Co roku po Black Friday UOKiK otrzymuje szereg skarg konsumenckich. Najczęściej dotyczą one żonglowania cenami, czyli sytuacji, w której sprzedawca podnosi cenę produktu kilka dni przed Black Friday, aby sprawić pozory atrakcyjniejszej promocji. Takie działania mogą stanowić nieuczciwe praktyki rynkowe. Co zrobić w takiej sytuacji?
Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny apeluje do konsumentów o ostrożność podczas polowania na promocję z okazji Black Friday. "Najważniejszym prawem konsumenta jest prawo do rzetelnej informacji. Podczas „super okazji” warto pamiętać, że niezależnie od tego, czy kupujemy towar w cenie promocyjnej czy regularnej, obowiązują te same prawa konsumenckie. Prawo do reklamacji jest podstawowym prawem każdego konsumenta – również osób kupujących na wyprzedażach" – tłumaczy Tomasz Chróstny.
Black Friday 2021. Jak zwrócić produkt kupiony stacjonarnie?
Warto pamiętać, że produkty zakupione w sklepach stacjonarnych podczas Black Friday – bez względu na promocje czy obniżkę cen – można reklamować. Jeśli produkt posiada wagę, konsumentowi przysługuje możliwość reklamacji w ciągu 2 lat od jego wydania. Wyjątkiem jest sytuacja, w której cena towaru została obniżona ze względu na występującą niedoskonałość, lecz w takiej sytuacji klient musi być o tym poinformowany.
To może Cię zainteresować:
- Ile wyniosły średnie obniżki na Black Friday w 2020 roku?
- Na jakie produkty polują Polacy podczas Czarnego Piątku?
Sytuacja komplikuje się nieco jeśli chodzi o zwrot produktu. O jego możliwości oraz warunkach decyduje wyłącznie sprzedawca. Dlatego przed zakupem należy spytać o warunki zwrotu.
Black Friday 2021. Jak zwrócić produkt kupiony online?
Przy zakupie przecenionego podczas Black Friday produktu za pośrednictwem sklepu internetowego, konsument zawsze ma prawo zwrócić go w przeciągu 14 dni. Oczywiście towat nie powinien nosić śladów użytkowania, a koszty dostawy do sprzedawcy ponosi klient. Wyjątkiem są jednak np. artykuły wyprodukowane na specjalne zamówienie czy odpieczętowane gry albo płyty.
Przeczytaj też:
Sklep nie wysłał zamówionego produktu. Jak odzyskać pieniądze?
UOKiK sugeruje płatności kartą kredytową jako najbezpieczejszą formę podczas zakupów online. Jeśli sprzedawca nie dostarczy zamówionego produktu w ciągu 30 dni, konsument może zgłosić się do banku w sprawie wszczęcia procedury charge back. Po złożeniu reklamacji całą procedurą zajmuje się już centrum rozliczeniowe, które kontaktuje się ze sprzedawcą.
Dobrym rozwiązaniem jest także wybieranie płatności za pobraniem, szczególnie w przypadku testowania nowego e-sklepu lub zakupu wartościowych produktów.