Ranking sieci handlowych. Gdzie zrobimy zakupy najtaniej?

Ranking sieci handlowych. Gdzie zrobimy zakupy najtaniej?

Inflacja w Polsce przekroczyła granicę 10%. Według marcowego odczytu wzrost cen wyniósł 11%. Polacy odczują to w trakcie przedświątecznych zakupów. Według Badania i Raportu Koszyk Zakupowy® przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency, ceny żywności wzrosły w marcu o 4,4%. Podwyżka jest najmocniej odczuwalna w grupie produktów kojarzących się ze świętami.

​Utrzymujące się wysokie ceny paliw, gazu i energii mają i będą miały negatywny wpływ na producentów, co przełoży się na portfele Polaków w kolejnych miesiącach. Przedstawione wyniki badania ASM Sales Force Agency pokazały, że Polacy podczas codziennych zakupów muszą mierzyć się z konsekwencjami obecnej sytuacji geopolitycznej. W 10 sieciach na 13 objętych badaniem, ceny w marcu br. były wyższe niż̇ w lutym i prawdopodobnie ta tendencja nie ulegnie zmianie.

Wyższa średnia cena koszyka zakupowego

Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało w marcu 2022 r. średnią cenę koszyka na poziomie 239,93 zł. To wzrost o 4,69 zł, czyli ok. 2% w porównaniu do lutego br.

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić́ 187,13 zł (więcej o 4,82 zł niż w lutym), natomiast koszyk produktów najdroższych – 336,42 zł (więcej o 31,67 zł niż w lutym). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem wyniosła w marcu br. 149,29 zł. Oznacza to wzrost względem lutego o 26,86 zł.

Ceny produktów na święta pną się w górę. To będą najdroższe święta od lat

Zestawienie cen kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że w marcu 2022 r. względem 2021 r. podrożało 6 kategorii produktów:

  1. mięso, wędliny i ryby,
  2. napoje,
  3. dodatki,
  4. nabiał,
  5. używki i alkohol,
  6. produkty tłuszczowe. 

Wciąż największy wzrost cen w skali roku (53,75%) odnotowano w zeszłym miesiącu w kategorii produktów tłuszczowych. Widać, że ten wzrost jest coraz większy. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency wynika, że nabiał podrożał o prawie 10%, mięso wędliny i ryby o prawie 4 %, a napoje i alkohol o ponad 15%.

Zdaniem Patryka Górczyńskiego, dyrektora zarządzającego ASM Sales Force Agency, czekają nas jedne z najdroższych świąt wielkanocnych od wielu lat. Ceny wielu produktów wzrosły w marcu o znacznie więcej niż 11% inflacja.

Naszym zdaniem stale rosnące ceny paliw, gazu i energii bardzo negatywnie wpływają i w kolejnych miesiącach nadal będą wpływać na producentów. Wielu z nich już podniosło poziom cen swoich towarów lub zmieniło ich gramaturę. Mimo że sieci handlowe starają się rekompensować te podwyżki akcjami promocyjnymi na poszczególne produkty to w kolejnych miesiącach też będą zmuszone rewidować swoje ceny i to niestety w górę.

Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency

Ranking sieci handlowych

Biorąc pod uwagę średni koszyk zakupowy, w marcu br. najtańsze zakupy można było zrobić w Auchan, gdzie suma za koszyk wyniosła nieco ponad 210 zł. Kolejne pozycje zajeły kolejno: Lidl (227,87 zł), Makro (230,32 zł), Biedronka (230,74 zł) oraz Carrefour (232,60 zł). 

Z kolei najdroższymi miejscami na zakupy w marcu okazały się: inna sieć cash & carry, w której koszyk zakupowy kosztował 272,72 zł, Polomarket (253,98 zł) oraz kanał e-grocery (253,53 zł).

Źródło danych: Badanie i Raport Koszyk Zakupowy®, ASM Sales Force Agency

Marzec potwierdził, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderem jest Auchan, który oferował 17 produktów w cenach minimalnych. Następnie uplasowały się Biedronka i Lidl z 5 produktami z najniższymi cenami. Z kolei 4 produkty w cenach minimalnych oferowały w marcu br. sklepy sieci Kaufland, po 3 można było znaleźć w sieciach Intermarché, Makro i Netto, po 2 takie produkty stwierdzono w sklepach E.Leclerc oraz innej sieci C&C a po 1 w sklepach Carrefour oraz Dino. 

Najtańsze zakupy w dyskontach

Biorąc pod uwagę kanały sprzedaży, Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w marcu 2022 r. wskazało, że najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach (231,08 zł).

Z kolei najdroższym kanałem pozostaje e-grocery (253,53 zł). Różnica między sumą za koszyk zakupowy w kanale online oraz w dyskontach wyniosła ponad 20 zł.

Źródło danych: Badanie i Raport Koszyk Zakupowy®, ASM Sales Force Agency

Fot.: stock.adobe.com/pressmaster

Reklama