Stanowisko Grupy Żabka w sprawie działań związanych z sytuacją w Ukrainie

Stanowisko Grupy Żabka w sprawie działań związanych z sytuacją w Ukrainie

Grupa Żabka w pełni solidaryzuje się ze społecznością ukraińską. Jak zaznacza w oświadczeniu sieć: "Wielu obywateli Ukrainy to nasi pracownicy, franczyzobiorcy lub ich współpracownicy, dlatego niezwłocznie zadeklarowaliśmy gotowość do udzielenia niezbędnej pomocy". Grupa Żabka podjęła szereg działań, które mają na celu zapewnienie wsparcia osobom osobiście dotkniętym przez te wydarzenia. 

Bezpośrednia pomoc

Łącznie sieć przekazała 150 ton żywności oraz niezbędnych artykułów higienicznych we współpracy z partnerami: Podkarpacki Urząd Wojewódzki, Polsko-Ukraińska Izba Gospodarcza, Polski Czerwony Krzyż. Pomoc od Żabki dotarła do m.in. takich miejsc jak: Punkt sztabu kryzysowego podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Korczowej, przejścia graniczne Hrebenne-Rawa Ruska, Dołhobyczów-Uhryniw, Zosin i Dorohusk, a także na dworce PKP w Przemyślu i Warszawie. Detalista wysłał również pomoc dla ludności cywilnej na Ukrainie. Grupa zorganizowała również dostawę wody do pociągu PKP Intercity kierowanego do Kijowa.

Do pomocy przyłączyli się także franczyzobiorczy z Przemyśla, Hrubieszowa, Oleszyc, Ustrzyk Dolnych, Tomaszowa Lubelskiego, którzy w swoich sklepach rozdają ciepłe napoje i przekąski. A także franczyzobiorcy z pozostałych miast organizując zbiórki oraz dostarczając towary na granicę własnymi samochodami. 

W ramach Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji Grupa podjęła także działania w sprawie wprowadzenia ułatwień w zakresie pozwoleń na pracę dla obywateli Ukrainy oraz ich zamieszkania w Polsce. A jako sygnatariusz Karty Różnorodności poparliśmy stanowisko Forum Odpowiedzialnego Biznesu w sprawie wojny. 

Wycofanie rosyjskich i białoruskich produktów ze sklepów Żabka

W związku z obecną sytuacją, instrumenty ekonomiczne stają się dla społeczności międzynarodowej kluczowym środkiem dla przeciwstawienia się rosyjskiej agresji na Ukrainę – zaznacza Żabka. Mając tę świadomość, sieć podjęła decyzję o wstrzymaniu zamówień produktów pochodzących z obszaru Federacji Rosyjskiej i Białorusi. W konsekwencji będzie wycofywana także komunikacja marketingowa związana z tymi produktami.

Pełna lista sieci handlowych, które dołączyły do bojkotu jest dostępna tutaj.

Działania wobec pracowników Żabki, pracowników centrów logistycznych oraz franczyzobiorców

Grupa Żabka podjęła zaangażowała się także w pomoc dla pracowników sklepów, centrów logistycznych oraz franczyzobiorców. Wśród nich znalazły się m.in.

  • finansowanie wynajmu mieszkań dla rodzin pracowników, współpracowników oraz franczyzobiorców, którzy ściągają rodziny do Polski. Grupa organizuje transport dla rodzin pracowników z granicy do miejsc pobytu w Polsce. Będzie także dofinansowywać koszty wynajmu mieszkań dla uchodźców z Ukrainy;
  • powołanie na terenie centrów logistycznych punktów konsultacyjnych, które obsługują pracowników Żabki, pracowników firm mikserskich i transportowych oraz franczyzobiorców. Celem działania punktów jest udzielanie informacji na temat oferowanego przez Żabkę wsparcia w zakresie m.in. pomocy psychologicznej i prawnej, wsparcia logistycznego i materialnego w transporcie osób znad granicy polsko-ukraińskiej, poszukiwania i dofinansowania lokali mieszkaniowych oraz  pozyskiwanie informacji na temat potrzeb osób wymagających wsparcia, zarówno w zakresie wiedzy, jak i konkretnej pomocy materialnej, prawnej czy logistycznej;
  • uruchomienie specjalnej infolinii z pomocą prawną oraz psychologiczną. Grupa zaangażowała się też w poszukiwania psychologów, którzy mogliby pomagać rodzinom na miejscu.