Niska rentowność dobija handel. "Połowa zysków sieci będzie pochodzić z innych źródeł"

Niska rentowność dobija handel. "Połowa zysków sieci będzie pochodzić z innych źródeł"

Według prognoz firmy doradczej Bain & Company, do 2030 roku ponad jedna trzecia przychodów i aż połowa zysków sieci detalicznych będzie pochodzić spoza ich tradycyjnej działalności handlowej. W obliczu ograniczonych możliwości wzrostu, firmy detaliczne zaczynają coraz częściej eksplorować nowe obszary generowania przychodów, takie jak reklama, sprzedaż danych czy usługi finansowe.

Przyszłość handlu wychodzi daleko poza działalność handlową

Na ten moment jedynie 10% przychodów i zysków sieci detalicznych pochodzi spoza działalności handlowej. Jednak według analizy modeli biznesowych detalistów w 18 krajach, przewiduje się radykalne zmiany w tej dynamice do końca dekady. Eksperci z Bain & Company szacują, że działalność pozahandlowa będzie odpowiadać za 50% zysków i 35% przychodów. Ta prognoza dotyczy zarówno firm działających w kanale offline, jak i online.

Patryk Rudnicki, partner w Bain & Company, zauważa, że rozwój pozahandlowych gałęzi biznesu w nadchodzących latach może stanowić remedium na wzrastające koszty i dynamiczną sytuację konkurencyjną dla detalistów. "Umiejętność rozwinięcia nowych źródeł przychodów w oparciu o posiadane już aktywa będzie kluczowa w odniesieniu sukcesu i zdobyciu pozycji na rynku oraz pozwoli na znaczący wzrost zysków ze względu na wysoką rentowność działalności pozahandlowej" – wyjaśnia.

Rentowność w handlu jest i będzie niska

W porównaniu do innych branż, handel detaliczny charakteryzuje się stosunkowo niską rentownością, często jednocyfrową. Według ekspertów z Bain & Company, nie ma obecnie przesłanek, by oczekiwać znaczącego wzrostu rentowności w najbliższych latach. Dlatego tworzenie dodatkowych źródeł przychodów staje się istotnym elementem stabilizowania wyników finansowych dla sieci handlowych.

Wartość rynku handlu detalicznego będzie rosła, ale marże pozostają niskie. Wyzwanie to dotyczy szerokiej grupy detalistów oraz każdego kanału sprzedaż. Tymczasem rentowność usług dodatkowych, jakie mogą oferować sieci handlowe w oparciu o swoje zasoby, może sięgać nawet 30%.

Patryk Rudnicki

Retail media – co to jest?

Sieci handlowe już teraz wykorzystują swoje unikalne zasoby do oferowania nowych usług. Przykładem tego jest udostępnianie producentom przestrzeni reklamowej we własnych kanałach kontaktu z klientami, zwane również "retail media".

Według badania Bain & Company, aż 59% dostawców uważa, że reklama na stronach internetowych lub w aplikacjach sklepów umożliwia skrócenie dystansu między przekazem reklamowym a miejscem zakupu oraz pozwala na precyzyjne targetowanie i personalizację oferty.

Walmart, Carrefour, Alibaba stawiają na przychody z reklam

Przykłady takiego wykorzystania zasobów to sieć Walmart, która rozwija aktywność reklamową i obecnie generuje roczne przychody w wysokości 2,7 miliarda dolarów. Carrefour również dąży do zwiększenia przychodów ze sprzedaży reklamy, wykorzystując swoją bazę 80 milionów klientów i dane dotyczące 8 miliardów transakcji.

Detaliści działający w tradycyjnych kanałach sprzedaży podążają za przykładem platform internetowych, które odnoszą sukces w monetyzacji danych o klientach i rozwoju biznesu reklamowego. Na przykład, szacuje się, że zyski Alibaba z działalności retail media w ubiegłym roku wyniosły 18 miliardów dolarów, co stanowiło niemal trzy czwarte całego zysku firmy. Natomiast globalne zyski Amazon z usług reklamowych szacuje się na niemal 13 miliardów dolarów.

Działalność pozahandlowa nadzieją handlu

Rozwiązania i usługi spoza głównego obszaru działalności sieci handlowych są kierowane zarówno do klientów indywidualnych, jak i biznesowych. Oprócz reklamy, obejmują również usługi finansowe, medyczne, telekomunikacyjne czy turystyczne. Patryk Rudnicki podkreśla, że sieci handlowe, korzystając ze swojej silnej marki, mają możliwość skutecznego wejścia w nowe obszary działalności, takie jak usługi finansowe, w których zaufanie klienta jest kluczowe.

Przykładem takiego posunięcia z polskiego podwórka może być chociażby kooperacja Żabki z bankiem BNP Paribas, w ramach której klienci sklepów sieci zyskali możliwość otwarcia konta bankowego przy okazji zakupów.

Eksperci zauważają, że handel detaliczny przechodzi transformację, w której coraz większą rolę odgrywają działalności pozahandlowe. Sieci detaliczne szukają nowych źródeł przychodów, takich jak reklama, sprzedaż danych czy usługi finansowe.


Foto: StockAdobe(WS Films)