"Konsumencie masz prawo wiedzieć, czy post lub relacja w mediach społecznościowych to reklama, czy osobista bezinteresowna opinia influencera. Masz również prawo być chronionym przed oszustwem zakupowym czy scamem. Prawo do rzetelnej informacji jest twoim podstawowym prawem użytkownika w sieci. Powinni o tym pamiętać reklamodawcy i agencje marketingowe, a przede wszystkim influencerzy" - tak UOKiK zachęca konsumentów do pochylenia się nad tematem jak również do przekazania swojej opinii.
Od grudnia 2021 roku pod przewodnictwem Prezesa UOKiK trwają konsultacje z organizacjami branżowymi i agencjami marketingowymi, których celem jest wypracowanie wytycznych dla użytkowników mediów społecznościowych (SoMe) w zakresie oznaczania treści komercyjnych. Przedstawiciele UOKiK razem ze Związkiem Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, Stowarzyszeniem Komunikacji Marketingowej SAR i Radą Reklamy kończą pracę nad rekomendacjami. Będą one zawierać praktyczne przykłady form współprac komercyjnych w sieci i zasad ich oznaczenia, a także rekomendowane sposoby informowania o tym użytkowników.
Potrzebne opinie konsumentów
Urząd prowadzi dyskusję nad niektórymi aspektami wytycznych dotyczących oznaczania materiałów sponsorowanych w mediach społecznościowych. Chce poznać także zdanie konsumentów na ten temat – twórców lub obserwatorów treści w mediach społecznościowych. Zachęca do podzielenia się swoimi doświadczeniami oraz dobrymi praktykami. Zachęca do dyskusji nad tym jak oznaczać paczkę PR, markę własną czy linki afiliacyjne. Przez kolejne dwa tygodnie UOKiK na swoim profilu na Instagramie będzie publikować pytania dotyczące m.in. granic między niezależną opinią a zobowiązaniem wobec marki.
Brak współpracy z Urzędem grozi postępowaniem
Oprócz działań związanych z przygotowaniem wytycznych Prezes UOKiK prowadzi obecnie 2 postępowania, w których m.in. sprawdza oznaczanie treści komercyjnych w mediach społecznościowych oraz podejrzenia scamu.
W ramach prowadzonych postępowań Prezes UOKiK zażądał zarówno od samych twórców, jak i agencji reklamowych czy reklamodawców udzielenia informacji np. o zawartych umowach, zasadach współpracy i oznaczania publikowanych treści. Niestety, część adresatów nie odpowiadała na zadane pytania, czy też nie przesłała wymaganych dokumentów. Dlatego obecnie Prezes UOKiK prowadzi 7 postępowań, które dotyczą ukarania influencerów za brak współpracy z Urzędem.
Zgodnie z prawem, za brak współpracy z Prezesem UOKiK podczas prowadzonych działań sankcja finansowa może wynieść maksymalnie do 50 mln euro. Natomiast za wprowadzanie konsumentów w błąd Prezes UOKiK może nałożyć karę maksymalnie do 10% obrotu.
Źródło: komunikat prasowy UOKiK/ Fot. StockAdobe(rh2010)