Zakupy świąteczne coraz częściej w Internecie, wyjątkiem pozostaje żywność

Zakupy świąteczne coraz częściej w Internecie, wyjątkiem pozostaje żywność

Niemal co drugi Polak planuje zrobić zakupy świąteczne online – wynika z badania "Zakupy świąteczne 2021" przeprowadzonego przez Deloitte. Internet jest także miejscem, w którym większość (52%) badanych szuka inspiracji prezentowych.

Podczas tegorocznych świąt Polacy nie zamierzają oszczędzać. Przeznaczą na nie średnio ponad 200 zł więcej niż przed rokiem. Aż 47% do zrobienia bożonarodzeniowych zakupów wybiera Internet, a w nim najczęściej platformy typu marketplace i e-sklepy.

 

85% Polaków żywność kupuje w sklepach stacjonarnych

Badanie Deloitte pokazuje, że 53% Polaków, myśląc o bożonarodzeniowych wydatkach, planuje zakupy w sklepach stacjonarnych, zaś 47% z nich wybiera e-commerce. W sklepach stacjonarnych kupujemy przede wszystkim żywność i napoje, tak deklaruje aż 85% ankietowanych, jedynie 15% skorzysta z oferty dostępnej online.

Na zakupy przez Internet najczęściej decydujemy się w przypadku:

  • organizacji podróży i czasu wolnego (71%), 
  • przy wyborze akcesoriów elektronicznych (64%),
  • podczas zakupów prezentów związanych z hobby (63%),
  • kupując karty prezentowe (60%) oraz zabiegi zdrowotne i kosmetyczne (58%).

W przypadku pozostałych kategorii produktów sklepy online są równie chętnie wybierane jak te stacjonarne, a różnice między preferencjami konsumentów są coraz mniejsze. Po dobra luksusowe w sieci sięgnie 51% Polaków. Tam też często szukamy kosmetyków i perfum oraz odzieży i obuwia (47%). Karmy i produkty dla zwierząt, a także meble i dodatki do domu kupuje online już 45%.

Przeczytaj też:

W tym roku już prawie połowa świątecznego budżetu zostanie wydana online. To zmiana o 5 punktów procentowych w stosunku do roku ubiegłego. Wzrost znaczenia e-commerce to trend, który obserwujemy od lat dodatkowo akcelerowany w trakcie pandemii Covid-19. Polacy szczególnie chętnie w kanałach online kupują elektronikę, a także produkty związane z realizacją hobby (w tym zabawki i książki). W porównaniu do roku poprzedniego widoczny jest wzrost na poziomie kolejno 7 proc. i 12 proc. Kosmetyki, odzież i dobra luksusowe kupujemy równie chętnie w obu kanałach sprzedaży. Jeżeli chodzi o żywność, podobnie jak w roku poprzednim pozostajemy wierni kanałom tradycyjnym. Zakupy produktów spożywczych w sklepach stacjonarnych deklaruje 85% badanych.

Bartek Bobczyński, dyrektor, Deloitte Digital

Za zakupy świąteczne najczęściej płatność gotówką

Pomimo coraz popularniejszych zakupów online nadal preferowanym sposobem płatności za zakupy świąteczne jest gotówka (30%). W Internecie największym zaufaniem cieszą się płatności kartą debetową i kredytową (kolejno 15% i 13%), e-przelew (14%) i BLIK (12%).

Co interesujące, płatności online w równym stopniu są chętnie wybierane zarówno przez osoby młodsze i starsze, te zamożniejsze i te z mniejszy budżetem. Wskazuje to na coraz większą powszechność płatności online. Przy wykorzystaniu nowych form płatności, w tym e-przelewów, płatności Blik oraz płatności przy wykorzystaniu wirtualnych portfeli, dokonamy płatności za prawie jedną trzecią naszego budżetu.

Bartek Bobczyński

Źródło: Deloitte

Reklama