Handel jest gałęzią gospodarki, która szczególnie szybko reaguje na zmiany, a tych było w 2021 roku bardzo dużo.
Pandemia zdecydowanie zmieniła sposób, w jaki konsumenci robili zakupy, kanał sprzedaży online rozwijał się w nieprawdopodobnym tempie, a na rynku pojawiło się wielu graczy działających w modelu q-commerce. Co dla handlu przyniesie 2022 rok? Prognozami dzielą się eksperci z Colliers.
- “Polski Ład” może sporo namieszać
- Wzrośnie popyt handlu w inwestycjach mieszkaniowych
- Mixed-use będzie przyszłością handlu
- ESG i zrównoważony rozwój staną się jeszcze ważniejsze
- „Wszystko jako usługa” oraz „zero waste”
1. “Polski Ład” może sporo namieszać
Jesienią 2021 roku Sejm uchwalił nowe regulacje prawne w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, przewidującego liczne zmiany w prawie podatkowym oraz w obciążeniach składką zdrowotną od 1 stycznia 2022 r. Zwiększone obciążenia publiczno-prawne będą miały wpływ zarówno na osoby zatrudnione na umowę o pracę, jak i na przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą czy będących wspólnikami spółek cywilnych lub jawnych, co dotknie szczególnie tych operujących na niskich marżach, przy dużym wolumenie obrotów.
2. Wzrośnie popyt handlu w inwestycjach mieszkaniowych
Wraz z rozwojem rynku mieszkaniowego wzrastać będą również zasoby lokali użytkowych, zlokalizowanych w tego typu inwestycjach. Obserwować będziemy wzrost popytu na te powierzchnie ze strony najemców sieciowych, szczególnie z sektora spożywczego, gastronomii oraz usług z zakresu zdrowia i urody.
Konsumenci coraz częściej robią zakupy w pobliżu swojego miejsca zamieszkania – na rozwój tego trendu wpływ mają zmiany w modelu pracy wprowadzane przez firmy, głównie na model hybrydowy. Podejmowane będą także inicjatywy budowania pierwszych profesjonalnych portfeli inwestycyjnych złożonych z pakietów lokali użytkowych na sprzedaż.
Przeczytaj też:
3. Mixed-use będzie przyszłością handlu
Rosnąć będzie liczba inwestycji „mixed-use”, także poza centrami największych miast. Zacieranie się granic pomiędzy miejscem pracy, zamieszkania i spędzania wolnego czasu sprzyja powstawaniu tego typu obiektów.
Ważną częścią tych inwestycji pozostaje handel, usługi i gastronomia a „mixed-use” pozwala kreować i animować nowe koncepty handlowo-rozrywkowe takie jak targi, bazary, wydarzenia czy giełdy tematyczne.
To też może Cię zainteresować:
4. ESG i zrównoważony rozwój staną się jeszcze ważniejsze
Równowaga staje się zasadą, która rządzić będzie zarówno w życiu prywatnym człowieka, jak i w jego działalności zawodowej. Rola społecznej, środowiskowej i ekonomicznej odpowiedzialności ESG rośnie również w firmach z branży handlowej. Wartości kryjące się pod hasłem środowiska naturalnego dotyczą m.in. zasad zużycia energii, gospodarowania odpadami i emisji zanieczyszczeń.
Kryteria społeczne obejmują poszanowanie praw człowieka, propagowanie równości i różnorodności czy inwestowanie w kapitał ludzki. W przypadku ładu korporacyjnego liczą się właściwie pojmowana struktura zarządu, prawa akcjonariuszy, wynagradzanie pracowników. ESG staje się obecnie ważnym czynnikiem branym pod uwagę przez coraz więcej organizacji przy podejmowaniu decyzji.
5. „Wszystko jako usługa” oraz „zero waste”
Trend „wszystko jako usługa” coraz śmielej wkracza do Polski – popularne stają się abonamenty, wymiana towarów, zakup rzeczy używanych czy ich wypożyczanie. Największą popularnością cieszą się usługi branż w pełni cyfrowych takich jak Netflix, Amazon czy Spotify. W sektorze mody tego typu działalność prowadzą m.in. Vinted, Zalando czy Patagonia, a H&M otworzył sklep Sellpy z odzieżą używaną.
W centrach handlowych pojawiają się second-handy nowej generacji, rozwija się np. sieć Vive Premium. IKEA prowadzi wypożyczalnie mebli a diety pudełkowe na abonament oferuje Maczfit, w którym udziały kupiła właśnie Żabka.
Źródło: Colliers