Co wydarzyło się na rynku handlowym w 2021 roku?

Rok 2021 był dla handlu czasem szans – po pandemicznym 2020 r. przyniósł powrót aktywności, ale także wielu wyzwań. Zmianom uległy trendy zakupowe i potrzeby klientów, a branżę ponownie dotknęły ograniczenia związane z pandemią. 

Przez ostatnie 12 miesięcy w handlu wydarzyło się sporo. Kolejny lockdown, nowe cele deweloperów, wyjście Tesco z Polski i oczywiście zawrotne tempo rozwoju kanału e-commerce. Eksperci Colliers podsumowali podsumowali 2021 rok dla branży handlowej. Co działo się w branży?

Trzeci "lockdown" i nowe uregulowania

Na skutek kolejnej fali pandemii COVID-19, na początku roku wprowadzony został kolejny "lockdown", po raz trzeci ograniczający działalność handlu, usług, rozrywki i rekreacji. Celem uregulowania działalności placówek handlowych wdrożono administracyjne regulacje w zakresie rozliczeń czynszowych pomiędzy właścicielami i najemcami.

Przeczytaj też:

Decyzje te znacząco zakłóciły działalność podmiotów gospodarczych, przyspieszyły falę bankructw, procesów sądowych, sporów, czego skutkiem były silne protesty społeczne. Stanowiły również istotną przyczynę wystąpienia poważnych różnic zdań między wynajmującymi a najemcami powierzchni w centrach handlowych oraz wywołały falę renegocjacji warunków najmu. Miały jednak istotny wpływ na proces rozwoju i wzrostu znaczenia e-commerce, transformacji cyfrowej firm handlowych oraz ewolucji metod dostaw i odbioru towarów.

Parki i centra handlowe w małych miastach

W 2021 r. odnotowano wzmożoną działalność deweloperską w sektorze handlowym, która skoncentrowana była na małych parkach i centrach zakupów codziennych w miastach do 100 tys. mieszkańców.

To też może Cię zainteresować:

Dzięki temu podaż nowej powierzchni handlowej wyniosła prawie 400 000 mkw. GLA, co stanowi blisko 50% wzrost w stosunku do roku 2020. Popyt kreowały głównie sieci dyskontów (spożywczych i niespożywczych) oraz off-price, a także sektor spożywczy i elektronika.

Wyjście Tesco

Brytyjska sieć Tesco zakończyła swoją działalność na rynku polskim. Największą transakcją w tym procesie był zakup 301 sklepów przez duńską sieć Netto. Sklepy Tesco zostały przejęte także przez sieci Kaufland, Carrefour, Castorama czy Leroy Merlin. Część nieruchomości Tesco została przeznaczona do re-developmentu i zakupiona m.in. przez Echo Investment, DOR Group czy EDS.

Dojrzewanie rynku e-commerce

2021 r. przyniósł znaczące przyspieszenie w procesie dojrzewania rynku e-commerce, na którym zanotowano nowe wejścia, zakupy, przejęcia i konsolidacje. Na uwagę zasługuje m.in. start platformy Amazon.pl, otwarcie pierwszego magazynu AliExpress, dynamiczny rozwój sieci automatów paczkowych (np. In Post, Allegro, Orlen, AliExpress) czy „dark stores” na potrzeby „q-commerce” (ang. quick commerce – szybki handel). Przykładem sklepów uruchomionych w tej formule są np. Lisek.app, Jokr, Swift, Wolt czy Żabka Jush.


Źródło: Colliers

Reklama