Grillowanie po polsku. Co najczęściej trafia na ruszt?

Grillowanie po polsku. Co najczęściej trafia na ruszt?

Długie słoneczne dni, czas spędzany w ogrodzie, parku czy nad rzeką – to wszystko już niebawem. Nie od dziś wiadomo, że Polacy uwielbiają grille, pikniki i biwaki. Jakie potrawy kojarzą się im z letnimi smakami? 

Letnie smaki Polaków

Kojarzą nam się z letnim odpoczynkiem czy spędzaniem czasu na świeżym powietrzu. Ich wspomnienie przenosi nas w ulubione miejsca i sytuacje, które zawsze wywołują pozytywne skojarzenia. O jakich potrawach mowa?

Jak się okazuje często są to:

  • młode ziemniaki z kefirem – tę odpowiedź wskazało ponad 35% ankietowanych,
  • sałatki (ponad 35%),
  • makarony (niemal 29%),
  • pizza (niespełna 22%),
  • naleśniki na słodko (ponad 16%),
  • chłodnik (ponad 15%).

Wśród mniej popularnych potraw są pierogi z owocami, racuchy czy gofry.

Co ląduje na ruszcie?

Jednymi z najbardziej popularnych dań w tym czasie są te z grilla. Grillowanie to nie tylko popularny sposób przyrządzania potraw, ale również sposób na spędzanie wspólnie wolnego czasu. Wśród ulubionych dań z grilla królują produkty mięsne. Wśród nich największą popularnością cieszą się:

  • kiełbasa (z grilla spożywa ją prawie 39% ankietowanych),
  • karkówka (ponad 22%),
  • kurczak (niemal 17%).

Wśród produktów znalazły się jeszcze chleb z masłem, ryby, ziemniaki i ser oraz kolejne mięsne produkty, np. kaszanka, boczek, szaszłyki oraz żeberka czy inne mięsa. Warzywa z grilla wybiera jedynie 7% ankietowanych[1].

Pandemiczne grillowanie

Tuż przed ubiegłorocznym sezonem grillowym agencja Inquiry zapytała Polaków jak będą organizować spotkania grillowe. Już wtedy Polacy zdaje się przywykli do pandemii i nie zamierzali rezygnować z organizowania spotkań grillowych.

W ubiegłym roku na organizację grilla 2/3 respondentów wydało między 51 a 200 zł. Wskazuje to na wydatki wyższe niż rok wcześniej. Jeśli chodzi o sklepy w jakich badani robią zakupy na grilla to pierwsze miejsca zajmują: Biedronka, Lidl oraz Kaufland. Sieci również stoją za aktywną promocją sezonu grillowego proponując klientom sezonową ofertę w atrakcyjnych cenach.

W koszykach zakupowych, jak co roku, główne miejsca zajmują: kiełbasa (89% wskazań), pieczywo (75%) oraz piwo (74%). Dużą popularnością cieszą się także: świeże mięso, świeże warzywa oraz przyprawione i zamarynowane mięso. Co trzeci ankietowany dopiero w sklepie wybiera co kupi, mniej osób przygotowuje wcześniej listę zakupów[2].


Fot. stock.adobe.com/rh2010

[1] Ankieta została przeprowadzona wśród społeczności Pyszności.pl w dniach 29.07-02.08.2019 roku. W ankiecie wzięło udział 4009 „food loversów” i członków społeczności Pyszności.pl.
[2] Badanie zostało zrealizowane w dniach od 28 kwietnia do 4 maja 2021 r. na reprezentatywnej próbie 1008 dorosłych Polaków metodą CAWI (sondaż online na panelu YouGov).

Reklama