Duże sieci z karami od UOKiK. Ponad 50% sklepów wprowadza klientów w błąd

Duże sieci z karami od UOKiK. Ponad 50% sklepów wprowadza klientów  w błąd

UOKiK skontrolował blisko pół miliona produktów w prawie 3 tys. przedsiębiorstw pod kątem eksponowania cen. Błędy odnotowano w ponad 50% placówek detalicznych i sklepów należących do sieci handlowych. Wśród przedsiębiorców, którzy łamali przepisy wielokrotnie znalazły się m.in. Jeronimo Martins, Lidl, Delikatesy Centrum, Auchan Polska czy Kaufland Polska.

Podczas kontroli, która miała miejsce w 2021 roku Urząd sprawdzał, czy w miejscu sprzedaży przedsiębiorcy uwidaczniali ceny produktów lub usług w sposób niebudzący wątpliwości wśród konsumentów. Inspektorzy porównali także ceny widoczne na półkach z tymi zakodowanymi w kasie. Wyniki kontroli są zaskakujące. Co drugi sklep łamał prawo.

Nieprawidłowe ceny produktów w sklepach. Wyniki kontroli UOKiK

W ramach działań Inspekcja Handlowa skontrolowała 2835 przedsiębiorców. Wśród nich znalazły się zarówno placówki detaliczne, jak też sklepy należące do sieci handlowych, placówki gastronomiczne, myjnie samochodowe, parkinki czy stacje benzynowe.

Spośród wszystkich poddanych kontroli punktów, w ponad 50% wykazano nieprawidłowe oznaczenia dotyczące cen usług lub produktów. Liderami wykazu nieprawidłowości okazały się lokale gastronomiczne, placówki należące do sieci handlowych oraz sklepy detaliczne.

  • placówki detaliczne – nieprawidłowości w 55% punktów,
  • placówki należące do sieci handlowych – 54%,
  • placówki, w których przedsiębiorcy prowadzili działalność usługową – 34%,
  • placówki gastronomiczne – 66%,
  • stacje benzynowe – 33%,
  • myjnie samochodowe – 35%,
  • parkingi samochodowe – 26%,
  • placówki, w których przedsiębiorcy prowadzili działalność usługową w zakresie hotelarstwa – 30%.

W sumie spośród blisko 500 tys. sprawdzonych partii produktów, podczas kontroli zakwestionowano sposób oznakowania ceną aż 78 tys.

Brak ceny lub inna cena przy kasie – najczęstsze nieprawidłowości w sklepach

Najczęściej w miejscach sprzedaży towarów brakowało cen jednostkowych przy produktach. Dotyczyło to 12% skontrolowanych partii. Z kolei w przypadku ponad 12,5 tys. produktów (2,5%) detaliści nie pokazali cen w ogóle. Nieprawidłowe oznaczenie dotyczyło natomiast blisko 2,7 tys. artykułów, co przekłada się na 0,5% spośród skontrolowanych partii.

W przypadku ponad 1,7 tys. placówek inspektorzy sprawdzili, czy ceny widoczne w sklepie zgadzają się z tymi zakodowanymi w kasie. W przypadku 84 placówek (4,9%) cena przy kasie okazywała się wyższa od tej zapisanej przy produkcie. 

Dodatkowo, kontrola wykazała, że spośród ponad 2 tys. placówek, w przypadku 95 detaliści podczas sprzedaży produktów na wagę nie odliczali od końcowej sumy wagi opakowania. Działanie to prowadziło do pobierania wyższej należności.

Biedronka, Lidl, Delikatesy Centrum – kary dla największych sieci handlowych

W rezultacie kontroli UOKiK wydał blisko 1,3 tys. decyzji nakładających na przedsiębiorców kary pieniężne. Ich łączna kwota wyniosła ponad 713 tys. zł. Wśród nich 1256 dotyczyło naruszenia obowiązków wynikających z przepisów w zakresie informowania o cenach.

Natomiast 24 decyzje, których łączna kwota wyniosła 172 tys. zł, dotyczyły kolejnego naruszenia obowiązków wynikających z przepisów w zakresie informowania o cenach. Oznacza to, że przedsiębiorcy ci naruszyli te obowiązki co najmniej trzykrotnie w okresie 12 miesięcy. Wśród ukaranych za kolejne naruszenie znalazły się takie firmy jak:

  • Jeronimo Martins Polska S.A. (14 decyzji),
  • Lidl Sp.z o. o. Sp. k. (3 decyzje),
  • Delikatesy Centrum Sp. z o. o. (2 decyzje),
  • Auchan Polska Sp. z o. o. (1 decyzja),
  • Kaufland Polska Marekty Sp. z o. o. Sp. j. (1 decyzja),
  • Frapo Dystrybucja Sp. z o. o. (POLOmarket) (1 decyzja),
  • Nasza Tradycja Sp. z o. o. (Intermarche Super) (1 decyzja),
  • ZPOW Orzech Sp. z o. o. (1 decyzja). 

Fot. StockAdobe(orelphoto)

Reklama