Święta, zarówno Wielkanoc, jak i Boże Narodzenie, to czas wyjątkowy nie tylko z przyczyn religijnych, ale również ze względu na znaczenie dla handlu. Niezależnie od tego jaki budżet przeznaczą Polacy na świąteczne wydatki, koszyk zakupowy będzie zawierał tradycyjne dla tego okresu kategorie.
Okresy świąteczne zawsze, nawet w trudnych czasach początku pandemii, generowały zwiększone zyski w handlu. Nie inaczej zapewne było w czasie najbliższej Wielkanocy. Jednak należy pamiętać, że inflacja i rosnące ceny mogą znacząco wpłynąć na wybory konsumentów.
Skoki cenowe
Czy obniżka stawki VAT pomoże utrzymać wielkość świątecznych koszyków? To będziemy mogli ocenić dopiero po Wielkanocy. Jednak zmiana poziomu podatku na wybrane produkty spożywcze z 5% na 0% z pewnością nie pokryje poziomu wzrostu, z którym mieliśmy do czynienia w ostatnim roku. Wiele kategorii, istotnych w sezonie świątecznym, zanotowało bardzo wysokie podwyżki – sięgające niekiedy nawet kilkudziesięciu procent.
Przepisy dotyczące wspomnianej wyżej stawki VAT weszły w życie od lutego, jednak w styczniu ceny poszybowały w górę. ASM Sales Force Agency przeprowadziło badanie, w którym aż 8 na 10 analizowanych kategorii produktowych zanotowało wzrosty cen. Jak wynika z raportu, za niektóre artykuły trzeba było zapłacić po kilkanaście albo nawet kilkadziesiąt procent więcej niż w styczniu 2021 roku.
Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM wykazało, że średnia cena koszyka w styczniu wzrosła o 4,69 zł, czyli ok. 2% w porównaniu do lutego br. Galopujący poziom inflacji jest coraz bardziej widoczny. Rosnące ceny energii, gazu, paliw, przekładają się na koszty produkcji, transport i koszty związane z zatrudnieniem. To właśnie dlatego klienci przy kasie widzą wyższe rachunki.
- Więcej na ten temat: Marzec w handlu. Ceny produktów na święta pną się w górę [ANALIZA ASM]
Luty był miesiącem, w którym cena za średni koszyk zakupowy delikatnie spadła. Według danych ASM Sales Force Agency, względem stycznia br. w lutym była ona niższa o 1,43%. Jednak wraz z marcem powrócił trend wzrostu. A wartość średniego koszyka zakupowego zwiększyła się o ponad 2%. W marcu najbardziej podrożały produkty tłuszczowe bo aż o 53,75%, napoje i alkohol o ponad 15%, a nabiał o prawie 10%.
Słodkości na święta
Słodkości i desery to bardzo istotna część świątecznego menu. Produkty niezbędne do przygotowania ciast, wypieków oraz słodycze – zawsze pojawiały się na wielkanocnej liście zakupów. W tym czasie producenci wprowadzają wiele limitowanych edycji z nawiązującymi do Wielkanocy grafikami. Mimo, że święta te nie mają tak długiej tradycji jeśli chodzi o prezenty to na zakup słodkich upominków decyduje się wiele osób.
- Przeczytaj też: Dlaczego Wielkanoc jest kluczowym momentem dla producentów słodyczy?
Mąka, cukier, proszki do pieczenia, bakalie, polewy do ciast – wszystkie te produkty powinny zostać dodatkowo wyeksponowane na sklepowym regale. Najlepiej na kilka tygodni przed Wielkanocną Niedzielą.
- Więcej o wielkanocnych wypiekach i kategoriach, które notują wzrosty: Tłuszcze, cukier i bakalie. Wielkanocne wypieki na paragonach
Świąteczne trunki i napoje
Trudno znaleźć odpowiedź na pytanie – który z trunków jest najbardziej świąteczny. Być może tradycja wskazałaby na likiery jajeczne, niemniej wybór świątecznych alkoholi zależy od gustu konsumenta. W tej kategorii widać również trend premiumizacji. Jednak zważając na obowiązującą od stycznia wyższą stawkę akcyzy, która miała znaczący wpływ na obecne ceny produktów alkoholowych, dopiero kolejne miesiące pokażą, czy wolumen i wartość sprzedaży segmentu spadły.
- Pełna analiza rynku alkoholi dostępna jest tutaj: Jakie alkohole królują na wielkanocnym stole? [ANALIZA]
Oprócz wyrobów alkoholowych świąteczny koszyk potrzebuje też napojów, soków i wody. Ten ostatni z segmentów może pochwalić się przekroczeniem granicy 5 mld zł wartości całego rynku.
- To też może Cię zainteresować: Napoje i alkohole. Jak kształtuje się konsumpcja w Polsce?
Mimo niezbyt korzystnych prognoz dotyczących inflacji i statusu cen, ciągle towarzyszącego nam echa skutków pandemii, a także zburzenia stabilności światowej gospodarki przez konflikt na wschodzie wywołany agresją Rosji na Ukrainę mamy nadzieję, że choć przez chwilę uda nam się celebrować święta w spokojnej atmosferze i pokoju.
Wytrawna Wielkanoc
Przy analizie świątecznego asortymentu nie możemy zapomnieć o wytrawnej części menu. Kluczowe są jaja i wędliny – a w szczególności biała kiełbasa. W przypadku jaj duże znaczenie ma rodzaj chowu, coraz więcej konsumentów zwraca bowiem uwagę na sposób traktowania zwierząt.
W przypadku wędlin nadal utrzymującym się trendem jest premiumizacja. Zatem najbliższe święta upłyną pod hasłem produktów wysokiej jakości. Warto zadbać też o mniej standardowy asortyment. Nie wszyscy klienci są tradycjonalistami, więc oferta sezonowa, mimo nacisku na świąteczne produkty, powinna być różnorodna. Tym samym nie możemy zapominać o rosnącej grupie wegan, wegetarian i fleksitarian, którzy poszukiwać będą zamienników mięsa na sklepowych półkach.
Fot.: stock.adobe.com/Natasha Breen