Kupowanie sypkich produktów, takich jak kasza, makaron czy płatki śniadaniowe na wagę i do własnych, wielorazowych pojemników to wyraźnie rozwijający się trend. Choć początkowo w Polsce rozwiązanie to może kojarzyć się przede wszystkim z niewielkimi sklepami ekologicznymi, to w wielu europejskich krajach już coraz śmielej implementowane jest nie tylko w sklepach spożywczych, ale także w drogeriach.
Rynkowi produktów bez opakowań przyjrzeli się autorzy raportu "Unpacking the question of packaging-free" przygotowanego przez FM Logistics. Zgodnie z ich szacunkami, taka forma handlu pozwoli do 2030 roku osiągnąć obroty w wysokości 1,2 mld euro.
Rynek opakowań refill. Przykłady z branży
Kupowanie produktów bez opakowań to forma zakupów, która znacznie zyskuje na popularności w wielu krajach. Jak przytaczają autorzy raportu, taką możliwość dają już między innymi supermarkety we Włoszech, Francji czy Wielkiej Brytanii.
"Jedna z włoskich sieci specjalizująca się w sprzedaży w pojemnikach wielokrotnego użytku i towarów bez opakowań oferuje ponad 1500 produktów, począwszy od żywności, poprzez artykuły gospodarstwa domowego, aż po kosmetyki do pielęgnacji ciała" - informują autorzy analizy. Mowa o sklepach pod szyldem Pioneer Negozio Leggero, które działają na rynku od 2009 roku.
W Wielkiej Brytanii na olbrzymi pilotaż tego rozwiązania zdecydował się już kilka lat temu Unilever. Firma wprowadziła do sklepów Asda i Co-op produkty takich marek jak Persil, Simple czy Radox w opakowaniach wielokrotnego użytku ze stali nierdzewnej. W placówkach pojawiły się także urządzenia umożliwiające ponowne napełnienie opakowań.

Sprawdzić, w jakim stopniu klienci są otwarci na to rozwiązanie postanowił także w ubiegłym roku Lidl. Sieć zainstalowała w dziesięciu holenderskich placówkach Lidl stacje typu "refill" dla dwóch produktów - detergentu i płynu do płukania.

Produkty na wagę w Polsce
Przykładów skutecznego wdrożenia rozwiązań opartych na uzupełnianiu produktu nie brakuje także na polskim podwórku. W 2022 roku na rynku zadebiutowały ekologiczne opakowania typu refill od marki OneDayMore.
Mocny krok w kierunku sprawdzenia automatów typu "refill" wykonał także w 2022 roku Maspex. Producent zainstalował swój pierwszy automat do napełniania makaronów marki Lubella. Ten pojawił się w sklepie Carrefour i umożliwiał zakup makaronu w trzech gramaturach (150, 250 i 350 g) do własnego opakowania lub dostępnych na miejscu papierowych torebek.

Po kilku miesiącach Carrefour wdrożył kolejne rozwiązanie oparte na metodzie "refill". W grudniu 2023 w jednym ze sklepów pojawił się eco bar Carrefour, czyli automat umożliwiający zakup produktów chemicznych pod marką własną sieci do własnych opakowań lub butelek wielorazowego użytku.
foto: stockadobe, carrefour, masepx (mat. prasowe)