Od 2015 roku w krajach Unii Europejskiej odsetek osób kupujących online co najmniej raz w roku wzrósł niemal dwukrotnie – wskazują dane Eurostatu. W Polsce w 2020 roku wyniósł on już 61%.
- Polska znajduje się w pierwszej piątce państw unijnych pod względem liczby punktów odbioru na osobę.
- W 2021 roku zrealizowano ponad 350 mln przesyłek za pośrednictwem automatów paczkowych, za trzy lata ich liczba może się podwoić.
- Konsumenci najczęściej odbierają przesyłki w ciągu pierwszych sześciu godzin. Najważniejsze są dla nich wygoda odbioru i szybkość doręczenia.
Okres świąteczno-noworoczny stanowi dla firm kurierskich najbardziej „gorący” moment w roku. Dynamiczny wzrost popularności rynku e-commerce, będący w ostatnim czasie efektem pandemii, przełożył się na zdecydowanie większą intensywność w całej branży KEP.
Automaty paczkowe dominują polski rynek
Automaty paczkowe w naszym kraju cieszą się wyjątkowo dużym zainteresowaniem konsumentów. Raport rynkowy Colliers – „Rudolf sam sobie nie poradzi. Rynek automatów paczkowych w Polsce” – wskazuje, że Polska znajduje się w pierwszej piątce państw członkowskich UE pod względem liczby punktów odbioru – automatów paczkowych oraz manualnie obsługiwanych punktów odbioru – na osobę.
W grudniowym badaniu Colliers, 85% ankietowanych odpowiedziało, że przy wyborze formy dostawy często i regularnie decyduje się na automaty. 32% wybiera natomiast tę formę zawsze, gdy tylko jest dostępna. Obecnie w naszym kraju dostawy do tych urządzeń stanowią niemal 40% wszystkich przesyłek. 50% to z kolei dostawy bezpośrednio do miejsca zamieszkania. Prognozy wskazują, że do końca 2024 roku udział wspomnianych form dostawy powinien być sobie równy.
Ponad 350 mln paczek w automatach paczkowych podczas 2021 roku
Około 70% paczek dostarczanych do automatów paczkowych jest odbieranych w ciągu pierwszych sześciu godzin. W 2021 roku poprzez tę formę dostawy zostało łącznie zrealizowanych ponad 350 mln przesyłek, a za trzy lata może ich być już nawet dwa razy więcej. Ponadto około 60% paczek więcej jest obsługiwanych w okresie przedświątecznym niż podczas pozostałych dni w roku.
Przeczytaj też:
Za co konsumenci cenią automaty paczkowe?
Niemal wszyscy respondenci (96%), którzy wzięli udział w przedświątecznym badaniu Colliers, sądzą, iż największą zaletą automatów jest możliwość odbioru przesyłki o dowolnej porze, 62% ankietowanych ceni również szybkość doręczenia, a 56% ich lokalizację. W przypadku osób niekorzystających z urządzeń, głównym tego powodem jest preferowanie dostawy do rąk własnych.
Najczęściej zamawianymi produktami przez respondentów są odzież i obuwie oraz książki, odpowiednio 87% oraz 78%. Około 43% ankietowanych nie jest skłonnych do odbioru z automatów mebli, natomiast około 38% nie jest gotowych do odbioru sprzętów AGD i RTV oraz produktów spożywczych.
Trendy w branży automatów paczkowych
Wzrost liczby automatów w najbliższych latach wydaje się zatem nieunikniony. Będzie można także zaobserwować zwiększone zainteresowanie lokowaniem własnych automatów przez zupełnie nowe podmioty na rodzimym rynku. Właśnie dlatego coraz więcej firm kurierskich, a także marketplace’ów, decyduje się na inwestycje w odpowiednią infrastrukturę sprofilowaną pod automaty paczkowe.
Innym trendem mogą okazać się rozwiązania dotyczące samych dostaw. W coraz większej liczbie ośrodków miejskich operatorzy wprowadzają usługę „same day delivery”. Najbliższe lata przyniosą więc zwiększoną liczbę automatów na terenach wiejskich czy w mniejszych miejscowościach.
Źródło: Swipbox