Duże zakupy raz w tygodniu z przygotowaną listą – Shopper Barometr 2022

Duże zakupy raz w&nbsptygodniu z&nbspprzygotowaną listą – Shopper Barometr 2022

Dla 77% Polaków zakupy zdecydowanie są przyjemnością, z kolei 23% postrzega zakupy jako przykry obowiązek. Co więcej, nie ma tu istotnych różnic w zachowaniu konsumentów w stosunku do 2019 roku. Oto wnioski z badania in-Store Media Polska.

Ciągle najbardziej dominującym zjawiskiem jest to, że raz w tygodniu robimy duże zakupy, w czasie których kupujemy produkty również na zapas, ewentualnie braki uzupełniając małymi zakupami – tak zachowuje się aż 74% Polaków.

Gdzie robimy zakupy?

Pomimo pandemii sklepy stacjonarne pozostają głównym kanałem zakupowym Polaków. Aż 89% Polaków przynajmniej od czasu do czasu robi zakupy w dyskoncie, 42% kupuje w hipermarkecie i 41% w supermarkecie. Handel nowoczesny, tzw. modern trade, jest głównym miejscem zakupowym Polaków.

Zakupy spożywcze online rosną, osób które od czasu do czasu robią codzienne zakupy przez Internet jest już 14% (o 4% więcej niż przy poprzednim pomiarze) – ciągle jednak nie jest to zjawisko większościowe.

Szukamy promocji

Polacy często przygotowują listę zakupów gdy wybierają się na zakupy (77%)… ale tylko 10% kurczowo się jej trzyma. Wchodząc do sklepu, kupujący szukają promocji, innowacji, przyjemności. Komunikacja gra kluczową rolę.

Shopper zachowuje się inaczej w poszczególnych kategoriach zakupowych. Zrozumienie, jak zachowujemy się w każdej kategorii, pomaga nam przyciągnąć kupujących do naszej półki i sprawić, by wybrali naszą markę.

Bartosz Domaradzki, in-Store Media Polska

Aż 59% Polaków mówi o tym, że czynnikiem, który wpływa na zmianę zazwyczaj kupowanej marki, jest informacja w sklepie (plakat, ekran reklamowy. To drugi w kolejności czynnik po rekomendacji kupowanej marki przez bliską osobę (77%).

Efektywność tego kanału komunikacji – według deklaracji konsumentów – jest porównywalna z programami telewizyjnymi/artykułami prasowymi, reklamami w Internecie, telewizji i mediami społecznościowymi.

Ile czasu robimy zakupy?

Ponad połowa z nas przeznacza na zakupy godzinę lub dwie w skali tygodnia. Odsetek osób, które poświęcają na codzienne zakupy 3 – 4 godziny spadł w ciągu ostatnich 3 lat.

Czas poświęcony na codzienne zakupy online jest znacznie krótszy – ponad połowa osób robiących codzienne zakupy online poświęca na to mniej niż godzinę tygodniowo.

Zmiany w zwyczajach zakupowych

Połowa Polaków deklaruje, że pandemia miała negatywny wpływ na dochody ich gospodarstwa domowego. Jednocześnie na zakupy na zapas wydajemy istotnie więcej pieniędzy niż 3 lata temu.

Połowa polskich kupujących deklaruje, że wojna w Ukrainie wpłynęła na to, jak robią codzienne zakupy. Połowa z nich deklaruje unikanie produktów pochodzenia rosyjskiego, a 46% zwraca większą uwagę na promocje.

Podczas pandemii przede wszystkim bardziej skupiliśmy się na zdrowiu (gotujemy od podstaw i kupujemy zdrowe produkty). Zwracamy również większą uwagę na pochodzenie produktów (preferujemy polskie produkty).

Dla dwóch na trzech polskich shopperów ważne jest, żeby jeść zdrowo. Koncentracja na ekologii jest rzadsza w przypadku produktów do czyszczenia niż w przypadku jedzenia, ale nadal połowa badanych stara się wybierać naturalne i ekologiczne produkty czyszczące.


Badanie zostało przeprowadzone przez Ipsos metodą wywiadów internetowych (CAWI) na reprezentatywnej próbie 1000 Polaków w wieku 18 – 59 lat w marcu 2022 oraz październiku 2019. Badane osoby były przynajmniej częściowo odpowiedzialne za codzienne zakupy do domu. 

Fot.: StockAdobe(pressmaster)

Reklama