Innovation Day 2023. Relacja z konferencji Zrównoważone innowacje. GO GREEN!

Innovation Day 2023. Relacja z&nbspkonferencji Zrównoważone innowacje. GO GREEN!

Innovation Day to wydarzenie zorganizowane już po raz piąty przez redakcję miesięcznika Hurt & Detal, które każdego roku – w październiku – przyciąga liczne grono przedstawicieli całego sektora FMCG i Retailu i zachęca do rozmów na temat zrównoważonych innowacji.

Wydarzenie składało się z dwóch części. Pierwszą była konferencja, podczas której organizatorzy wraz z ekspertami przygotowali ciekawe i pełne rynkowych danych wystąpienia oraz prezentacje. Szalenie interesujące i dynamiczne wykłady i dyskusje panelowe prowadzone były w oparciu o tegoroczne hasło – „Zrównoważone innowacje. GO GREEN!” Kulminacją wydarzenia i zarazem drugą częścią Innovation Day była wieczorna, uroczysta Gala – na niej poznaliśmy laureatów 5. edycji konkursu „Złote Innowacje FMCG & Retail”.

Zielona konferencja w duchu innowacyjności 

Konferencję otworzyły wykłady przedstawicieli czołowych rynkowych instytutów: NielsenIQ oraz GfK. Eksperci poruszyli problematykę zmiany przyzwyczajeń konsumenckich w dobie zielonych zmian. Opowiedzieli także jak presja kosztowa i kryzys wpływają na wybory zakupowe.

Wystąpienie ekspertki i eksperta z NielsenIQ podczas konferencji w ramach Innovation Day 2023

Po dużej dawce najnowszych danych rynkowych związanych ze zrównoważonym rozwojem oraz podejściem konsumenta do innowacji, przystąpiliśmy do paneli dyskusyjnych w których uczestniczyło łącznie 27 ekspertek i ekspertów. Moderatorem dyskusji był znany i ceniony dziennikarz – Wojciech Szeląg.

Panel inauguracyjny. Zrównoważony rozwój okiem zarządów

Pierwszy z paneli dyskusyjnych poruszył zagadnienie: „Biznes, innowacyjność i zrównoważony rozwój. Jak osiągać sukcesy w zrównoważonej organizacji?”. W panelu tym głos zabrały osoby zarządzające dużymi organizacjami: 

  • Robert Ogór - Prezes Zarządu Ambra, 
  • Jan Kolański - Prezes Zarządu Colian,
  • Małgorzata Cebelińska - Wiceprezeska Zarządu SM Mlekpol, 
  • Paweł Nowak - Prezes Zarządu Goodvalley,
  • Paweł Ziębaczewski - Członek Zarządu MGL grupa Mago 

Zaproszeni goście rozmawiali m.in. na temat integrowania zrównoważonego rozwoju w strategię biznesową, czy wyzwań jakie obecna sytuacja geopolityczna i prawna stawia przed przedsiębiorstwami.

Panel inaugurujący konferencję Innovation Day 2023. Na zdjęciu od lewej: Wojciech Szeląg, Paweł Nowak, Robert Ogór, Małgorzata Cebelińska, Paweł Ziębaczewski oraz Jan Kolański.

Food&Agri. Kierunki innowacyjności w przemyśle spożywczym

W drugim panelu podjęty został temat: „Food & Agri – zrównoważony przemysł spożywczy, rolnictwo, ogrodnictwo i sadownictwo”. W tym panelu zaproszeni eksperci dyskutowali o roli polskiego przemysłu spożywczego, rolnictwa i sadownictwa w zielonej transformacji oraz zrównoważonym rozwoju. W rozmowie pojawił się także wątek trendów i sztucznej inteligencji. Udział w drugim panelu wzięli:

  • Paulina Kaczmarek - Head and sustainbility w grupie spółek Danone, 
  • Marta Kutyna Bakalarska - Global Head of Innovations Maspex, 
  • Michał Siwek - Dyrektor Departamentu International Food & Agri Hub BNP PARIBAS Bank Polska,
  • Adam Paradowski - Członek Stowarzyszenia AGROEKOTON i Ekspert Core Team w zespole ds. zrównoważonego rozwoju

Handel. Czy może być jednocześnie zielony i opłacalny?

Trzeci panel, pt.: „Zielony Handel. W poczuciu odpowiedzialności za planetę”, rozwinął wątki sposobów edukacji i angażowania klientów w kontekście zielonego handlu, a także szans i wyzwań dla sieci handlowych. Udział wzieli w nim eksperci i eksperki:

  • Agnieszka Koc - Dyrektorka ds. Ochrony Środowiska w Jeronimo Martins Polska, 
  • Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Communictaion and CSR w Lidl Polska,
  •  Rafał Rudzki - Dyrektor ds. ESG w Grupie Żabka, 
  • Grzegorz Czekalski - Dyrektor ds. Zarządzania Ryzykiem i Zrównoważonego Rozwoju, Eurocash,
  • Cezary Giza - Założyciel/CEO Platforma Cyfryzacji Handlu DigiMart.

W trakcie tej debaty panelistki i paneliści opowiedzieli o korzyściach płynących z ekologicznej transformacji, ale także o opłacalności podejmowanych działań.

Handel online. Ekologiczna logistyka, e-commerce i opakowania przyszłości 

Czwarta dyskusja została przeprowadzona pod hasłem: "Zrównoważony rozwój w e-commerce i sektorze opakowań". W panelu tym uczestniczyły ekspertki i eksperci: 

  • Karina Ostatek - Regional Senior Marketing Manager Nordics, Poland & Ukraine w SIG, 
  • Joana Niza Alface - Retail Manager East Europe w Tetra Pak,
  • Jacek Palec - Prezes Zarządu w firmie Frisco.pl. 

Eksperci skupili się na wyjątkowym wpływie branży opakowaniowej na ewolucję ekologiczną, która z dnia na dzień przybiera na sile. Nie zabrakło dyskusji na temat systemu kaucyjnego czy implementacji pozostałych eko-przepisów do polskiego porządku prawnego.

Technologia. Czy cyfrowe oznacza zrównoważone?

Kolejny, piąty panel: „Zielone technologie w sektorze FMCG i Retailu”, rozwinął zagadnienia wyzwań związanych z wdrażaniem zielonych rozwiązań w handlu. Eksperci w osobach: 

  • Jarosław Sokolnicki z Microsoft Polska, 
  • Maciej Czapiewski - Dyrektor ds. nowych technologii w Mago,
  • Arkadiusz Kawa - Managing Director w Instytucie Badawczym Łukasiewicz, 
  • Marcin Grzegorczyk - Sales & Marketing Support w Asseco Business Solutions,
  • Paweł Kawka - Sales Manager w Rabugino. 

Opowiedzieli oni o roli AI, big data i narzędzi w podejmowaniu decyzji związanych z zrównoważonym rozwojem.

Last but not least. Szósty panel skupiał się na konsumencie

W szóstym panelu w temacie: „Innowacje w sektorze FMCG a świadomość konsumencka”, uczestnicy dyskusji poruszyli temat przystosowania firm do rzeczywistych potrzeb konsumentów w kontekście ochrony środowiska. Opowiedzieli też o znaczeniu innowacji w tworzeniu nowych produktów czy usług w dobie zielonych zmian. W panelu tym dyskusję prowadzili: 

  • Marta Marczak - Ekspertka ds. brandingu, 
  • Magdalena Sułek-Domańska - Managerka ds. zrównoważonego rozwoju i relacji zewnętrznych w Global Cosmed i wykładowczyni zrównoważonego marketingu w The Chartered Institute of Marketing, 
  • Grzegorz Tomasik - Wiceprezes Zarządu Reo.pl, 
  • Andrzej Wierzchoń - Head of e-commerce w Oceanic,
  • Piotr Lutek - Marketing Business Partner w Modern Expo.

W trakcie konferencji uczestnicy mogli ponadto wysłuchać wyjątkowych prezentacji. Jarosław Sokolnicki - ekspert Microsoft przedstawił temat „Sztuczna inteligencja w biznesie: przykłady sukcesów i wyzwań”, który rozwinął wątek AI, wykorzystywanej dziś niemal codziennie w handlu. Karina Ostatek - ekspertka SIG poruszyła z kolei temat wagi branży opakowaniowej w zielonej transformacji. Jej wystąpienie „Twój krok ku zeroemisyjności – opakowanie kartonowe jako element strategii dekarbonizacji” pokazało jak kluczową rolę w dbaniu o planetę mają producenci w branży spożywczej wybierając opakowania dla swoich produktów. Joanna Rewaj - ekspertka Dragon Rouge w prezentacji „Progres, nie perfekcja (50 odcieni zieleni). Nawigacja po spektrum ekologicznej innowacji” opowiedziała jak wielowarstwowa jest obecnie działalność proekologiczna i jak wiele wartości ze sobą niesie.

Złote Innowacje FMCG & Retail

Zwieńczeniem wydarzenia „Innovation Day 2023” była uroczysta wieczorna Gala, podczas której ogłoszono wyniki 5. edycji konkursu „Złote Innowacje FMCG & Retail”. Na deskach Teatru Kamienica wręczono prestiżowe statuetki i dyplomy, które uhonorowały najlepsze innowacje, które miały duży wpływ na rynek spożywczy i retail w ostatnim roku. Wydarzenie zgromadziło setki przedstawicieli rynku FMCG, którzy co roku przyczyniają się do tworzenia innowacji odmieniających oblicze handlu.

Organizatorem konferencji i Gali była firma Fischer Trading Group – wydawca magazynów branżowych Hurt & Detal i Food from Poland oraz serwisów informacyjnych wiadomoscispozywcze.pl i hurtidetal.pl.


Relacje, podsumowanie i komentarze już pojawiają się na portalu wiadomoscispozywcze.pl oraz hurtidetal.pl:

🌿 Jan Kolański: Przepisy muszą się zmienić, abyśmy mogli inwestować w zieloną energię

🌿 Małgorzata Cebelińska, SM Mlekpol: Ekologia i ekonomia nie wykluczają się

🌿 Paweł Nowak: Produkty zrównoważone nie muszą, a wręcz nie powinny być droższe

🌿 Ekologiczne postawy Polaków. Dlaczego za słowami niekoniecznie idą czyny? [GfK]

🌿 NielsenIQ: Zrównoważony rozwój nigdy wcześniej nie był tak istotny, jak obecnie

🌿 Fotorelacja z konferencji "Zrównoważone innowacje. GO GREEN" w ramach Innovation Day 2023


foto: mat. redakcji

Reklama