Dyskonty wygranymi w pandemii. Odpowiadają już za blisko 40% rynku FMCG

Dyskonty wygranymi w pandemii. Odpowiadają już za  blisko 40% rynku FMCG

Wartość przeciętnego koszyka zakupowe rośnie cały czas. To efekt ciągle wpływającej na zachowania konsumentów pandemii i rzadszych wizyt w sklepach. Spośród wszystkich kategorii placówek handlowych, największym zwycięzcą zachodzących zmian są dyskonty – wynika z najnowszych badań Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Polacy cały czas robią zakupy rzadziej, ale kupują więcej

W ciągu ostatnich 12 miesięcy do października, wartość koszyka zakupowego powiększyła się o 6% w porównaniu do analogicznego okresu w poprzednim roku, natomiast na przestrzeni ostatnich 24 miesięcy jest już to wzrost o 26% – wskazują dane GfK. Dzieje się to kosztem częstszych wizyt w sklepach.

Obecnie przeciętny Polak odwiedza je 322 razy w ciągu roku, co oznacza spadek o 3% rdr. i aż o 13% na przestrzeni 2 lat. Ostatnio obserwujemy jednak stopniowe spowolnienie tych zmian.

Michał Maksymiec, dyrektor ds. współpracy z sieciami detalicznymi w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia

Co wpływa na zmiany w zachowaniach zakupowych?

Obok rozpędzającej się czwartej fali pandemii, przyczyną zmian, które zachodzą wśród konsumentów jest obecnie również szybko rosnąca inflacja. Jak zauważa Michał Maksymiec z GfK, dla przeciętnego Kowalskiego staje się ona coraz bardziej odczuwalna. Pokazują to także dane wskaźnika Nastrojów Konsumenckich, który w listopadzie spadł o ponad 3 p.p. m/m zatrzymując się na poziomie -9,2.

Coraz gorzej oceniamy zarówno przyszłą sytuację finansową naszych gospodarstw domowych, jak i gospodarki całego kraju. Ma to bezpośredni wpływ na to co, gdzie oraz jak kupujemy.

Michał Maksymiec

Dyskonty zajmują już blisko 40% rynku FMCG, a ich popularność nadal rośnie

Dyskonty są jedynym kanałem, w którym wzrasta częstotliwość wizyt. Jednak to nie koniec sukcesów. W okresie skumulowanym od listopada 2020 r. do października 2021 r. ich udział na rynku FMCG wyniósł ponad 38,3%, a w samym tylko październiku br. było to już 39,5%. 

Obiekty tego typu zawłaszczają część rynku, która do tej pory należała głównie do sklepów małoformatowych, a także zaczynają skutecznie przechwytywać udziały hipermarketów. Ta tendencja będzie się utrzymywać, a jej skutki są już widoczne – mali przedsiębiorcy coraz chętniej zrzeszają się w grupach zakupowych lub dołączają do franczyz.

Michał Maksymiec

W okresie świątecznym w sklepach najważniejsza będzie cena

Wraz z początkiem 2022 roku detaliści z pewnością bardziej skupią się na cenach oferowanych produktów. Nie tylko będą analizować ich poziom, ale także zdecydują się na intensywną komunikację wokół tego obszaru oraz dalszą rewizję polityki promocyjnej.

Z pewnością nie będziemy musieli długo czekać na efekty tych działań, a to wszystko ze względu na okres przedświąteczny. Jest to czas, w którym każdy z kluczowych graczy w branży stara się skutecznie przyciągnąć konsumentów, aby to właśnie w jego sklepie dokonali najwięcej zakupów ze swojej listy.

Michał Maksymiec

 

 

Reklama