Sieci handlowe w Polsce: Które docierają do największej liczby Polaków?

Sieci handlowe w Polsce: Które docierają do największej liczby Polaków?

Przy ponad 7 tys. sklepów w Polsce Żabka dociera do 24,1 mln osób, podczas gdy w tym samym czasie liczący jedynie 125 sklepów Auchan może pochwalić się 15,5 mln zasięgiem. Dane te pokazują, że ilość sklepów nie zawsze przekłada się bezpośrednio na wielkość zasięgu. W czym tkwi haczyk? Kto jest liderem?

Polski rynek handlu detalicznego stale ewoluuje, a konkurencja o klientów staje się coraz bardziej zacięta. Dane dotyczące zasięgu poszczególnych sieci handlowych, których analizy podjęła się dla "Rzeczpospolitej" agencja GfK – an NIQ company, wskazują na kilka ważnych trendów.

Ilość nie przekłada się na zasięg?

Zgodnie z analizą przeprowadzoną przez GfK – an NIQ company, na polskim rynku ukształtowało się dwóch zdecydowanych liderów, jeśli chodzi o liczbę klientów, których obejmują swoim zasięgiem ich placówki. Zanim jednak do nich przejdziemy, spójrzmy na zależności, które występują pomiędzy ilością placówek, a dostępnością do klientów.

Przykładem, którzy przytacza "Rzeczpospolita" jest sieć Żabka, która dysponuje ponad 7 tys. placówek. Sklepy te docierają zasięgiem do 24,1 mln klientów. Liczba ta może wydawać się wysoka, dopóki nie zestawimy jej z innymi sieciami. Biedronka na przykład, posiadając ponad 3,4 tys. sklepów w Polsce, dociera do ponad 32 mln osób. Z kolei w zasięgu zaledwie 125 placówek Auchan znajduje się 15,5 mln Polaków.

Jak tłumaczy Przemysław Dwojak, dyrektor w GfK – an NIQ company, cytowany przez portal, różnice te wynikają z charakterystyki sklepów. Żabka to sklep typu "convienience", który obsługuje przede wszystkim bezpośrednie sąsiedztwo. Ma niewielką powierzchnię i oferuje ograniczony asortyment. Dlatego sieć jest gęsta, a zasięgi sklepów są niewielkie.

Z kolei Auchan to hipermarket, który przyciąga klientów z większych obszarów i większymi koszykami zakupowymi. Sklepy te nie są ulokowane tak gęsto, ale mają znacznie większy zasięg.

Jest dwóch liderów na rynku handlowym

Najnowsze dane ujawniły także dwóch niekwestionowanych liderów, jeśli chodzi o dostęp do klientów. Mowa o sieci sklepów dyskontowych Biedronka oraz sieci sklepów z elektroniką Media Expert, które w swoim zasięgu mają kolejno 32 i 33 mln Polaków. Jak wyjaśnia cytowany przez "Rz" Dwojak, "to niemal trzykrotnie większe zasięgi niż w internecie".

Sytuacja na podium jest również dosyć ciekawa. Różnice między zasięgiem liderów są nieznaczne. Inaczej jednak wygląda sytuacja w przypadku liczby sklepów. Liczba sklepów Biedronka w Polsce to obecnie ponad 3,4 tys. placówek. Media Expert z kolei ma ich aż sześciokrotnie mniej.


foto: stockadobe(Heorshe)

Reklama