względu na dynamiczny rozwój branży e-commerce, a także coraz większą konkurencję, stała obserwacja rynku i elastyczne dopasowywanie się do zmian oraz potrzeb konsumentów jest kluczem do utrzymania pozycji biznesowej.


Źródło: Bee.pl

[1] https://www.pwc.pl/pl/media/2021-02-09-analiza-pwc-prognoza-rozwoju-rynku-ecommerce-w-polsce.html
[2] https://www2.deloitte.com/us/en/insights/industry/retail-distribution/consumer-behavior-trends-state-of-the-consumer-tracker.html
[3] https://www.pwc.pl/pl/media/2021-02-09-analiza-pwc-prognoza-rozwoju-rynku-ecommerce-w-polsce.html
[4] https://hurtidetal.pl/article/art_id,34790-107/41-polakow-planuje-kupic-zywnosc-na-swieta-w-internecie/
[5] Badania Rynku i Opinii Społecznej IMAS dotyczące zwyczajów żywieniowych Polaków, kwiecień 2021

Reklama