IKEA stawia na ludzi. W 2021 roku wydała 76 mln zł na wsparcie pracowników

IKEA stawia na ludzi. W 2021 roku wydała 76 mln zł na wsparcie pracowników

IKEA realizuje długoterminową strategię IKEA Poeple & Planet Positive. W jej ramach firma wspiera swoich pracowników w zrównoważonym rozwoju. Na ten cel w 2021 roku IKEA Retail w Polsce przeznaczyła ponad 75 mln zł. 

Ostatnie dwa lata upłynęły pod znakiem pandemii, obostrzeń oraz niepokoju i bezpośrednio wpłynęły na codzienne życie, także pracowników IKEA. Dlatego w 2021 roku firma przygotowała szeroki pakiet świadczeń, których celem było zapewnienie dobrych warunków zatrudnienia, wspieranie w wyzwaniach związanych z pandemią oraz aktualizacja i przygotowanie nowych benefitów.

Przez cały okres pandemii IKEA Retail Polska utrzymała miejsca pracy, wysokość pensji oraz nie zmieniła warunków zatrudnienia. W tym czasie liczba pracowników zwiększyła się o ok. 600 nowych osób.

Karin Sköld, Prezeska i Dyrektorka Generalna ds. Zrównoważonego Rozwoju w IKEA Retail w Polsce

Jak dodaje Karin Sköld, w tym roku wynagrodzenia w IKEA Retail Polska wzrosły o około 10,4%, a na dodatkowe benefity firma przeznaczyła 76 mln zł. Przed świętami Bożego Narodzenia pracownicy IKEA mogą liczyć na specjalną premię – One IKEA Bonus – której wartość wyniesie w sumie ok. 36 mln zł.

Podwyżki i bonusy od IKEA

Co roku IKEA aktualizuje plany związane z podwyżkami wynagrodzeń, które przyznawane są m.in. na podstawie rocznych podsumowań wyników pracy. W roku 2021 r. pensje pracowników IKEA wzrosły dwukrotnie, w czerwcu o średnio 6,7% i we wrześniu o średnio 3,7%. Dodatkowo, raz do roku wszyscy pracownicy IKEA w ramach rocznego systemu premiowego, otrzymują „One IKEA Bonus”, będącą mniej więcej odpowiednikiem jednej miesięcznej pensji. Jej konkretna wysokość w danym roku zależy od wypracowanego wyniku finansowego całej firmy i stopnia realizacji założonych celów biznesowych. W tym roku wszystkie jednostki IKEA Retail w Polsce osiągnęły wyniki kwalifikujące do realizacji One IKEA Bonus (OIB). Tegoroczna pula na wypłaty premii wynosi ok. 36 mln zł.

Pracownicy IKEA mogą liczyć na szereg benefitów, w tym coroczną premię One IKEA Bonus, której kwota wynosi około miesięcznej pensji.

Program emerytalny TACK! dla pracowników IKEA

Z myślą o przyszłości IKEA proponuje też swoim pracownikom specjalny program emerytalny TACK!, który powstał w 2014 roku z inicjatywy założyciela IKEA. Zgodnie z wizją Ingvara Kamprada, każdy z pracowników może otrzymać dodatkowe wynagrodzenie za swoją pracę, zaangażowanie i lojalność. Nazwa programu nie jest przypadkowa – „tack” oznacza po szwedzku „dziękuję”.

To też może Cię zainteresować:

Środki z programu są przyznawane co roku, w zależności od wyników firmy, wszystkim pracownikom, którzy przepracowali w Grupie Ingka pełny rok finansowy i zdecydowali się na udział w tej inicjatywie. Od momentu uruchomienia programu TACK! w 2014 r. IKEA przeznaczyła dla swoich współpracowników na całym świecie ok. 827 mln euro. Podczas tegorocznej alokacji środków, na konta emerytalne pracowników z Polski, którzy przystąpili do programu, przekazane zostanie w przeliczeniu na jedną osobę ok. 3 200 złotych brutto (przy pełnym etacie).

Benefity szyte na miarę pracowników IKEA

Dla wielu osób ostatni czas był trudnym i stresującym okresem. W lutym 2021 r. ruszył „Program Wsparcia Pracownika”. To finansowana przez IKEA pomoc, która daje pracownikom i ich rodzinom dostęp do bezpłatnego, poufnego wsparcia w sprawach związanych z pracą, zdrowiem lub życiem osobistym. W jej ramach można skorzystać z porad psychologicznych, prawnych, finansowych i zdrowotnych.

Dla wszystkich pracowników Grupy Ingka na świecie wprowadzono program „Co u Ciebie?”. Celem inicjatywy jest uwrażliwianie i przygotowanie pracowników, liderów i menedżerów do niekiedy trudnej rozmowy na temat emocji i potrzeb drugiej osoby. Punktem wyjścia jest z pozoru proste pytanie „Co u Ciebie?”, które pokazuje przede wszystkim gotowość do wysłuchania i okazania wsparcia. 

W czasie pandemii IKEA postawiła na wsparcie pracowników. Uruchomiono szereg programów umożliwiających rozmowę na temat emocji i potrzeb drugiej osoby.

W tym roku IKEA zaoferowała każdemu pracownikowi „Dzień dla mnie”. To dodatkowy, pełnopłatny dzień wolny, który można wykorzystać w ciągu 2021 r. Ten wolny od pracy dzień dla siebie pracownicy mogą poświęcić na swoje pasje czy odpoczynek, w zależności od swoich indywidualnych potrzeb. Każdy z nich otrzymał również kartę upominkową IKEA, dzięki której mógł kupić coś, co sprawi mu przyjemność i poprawi samopoczucie.

W styczniu zeszłego roku, IKEA, jako jedna z pierwszych firm w Polsce, wprowadziła Urlop Ojcowski – nową formę wsparcia dla obojga rodziców. Każdy pracownik, który zostaje tatą, może skorzystać z dodatkowych, pełnopłatnych czterech tygodni Urlopu Ojcowskiego. Ten czas można wykorzystać w całości lub podzielić na dwa dwutygodniowe okresy, dzięki temu każdy tata może spędzić ważne chwile ze swoim dzieckiem lub wesprzeć drugiego rodzica w codziennych obowiązkach. Tylko w 2021 r. z tego benefitu skorzystało 162 osób.

Reklama