Tradycyjny format kanału dyskontowego nie traktował priorytetowo oferty online przed pandemią. W ostatnim czasie nastąpiła jednak zauważalna zmiana – mówi Marija Milasevic, Senior Consultant w Euromonitor International, która poddaje analizie sytuację dyskontów na polskim rynku handlowym.
Zmiana ta wynika przede wszystkim z tego, że coraz więcej konsumentów zwraca się do platform internetowych w celu dokonywania zakupów żywności i napojów.
Rynek e-grocery w Polsce znacznie rośnie
Podczas ostatnich lat handel elektroniczny artykułami spożywczymi zanotował w Polsce ponad dwukrotny wzrost – z 1,9 mld zł w 2019 roku do 4,3 mld zł w 2022 roku.
Nie powinno zatem dziwić, że logicznym kolejnym krokiem dla sklepów typu dyskont jest zbudowanie swojej obecności w online, obejmującej cały asortyment produktów.
Case study Aldi: Mocne wejście w kanał e-grocery
Pod koniec 2022 roku Aldi wydał ważne oświadczenie dotyczące wejścia ze swoją ofertą spożywczą do Internetu. Detalista ujawnił wtedy swoje plany dotyczące opracowania internetowej platformy spożywczej, która zapewniałaby usługi odbioru i dostawy w ciągu godziny w USA.
Po udanym pilotażu, w 2023 roku Aldi podjął godny uwagi krok, uruchamiając usługę dostawy w Niemczech, z możliwością dodania w przyszłości usługi odbioru zakupów. Ruch ten był dosyć niecodzienny, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że dyskonty wcześniej unikały konkurencji online.
- To może Cię zainteresować: Dyskonty wygrały dzięki markom własnym. Małe sklepy znikają z rynku
To jednak nie koniec. Z uwagi na to, że handel elektroniczny nadal zyskuje na popularności w handlu detalicznym, Aldi aktywnie stara się uzyskać większą kontrolę nad tym kanałem, uznając jego rosnące znaczenie w zaspokajaniu zmieniających się potrzeb konsumentów.
Trend będzie przybierał na sile
Unikalną cechą obserwowanego obecnie spowolnienia gospodarczego jest to, że jest ono zestawione z trwającym od dekady postępem łączności cyfrowej. Konsumenci są bardziej połączeni, w przeciwieństwie do poprzednich globalnych recesji.
Przewiduje się, że ekspansja dyskontów na rynek internetowy będzie rosła, zwłaszcza że coraz więcej graczy rozważa wejście na rynek sprzedaży internetowej. Trend ten przyczynia się do ogólnego wzrostu popularności dyskontów.
foto: stockadobe(Impact Photography)