Trendy żywieniowe 2022

2021 rok to dla sklepów małoformatowych czas uczenia się funkcjonowania w nowych, niepewnych warunkach, walki o coraz bardziej wymagającego klienta, a także mierzenia się ze skutkami wzrostu cen. Jak wyglądał mijający rok oraz jakie trendy żywieniowe będą obecne w 2022 roku?

Spis Treści:

W 2021 roku detaliści prowadzący sklepy małoformatowe musieli nie tylko przyzwyczaić się do nowych warunków związanych z pandemią, ale też na zmierzenie się ze skutkami regulacji dotyczących dwóch bardzo ważnych tego formatu kategorii – alkoholu i napojów.

Przeczytaj także:

Zakupy rzadsze, ale nieco większe

Przez kilka pierwszych miesięcy br. obowiązywały obostrzenia związane z trzecią falą pandemii – limity klientów i godziny dla seniorów w sklepach, a do tego zamknięte szkoły, restauracje, obiekty kulturalne i sportowe, a także wyniesione z pierwszej fali przystosowanie do pracy zdalnej. Ograniczona mobilność oznaczała mniej okazji do impulsowych zakupów po drodze, a na większe zakupy klienci często wybierali supermarkety lub dyskonty, dlatego dla wielu placówek małoformatowych początek 2021 r. oznaczał spadki sprzedaży zarówno w porównaniu do 2020 r., jak i do czasów sprzed pandemii. Ciepłe czerwiec i lipiec przyniosły poprawę nastrojów i niewielkie wzrosty sprzedaży, ale po nich nastał chłodny i deszczowy sierpień, w którym duża część typowo letnich kategorii odnotowała duże spadki.

Oborty w sklepach spadły

W okresie od stycznia do października 2021 r. łączne obroty sklepów małoformatowych do 300 m2 spadły o 2% w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej, a liczba transakcji zmniejszyła się w tym czasie o ponad 4%. Spadek wartości sprzedaży w porównaniu do ubiegłego roku to efekt bardzo wysokiej sprzedaży na początku pandemii – w marcu i kwietniu 2020 roku kiedy to klienci robili zapasy i częściej chodzili do sklepów małoformatowych po codzienne zakupy. Niekorzystnie na sprzedaż w sklepach małego formatu wpłynęła również pogoda, szczególnie chłodny i deszczowy sierpień. W porównaniu z podobnym okresem z czasów sprzed pandemii, czyli pierwszymi dziesięcioma miesiącami 2019 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych zwiększyła się o 4,5% (w dużej mierze za sprawą rosnących cen), natomiast liczba transakcji spadła aż o 15%.

Zaloguj się lub utwórz nowe konto.

Zaloguj się
Zarejestruj się
Reklama