Logistyka alkoholi. Jaką drogę pokonuje wino od winorośli do kieliszka?

Logistyka alkoholi. Jaką drogę pokonuje wino od winorośli do kieliszka?

Import wina jest dużym logistycznym przedsięwzięciem. W przypadku spółki TiM w skali roku mówimy w sumie o około 15 mln butelek, które pochodzą z aż 27 krajów. O tym, jak wygląda ten proces od kuchni rozmawiamy z Bartłomiejem Dziubkiem, kierownikiem ds. logistyki, zaopatrzenia, transportu międzynarodowego, produkcji i gospodarki magazynowej w TiM S.A.

Dystrybucja wina to wieloaspektowy proces, który wymaga zaangażowania wielu osób i podmiotów. W przypadku firmy TiM – która sprowadza ten trunek praktycznie z każdego zakątka świata – cały proces logistyczny rozpoczyna się od analizy zapotrzebowania. 

Na pierwszym etapie oceniamy, ile rzeczywiście potrzebujemy wina. Bierzemy wtedy pod uwagę dane sprzedażowe i prognozy, a także uwzględniamy lead time [czas realizacji zamówienia - przyp. red.], ponieważ sprowadzenie wina z różnych regionów wymaga czasu. Winifikacja wymaga od Winemakera odpowiedniego czasu na przygotowanie trunku, który następnie musi być zabutelkowany i opatrzony odpowiednimi etykietami. Na tym etapie brany jest pod uwagę czas logistyczny.

Bartłomiej Dziubek, kierownik ds. logistyki, zaopatrzenia, transportu międzynarodowego, produkcji i gospodarki magazynowej w TiM S.A.

TiM S.A. wykorzystuje nowe technologie, w tym sztuczną inteligencję, aby znacznie usprawnić proces logistyczny. Aktualnie firma prowadzi prace nad wdrożeniem systemu informatycznego, który wesprze dział logistyki w analizie zapotrzebowania.

 Jest to system oparty na maszynowym uczeniu się – mowa o nowoczesnym rozwiązaniu z dziedziny sztucznej inteligencji, będącym obecnie na topie na całym świecie. Zamierzamy korzystać z tego typu narzędzi, aby jeszcze efektywniej i lepiej zarządzać zapasem poprzez minimalizację potrzeb magazynowych, przy jednoczesnym zachowaniu dostępności dla naszych klientów.

Bartłomiej Dziubek, kierownik ds. logistyki, zaopatrzenia, transportu międzynarodowego, produkcji i gospodarki magazynowej w TiM S.A.

Wszystkie drogi prowadzą do... kieliszka

W zależności od źródła pochodzenia, wino sprowadzane jest różnymi sposobami. "Jest to transport drogowy, transport kolejowy czy też transport morski. Wszystkie te trzy drogi wykorzystujemy maksymalnie" – wyjaśnia Bartłomiej Dziubek. Wina trafiają następnie do nowoczesnego magazynu TiM charakteryzujego się optymalnymi warunkami przechowywania. 

Kluczową rolę w naszym cyklu logistycznym odgrywa kontrola jakości. Każdy produkt na każdym etapie ma kontrolowaną jakość – jest on sprawdzany pod kątem własności fizykochemicznych oraz organoleptyczne. 

Bartłomiej Dziubek, kierownik ds. logistyki, zaopatrzenia, transportu międzynarodowego, produkcji i gospodarki magazynowej w TiM S.A.

Z nowoczesnego magazynu spółki pod Bielsko-Białą wina wyruszają już w drogę do klientów. W przypadku tego rodzaju dostaw czas realizacji od momentu zamówienia wynosi standardowo 24 godziny. 

Realizacja wysyłki jest dostosowywana do wielkości zamówienia – od kilku butelek, aż po transport całopojazdowy. Stosujemy wtedy kartony 6, 12 lub 20-butelkowe, które wysyłamy kurierem w formie palet – są to pół-palety lub palety – ale także transportem drobnicowym lub całopojazdowym.

Bartłomiej Dziubek, kierownik ds. logistyki, zaopatrzenia, transportu międzynarodowego, produkcji i gospodarki magazynowej w TiM S.A.

Droga wina od winorośli, aż po nasz kieliszek jest stosunkowo długa i wymagająca. Kluczowe jest w tym przypadku odpowiednie zaplecze logistyczne. "W ramach portfolio TiM posiadamy wina praktycznie z każdego zakątka świata przy zachowaniu odpowiedniej efektywności logistycznej" – podsumowuje Bartłomiej Dziubek.


foto: Bartłomiej Dziubek, kierownik ds. logistyki zaopatrzenia, transportu międzynarodowego, produkcji i gospodarki magazynowej w TiM S.A. (mat. redakcji)

Reklama