Najwięksi producenci faworyzują dyskonty? Wyniki rankingu Równi w Biznesie

Najwięksi producenci faworyzują dyskonty? Wyniki rankingu Równi w Biznesie

Eurocash publikuje wyniki tegorocznego rankingu Równi w Biznesie. Grupa sprawdza w nim, w jaki sposób czołowie producenci traktują polskie sklepy niezależne.  Z najnowszej edycji rankingu Równi w Biznesie wyłania się obraz rynku u progu sezonu świątecznego, który w handlu zaczyna się już w listopadzie.

W trzecim kwartale 2021 r. Grupa Eurocash po raz kolejny sprawdziła, jak wygląda strategia dystrybucyjna i cenowa największych producentów FMCG w Polsce. Korzystając ze wskaźnika, Eurocash określa, czy producenci oferują produkty dedykowane, które są dostępne tylko w supermarketach i dyskontach (nie wliczając marek własnych).

Dobre wyniki producentów nabiału

W lokalnych sklepach detalicznych coraz częściej taniej kupimy już m.in. produkty nabiałowe, takie jak śmietana i masło do świątecznych ciast i sosów. Pod tym względem szczególnie wyróżnia się Sobik, producent znanej i lubianej Osełki Górskiej, który dodatkowo nie różnicuje oferty dla sklepów niezależnych, dyskontów i supermarketów.

Wysoko warzywa konserwowe i przyprawy

Wśród kategorii, których dostawcy dobrze traktują sklepy niezależne, warto też wymienić m.in. warzywa konserwowe – niezbędne do przygotowania wielu tradycyjnych potraw, w tym popularnej w całym kraju sałatki jarzynowej. Dobre warunki współpracy oferują przedsiębiorcom także wybrani producenci ryżu (np. Gemini Grupe) i przypraw (Dr. Oetker). To ważne w sezonie świątecznym, w którym Polacy chętniej zaopatrują się m.in. w ziele angielskie, liść laurowy, majeranek, goździki czy cynamon.

Większość dużych producentów wciąż faworyzuje dyskonty i supermarkety.

Lepszą ofertę dla centralnie zarządzanych sieci proponują m.in. producenci soków, alkoholi, a w szczególności: pralin, których też przecież nie powinno zabraknąć na świątecznym stole i pod choinką. To ważne kategorie zarówno z perspektywy lokalnego przedsiębiorcy, jak i konsumenta. Sklepy niezależne są nierówno traktowane także przez producentów majonezów.

Niestety, widzimy, że najwięksi dostawcy: Roust, Heineken, Stock, Carlsberg, Coca Cola, Maspex, PepsiCo, Danone i inni nie tylko oferują dyskontom i supermarketom lepsze warunki współpracy, ale też mają dla nich produkty dedykowane – takie, których konsument nie może kupić nigdzie indziej.

 Dominik Kasperek

Współczynnik, na podstawie którego producentom przyznawane są punkty, oblicza się jako stosunek średnich cen produktów w supermarketach i dyskontach do średnich cen w kanale małopowierzchniowym. Średnie ceny zostały policzone dla produktów, które występują w obu kanałach i zważone zostały ilością sprzedaży tych produktów dla całego rynku. 

 Na liście producentów, którzy czerpią duży zysk z produktów na wyłączność dla dyskontów i supermarketów, wciąż figurują te same marki. Podium otwiera Barilla, producent makaronów z aż 44% udziałem produktów dedykowanych w sprzedaży. Kolejny kwartał z rzędu znalazły się też na nim herbaty USP Zdrowie i środki do prania koncernu Unilever.

 Dominik Kasperek

Rozwój na rynku niezależnym

Są też tacy producenci, którzy rozwijają się właśnie na rynku niezależnym – i to pomimo tego, że pod względem warunków współpracy lepiej traktują dyskonty i supermarkety. To OSM Łowicz, Lactalis i Krüger. Wszyscy trzej wymienieni producenci mogą pochwalić się ponad 20% dynamiką wzrostu na rynku niezależnym. Jednocześnie nie mają mocno zróżnicowanej oferty dla MŚP i sieci centralnie sterowanych – udział dedykowanych produktów w ich sprzedaży nie przekracza 6%.

Niezależne sklepy to ważny element polskiej gospodarki. W Polsce mają niemal połowę udziału w rynku handlu detalicznego, co stanowi ewenement na skalę Europy. Traktując ich właścicieli sprawiedliwie, producenci przyczyniają się do rozwoju regionów i polskiego sektora MŚP, a także wychodzą naprzeciw potrzebom konsumentów, którzy lubią i cenią sobie zakupy w lokalnych sklepach. To ważny temat – szczególnie przed świętami, ale nie tylko.

Dominik Kasperek

 

Reklama