Wartość przeciętnego koszyka zakupowe rośnie cały czas. To efekt ciągle wpływającej na zachowania konsumentów pandemii i rzadszych wizyt w sklepach. Spośród wszystkich kategorii placówek handlowych, największym zwycięzcą zachodzących zmian są dyskonty – wynika z najnowszych badań Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.
Polacy cały czas robią zakupy rzadziej, ale kupują więcej
W ciągu ostatnich 12 miesięcy do października, wartość koszyka zakupowego powiększyła się o 6% w porównaniu do analogicznego okresu w poprzednim roku, natomiast na przestrzeni ostatnich 24 miesięcy jest już to wzrost o 26% – wskazują dane GfK. Dzieje się to kosztem częstszych wizyt w sklepach.
Co wpływa na zmiany w zachowaniach zakupowych?
Obok rozpędzającej się czwartej fali pandemii, przyczyną zmian, które zachodzą wśród konsumentów jest obecnie również szybko rosnąca inflacja. Jak zauważa Michał Maksymiec z GfK, dla przeciętnego Kowalskiego staje się ona coraz bardziej odczuwalna. Pokazują to także dane wskaźnika Nastrojów Konsumenckich, który w listopadzie spadł o ponad 3 p.p. m/m zatrzymując się na poziomie -9,2.
Dyskonty zajmują już blisko 40% rynku FMCG, a ich popularność nadal rośnie
Dyskonty są jedynym kanałem, w którym wzrasta częstotliwość wizyt. Jednak to nie koniec sukcesów. W okresie skumulowanym od listopada 2020 r. do października 2021 r. ich udział na rynku FMCG wyniósł ponad 38,3%, a w samym tylko październiku br. było to już 39,5%.
W okresie świątecznym w sklepach najważniejsza będzie cena
Wraz z początkiem 2022 roku detaliści z pewnością bardziej skupią się na cenach oferowanych produktów. Nie tylko będą analizować ich poziom, ale także zdecydują się na intensywną komunikację wokół tego obszaru oraz dalszą rewizję polityki promocyjnej.