Paweł Surówka, Eurocash: Rok 2022 rozpoczął się dla Grupy bardzo dobrze

Paweł Surówka, Eurocash: Rok 2022 rozpoczął się dla Grupy bardzo dobrze

Grupa Eurocash pokazała wyniki za 2021 rok. Był to czas trudny dla biznesu z uwagi na lockdowny, ale także obawy konsumentów dotyczące konsekwencji pandemii. Jak komentuje Paweł Surówka, prezes Grupy, po tym czasie firma z niecierpliwością wyczekuje wzrostów w nadchodzących kwartałach. A jak widać po wynikach, 2022 rok rozpoczął się dla Eurocash bardzo dobrze.

Rok 2021 minął pod znakiem wyzwań i zmian

Grupa Eurocash zakończyła 2021 rok z 3% wzrostem sprzedaży. W tym czasie znormalizowana EBITDA ukształtowała się na poziomie podobnym co rok wcześniej. Jednak, jak komentuje Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash, był to bardzo wymagający czas dla niezależnych detalistów z uwagi na przesunięcie konsumentów w kierunku dyskontów.

Konsumenci, wytrąceni z codziennej rutyny przez lockdowny i pracę zdalną oraz zaniepokojeni fizycznymi i finansowymi konsekwencjami pandemii, odpowiednio dostosowali swoje zachowania zakupowe, preferując rzadsze i większe zakupy. W związku z tym obserwowaliśmy ogólne przesunięcie konsumentów z rynku niezależnego do dyskontów.

 Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash

Zmiany te były wyraźnie zauważalne w sklepach własnych Grupy, gdzie wpływ pandemii nałożył się na trwającą integrację sklepów Mila z siecią Delikatesy Centrum. "Wymagało to podjęcia trudnych decyzji, takich jak zamknięcie 50 sklepów najbardziej dotkniętych pandemią, aby skoncentrować wysiłki na rozwoju pozostałej sieci" – komentuje prezes Grupy Eurocash.

Jak zauważa Paweł Surówka, obserwowane w 2021 roku przesunięcie konsumentów ze sklepów niezależnych do dyskontów na szczęściej miało charakter tymczasowy i końcowo odwróciło się na korzyść rynku niezależnego.

W miarę jak zmniejszały się lockdowny, rosły wskaźniki szczepień, a ludzie powoli uczyli się żyć z wirusem, obserwowaliśmy powrót do zakupów w lokalnych sklepach niezależnych, co zaowocowało ogólnie lepszym drugim półroczem i zdecydowanie lepszym czwartym kwartałem 2021 r.

 Paweł Surówka

Powrót konsumentów do sklepów niezależnych widać także w wynikach Grupy. Wobec całego roku, w którym segment detaliczny odnotował ok. 5% wzrost sprzedaży r/r, w samym czwartym kwartale wzrost był wyższy aż o 14% niż rok wcześniej. 

Eurocash wchodzi w 2022 rok z 10% wzrostem sprzedaży

Po trudnym 2021 roku Grupa Eurocash wyczekuje wzrostów w nadchodzącym czasie. A pierwszy kwartał 2022 roku okazał się dla firmy bardzo dobry.

"Sprzedaż grupy rośnie powyżej 10% rok do roku, co przekłada się na polepszenie wszystkich wskaźników biznesowych, które w dodatku sytuują się na znacznie wyższym poziomie niż w porównywalnym okresie przed pandemią" – informuje Paweł Surówka.

Co najważniejsze, pomimo wielu nowych wyzwań, Zarząd kontynuował realizację strategicznych projektów, w tym związanych z transformacją cyfrową.

 Paweł Surówka

Jak wylicza prezes Grupy, w rezultacie liczba klientów korzystających z platformy eurocash.pl w 2021 r. wzrosla do ponad 32 tysięcy, a zrealizowana za jej pośrednictwem sprzedaż sięgnęła 5,6 mld zł. Tym samym odpowiada ona za niemal 30% całkowitej sprzedaży segmentu hurtowego.

"Kluczowe projekty, takie jak eurocash.pl oraz Innowacyjna Platforma Handlu, będą dalej rozwijane i jestem przekonany, że okażą się fundamentalne dla osiągnięcia długoterminowego sukcesu Grupy Eurocash" – podsumowuje prezes Paweł Surówka.


Fot.: Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash (mat. prasowe)

Reklama