Liczba sklepów w Polsce maleje od lat. Przez dekadę ubyło ich ponad 46 tys.

Liczba sklepów w Polsce maleje od lat. Przez dekadę ubyło ich ponad 46 tys.

Liczba sklepów w Polsce maleje systematycznie od 14 lat. Na koniec września 2023 roku spadła poniżej 370 tys. placówek. Na koniec 2009 roku było ich o ponad 90 tys. więcej. Wraz z malejącą liczbą sklepów, rośnie liczba zawieszanych działalności. 

Najnowsze dane dotyczące liczby sklepów w Polsce pochodzą od agencji Dun & Bradstreet, które opublikowała "Rzeczpospolita". Pokazują one nieciekawą kondycję polskiej branży handlowej.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z INFORMACJAMI Z RYNKU:

Obserwuj nas w Google News

Liczba sklepów w Polsce 2023

Według stanu na koniec września 2023 roku, liczba sklepów w Polsce wynosiła 369,8 tys. placówek - wynika z danych Dun & Bradstreet. Tendencja spadkowa nie dotyczy jednak każdego sektoru w takim samym stopniu. Jak podaje dziennik, największe spadki w liczbie sklepów od początku roku notowały:

  • placówki zajmujące się detaliczną sprzedażą artykułów tytoniowych (spadek liczby sklepów o 3,8%),
  • sklepy z artykułami piśmienniczymi (spadek o 2,8%),
  • sklepy rybne (spadek o 2,2%),
  • sklepy z dywanami i tekstyliami oraz obuwnicze (obydwa zanotowały spadek o 1,8%).

Polski handel kurczy się od lat

Najnowsze dane ujawniły wyzwania, z którymi mierzą się właściciele sklepów detalicznych w Polsce. Pokazują one jednak również ważny trend obserwowany od lat. Sięgając po starsze dane widzimy, że malejąca liczba sklepów jest trendem, który towarzyszy nam już od kilkunastu lat. Podczas dekady do 2022 roku ich liczba zmniejszyła się o 46,7 tys. placówek.

Według danych Dun & Bradstreet, liczba sklepów w Polsce kurczy się od 2009 roku, kiedy wynosiła 462,9 tys. placówek. Już w 2010 roku liczba placówek zajmujących się handel zmniejszyła się do 439,3 tys., a w 2015 spadła do poziomu 392,6 tys. sklepów. Kolejne lata nie przyniosły poprawy. Liczba sklepów w Polsce na koniec 2022 roku wynosiła 372,1 tys.


foto: stockadobe(Natalia Tarasova)

Reklama