Za nami rekordowy sezon świątecznych zakupów. Dane Salesforce mówią o 5% wzroście sprzedaży cyfrowej r/r, która osiągnęła poziom 1,14 biliona dolarów na całym świecie. W tym czasie rosła także inflacja, a co za tym idzie również ceny.
Salesforce, globalny lider w dziedzinie systemów CRM, opublikował raport pt. „2021 Holiday Shopping Report”, w którym przeanalizowano dane dotyczące zakupów obejmujące ponad miliard kupujących na platformie Salesforce Customer 360 oraz dane dotyczące aktywności w obszarze handlu, marketingu i usług (w tym 24 z 30 największych amerykańskich sprzedawców internetowych).
Zakupy świąteczne rozciągnięte w czasie
W minionym sezonie świątecznym klienci robili zakupy i wcześnie, i późno. Chętnie kupowano prezenty przed gorączką zakupów, aby uniknąć problemów z opóźnieniami w wysyłce i brakiem produktów w magazynie – 30% świątecznej sprzedaży zostało zakończone do 22 listopada. W ciągu cybertygodnia zrealizowano 23% sprzedaży (spadek z 24% w roku 2020).
Jednak z uwagi na to, że część konsumentów przegapiła ostateczne terminy wysyłki produktów zakupionych online, a jednocześnie wzrosły obawy związane z nowymi wariantami COVID-19, 23% sprzedaży cyfrowej przypadło na okres między 18 i 31 grudnia. W tym czasie szczególnie wybiły sie sklepy, które zaoferowały w tym czasie możliwość zakupu produktów online i odbioru poza swoją siedzibą lub na miejscu – o okresie bezpośrednio przed świętami przejęły one 62% sprzedaży.
Rosnące ceny skłaniają do odkładania płatności na później
Konsumenci preferujący kanały cyfrowe korzystali z elastycznych metod płatności. Ze względu na wysokie ceny w okresie świątecznym i niższe rabaty w Stanach Zjednoczonych (spadek o 10%) ogólne wykorzystanie usług typu „kup teraz, zapłać później” w tym kraju w okresie świątecznym wzrosło o 40% w porównaniu z rokiem 2020.
Przeczytaj też:
- Gigantyczne wzrosty cen w grudniu. W okresie świątecznym zakupy promocyjne były droższe o blisko 22%
Konsumenci korzystali z tych ofert przez cały sezon świąteczny, aby zrównoważyć wyższe ceny. Alternatywne formy płatności, w tym Apple Pay, PayPal i Google Pay, również wzrosły o 15% rok do roku w USA.
Co kupowaliśmy online w sezonie świątecznym?
W minionym sezonie świątecznym konsumenci chętniej wydawali pieniądze na zachcianki niż na potrzeby – najpopularniejszą kategorią świąteczną były luksusowe torebki, których sprzedaż online wzrosła o 45%. Meble domowe i obuwie uplasowały się tuż za nimi, osiągając odpowiednio +34% i +32% wzrostu.
Social commerce coraz ważniejsze
Z badania przeprowadzonego wśród 1600 globalnych kupujących w ramach czwartej edycji raportu Salesforce Connected Shoppers Report wynika, że do 2023 roku 25% zakupów będzie dokonywanych poza stroną internetową, aplikacją lub fizycznym sklepem.
W okresie świątecznym w 2021 roku, 4% globalnej sprzedaży cyfrowej na urządzeniach mobilnych zostało dokonanych za pośrednictwem aplikacji społecznościowych, a 10% ruchu mobilnego pochodziło od konsumentów przeglądających sieci społecznościowe. W miarę jak detaliści zaczynają budować metaverse, staje się jasne, że kupujący są gotowi do dokonywania zakupów za pośrednictwem nowych kanałów.
Salesforce podczas sezonu świątecznego w 2021 roku
Jak informuje Salesforce, w minionym roku sprzedawcy detaliczni zintensyfikowali działania w zakresie technologii cyfrowych, jednocześnie zachęcając kupujących do powrotu do sklepów. Salesforce pomagał sprzedawcom na całym świecie w obsłudze klientów bez względu na to, gdzie robili zakupy.
Od 1 listopada do 31 grudnia 2021 r. klienci Salesforce zrealizowali ponad 283 miliony zamówień online na platformie Commerce Cloud. Sprzedaż cyfrowa zrealizowana za pośrednictwem tej platformy wzrosła w tym czasie o 21% w stosunku do poprzedniego roku.
W minionym sezonie świątecznym przedsiębiorcy postawili mocno na działania marketingowe. Gwałtownie wzrosła globalna komunikacja marketingowa prowadzona za pośrednictwem platformy Marketing Cloud do poziomu 39 mld powiadomień push (+440% rok do roku), 6,5 mld wiadomości SMS (+76% rok do roku) i 223 mld wysłanych wiadomości e-mail (+73% rok do roku)
Jak podaje Salesforce, w tym czasie aż 19% zamówień zawierało produkt, który pochodził z podpowiedzi i rekomendacji SI, co wskazuje na ważną rolę, jaką sztuczna inteligencja odgrywa w procesie dokonywania zakupów przez konsumentów.
Źródło: Salesforce