Rynek produktów bez opakowania rośnie. Trend zakupów na wagę dotarł też do Polski

Rynek produktów bez opakowania rośnie. Trend zakupów na wagę dotarł też do Polski

Kupowanie sypkich produktów, takich jak kasza, makaron czy płatki śniadaniowe na wagę i do własnych, wielorazowych pojemników to wyraźnie rozwijający się trend. Choć początkowo w Polsce rozwiązanie to może kojarzyć się przede wszystkim z niewielkimi sklepami ekologicznymi, to w wielu europejskich krajach już coraz śmielej implementowane jest nie tylko w sklepach spożywczych, ale także w drogeriach. 

Rynkowi produktów bez opakowań przyjrzeli się autorzy raportu "Unpacking the question of packaging-free" przygotowanego przez FM Logistics. Zgodnie z ich szacunkami, taka forma handlu pozwoli do 2030 roku osiągnąć obroty w wysokości 1,2 mld euro. 

Rynek opakowań refill. Przykłady z branży

Kupowanie produktów bez opakowań to forma zakupów, która znacznie zyskuje na popularności w wielu krajach. Jak przytaczają autorzy raportu, taką możliwość dają już między innymi supermarkety we Włoszech, Francji czy Wielkiej Brytanii.

"Jedna z włoskich sieci specjalizująca się w sprzedaży w pojemnikach wielokrotnego użytku i towarów bez opakowań oferuje ponad 1500 produktów, począwszy od żywności, poprzez artykuły gospodarstwa domowego, aż po kosmetyki do pielęgnacji ciała" - informują autorzy analizy. Mowa o sklepach pod szyldem Pioneer Negozio Leggero, które działają na rynku od 2009 roku. 

W Wielkiej Brytanii na olbrzymi pilotaż tego rozwiązania zdecydował się już kilka lat temu Unilever. Firma wprowadziła do sklepów Asda i Co-op produkty takich marek jak Persil, Simple czy Radox w opakowaniach wielokrotnego użytku ze stali nierdzewnej. W placówkach pojawiły się także urządzenia umożliwiające ponowne napełnienie opakowań. 

Pilotaż opakowań wielokrotnego użytku w Wielkiej Brytanii (foto: Unilever)

Sprawdzić, w jakim stopniu klienci są otwarci na to rozwiązanie postanowił także w ubiegłym roku Lidl. Sieć zainstalowała w dziesięciu holenderskich placówkach Lidl stacje typu "refill" dla dwóch produktów - detergentu i płynu do płukania. 

Stacja typu "refill" w jednym z dziesięciu sklepów Lidl w Holandii (foto: Lidl)

Produkty na wagę w Polsce

Przykładów skutecznego wdrożenia rozwiązań opartych na uzupełnianiu produktu nie brakuje także na polskim podwórku. W 2022 roku na rynku zadebiutowały ekologiczne opakowania typu refill od marki OneDayMore.

Mocny krok w kierunku sprawdzenia automatów typu "refill" wykonał także w 2022 roku Maspex. Producent zainstalował swój pierwszy automat do napełniania makaronów marki Lubella. Ten pojawił się w sklepie Carrefour i umożliwiał zakup makaronu w trzech gramaturach (150, 250 i 350 g) do własnego opakowania lub dostępnych na miejscu papierowych torebek.

Pasta station marki Lubella (foto: Maspex)

Po kilku miesiącach Carrefour wdrożył kolejne rozwiązanie oparte na metodzie "refill". W grudniu 2023 w jednym ze sklepów pojawił się eco bar Carrefour, czyli automat umożliwiający zakup produktów chemicznych pod marką własną sieci do własnych opakowań lub butelek wielorazowego użytku. 


foto: stockadobe, carrefour, masepx (mat. prasowe)

Reklama