„Wszyscy jesteśmy konsumentami”. UOKiK przypomina o pomocy dla uchodźców

„Wszyscy jesteśmy konsumentami”. UOKiK przypomina o pomocy dla uchodźców

15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta. W tym roku, w związku z rosyjską agresją i napływem ukraińskich uchodźców do Polski, dzień ten nabiera szczególnego wymiaru – zaznacza prezes UOKiK.

Tegoroczny Światowy Dzień Konsumenta przebiega pod hasłem: „Wszyscy jesteśmy konsumentami”. Ukraińscy uchodźcy są takimi samymi konsumentami jak każdy nas – podkreśla Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. Specjalnie dla nich Urząd oraz 6 innych instytutcji  przygotowały przydatne informacje, które ułatwią zakupy, podróżowanie i korzystanie z usług.

W tym roku Światowy Dzień Konsumenta nabrał nowego, szczególnego wymiaru. W związku z wojną w Ukrainie do Polski napływają uchodźcy. Są oni takimi samymi konsumentami jak każdy z nas, robiąc zakupy, zawierając umowę na telefon czy internet, wypłacając pieniądze z banku czy korzystając z różnych usług. Mają przy tym – tak samo jak polscy konsumenci – prawo do rzetelnej informacji, wyboru najkorzystniejszej oferty, bezpiecznego kupowania, a w przypadku sporu z przedsiębiorcą – prawo do bezpłatnej pomocy prawnej.

Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Pomoc w języku ukraińskim dla konsumentów

Z myślą o naszych ukraińskich gościach UOKiK rozpoczął bezpłatne porady konsumenckie w języku ukraińskim, zarówno telefoniczne, jak i mailowe. Kupiłeś buty i po pewnym czasie okazało się, że odpada podeszwa? Zawarłeś umowę przez internet i chciałbyś z niej zrezygnować? Operator telefoniczny nie poinformował cię o dodatkowych opłatach? Zastanawiasz się, czy warunki oferowanej pożyczki są uczciwe?

Urząd uruchomił infolinię konsumencką dedykowaną dla osób posługujących się językiem ukraińskim. Konsumenci mogą uzyskać bezpłatną poradę prawną dzwoniąc pod numer 801 440 220 lub 22 290 89 16 (od poniedziałku do piątku w godz. 8-18, koszt połączenia wg cennika twojego operatora) lub pisząc maila na adres uaporady@dlakonsumentow.pl.

W tym drugim przypadku można poprosić o pomoc w napisaniu reklamacji czy odstąpienia od umowy po polsku, a także wysłać do przeanalizowania umowę.

Kompendium wiedzy dla uchodźców

UOKiK oraz 6 innych instytucji: Europejskie Centrum Konsumenckie, Komisja Nadzoru Finansowego, Rzecznik Finansowy, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Urząd Ochrony Danych Osobowych i Urząd Transportu Kolejowego przygotowały przydatne informacje dla gości z Ukrainy.

Liczymy na to, że ułatwią one uchodźcom robienie zakupów, podróżowanie oraz korzystanie z usług w Polsce, a także innych krajach Unii Europejskiej. To bardzo ważne, ponieważ konsumenci w UE chronieni są na podstawie innych przepisów niż w Ukrainie, dlatego chcemy przybliżyć przybyszom z Ukrainy najważniejsze zagadnienia w praktyczny sposób.

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK

W poradniku „Twoje prawa w Polsce – VADEMECUM KONSUMENTA” opracowanym w języku ukraińskim UOKiK skupił się na podstawowych prawach konsumenckich. Goście z Ukrainy dowiedzą się z niego m.in.:

  • gdzie szukać bezpłatnej pomocy prawnej,
  • co zrobić, gdy kupiony produkt okazał się wadliwy,
  • jakie zasady obowiązują przy zakupach w sklepach stacjonarnych, a jakie - w internetowych,
  • jak bezpiecznie kupować w sieci.

Foto: stock.adobe.com/puhimec

Reklama