Nieudany zakup na Black Friday? Konsumentom przysługuje wiele praw

Nieudany zakup na Black Friday? Konsumentom przysługuje wiele praw

Co roku po Black Friday UOKiK otrzymuje szereg skarg konsumenckich. Najczęściej dotyczą one żonglowania cenami, czyli sytuacji, w której sprzedawca podnosi cenę produktu kilka dni przed Black Friday, aby sprawić pozory atrakcyjniejszej promocji. Takie działania mogą stanowić nieuczciwe praktyki rynkowe. Co zrobić w takiej sytuacji?

Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny apeluje do konsumentów o ostrożność podczas polowania na promocję z okazji Black Friday. "Najważniejszym prawem konsumenta jest prawo do rzetelnej informacji. Podczas „super okazji” warto pamiętać, że niezależnie od tego, czy kupujemy towar w cenie promocyjnej czy regularnej, obowiązują te same prawa konsumenckie. Prawo do reklamacji jest podstawowym prawem każdego konsumenta – również osób kupujących na wyprzedażach" – tłumaczy Tomasz Chróstny.

Black Friday 2021. Jak zwrócić produkt kupiony stacjonarnie?

Warto pamiętać, że produkty zakupione w sklepach stacjonarnych podczas Black Friday – bez względu na promocje czy obniżkę cen – można reklamować. Jeśli produkt posiada wagę, konsumentowi przysługuje możliwość reklamacji w ciągu 2 lat od jego wydania. Wyjątkiem jest sytuacja, w której cena towaru została obniżona ze względu na występującą niedoskonałość, lecz w takiej sytuacji klient musi być o tym poinformowany.

To może Cię zainteresować:

Sytuacja komplikuje się nieco jeśli chodzi o zwrot produktu. O jego możliwości oraz warunkach decyduje wyłącznie sprzedawca. Dlatego przed zakupem należy spytać o warunki zwrotu.

Black Friday 2021. Jak zwrócić produkt kupiony online?

Przy zakupie przecenionego podczas Black Friday produktu za pośrednictwem sklepu internetowego, konsument zawsze ma prawo zwrócić go w przeciągu 14 dni. Oczywiście towat nie powinien nosić śladów użytkowania, a koszty dostawy do sprzedawcy ponosi klient. Wyjątkiem są jednak np. artykuły wyprodukowane na specjalne zamówienie czy odpieczętowane gry albo płyty.

Przeczytaj też:

Sklep nie wysłał zamówionego produktu. Jak odzyskać pieniądze?

UOKiK sugeruje płatności kartą kredytową jako najbezpieczejszą formę podczas zakupów online. Jeśli sprzedawca nie dostarczy zamówionego produktu w ciągu 30 dni, konsument może zgłosić się do banku w sprawie wszczęcia procedury charge back. Po złożeniu reklamacji całą procedurą zajmuje się już centrum rozliczeniowe, które kontaktuje się ze sprzedawcą.

Dobrym rozwiązaniem jest także wybieranie płatności za pobraniem, szczególnie w przypadku testowania nowego e-sklepu lub zakupu wartościowych produktów.