Innovation Day to wydarzenie zorganizowane już po raz piąty przez redakcję miesięcznika Hurt & Detal, które każdego roku – w październiku – przyciąga liczne grono przedstawicieli całego sektora FMCG i Retailu i zachęca do rozmów na temat zrównoważonych innowacji.
Wydarzenie składało się z dwóch części. Pierwszą była konferencja, podczas której organizatorzy wraz z ekspertami przygotowali ciekawe i pełne rynkowych danych wystąpienia oraz prezentacje. Szalenie interesujące i dynamiczne wykłady i dyskusje panelowe prowadzone były w oparciu o tegoroczne hasło – „Zrównoważone innowacje. GO GREEN!” Kulminacją wydarzenia i zarazem drugą częścią Innovation Day była wieczorna, uroczysta Gala – na niej poznaliśmy laureatów 5. edycji konkursu „Złote Innowacje FMCG & Retail”.
Zielona konferencja w duchu innowacyjności
Konferencję otworzyły wykłady przedstawicieli czołowych rynkowych instytutów: NielsenIQ oraz GfK. Eksperci poruszyli problematykę zmiany przyzwyczajeń konsumenckich w dobie zielonych zmian. Opowiedzieli także jak presja kosztowa i kryzys wpływają na wybory zakupowe.
Po dużej dawce najnowszych danych rynkowych związanych ze zrównoważonym rozwojem oraz podejściem konsumenta do innowacji, przystąpiliśmy do paneli dyskusyjnych w których uczestniczyło łącznie 27 ekspertek i ekspertów. Moderatorem dyskusji był znany i ceniony dziennikarz – Wojciech Szeląg.
Panel inauguracyjny. Zrównoważony rozwój okiem zarządów
Pierwszy z paneli dyskusyjnych poruszył zagadnienie: „Biznes, innowacyjność i zrównoważony rozwój. Jak osiągać sukcesy w zrównoważonej organizacji?”. W panelu tym głos zabrały osoby zarządzające dużymi organizacjami:
- Robert Ogór - Prezes Zarządu Ambra,
- Jan Kolański - Prezes Zarządu Colian,
- Małgorzata Cebelińska - Wiceprezeska Zarządu SM Mlekpol,
- Paweł Nowak - Prezes Zarządu Goodvalley,
- Paweł Ziębaczewski - Członek Zarządu MGL grupa Mago
Zaproszeni goście rozmawiali m.in. na temat integrowania zrównoważonego rozwoju w strategię biznesową, czy wyzwań jakie obecna sytuacja geopolityczna i prawna stawia przed przedsiębiorstwami.
Food&Agri. Kierunki innowacyjności w przemyśle spożywczym
W drugim panelu podjęty został temat: „Food & Agri – zrównoważony przemysł spożywczy, rolnictwo, ogrodnictwo i sadownictwo”. W tym panelu zaproszeni eksperci dyskutowali o roli polskiego przemysłu spożywczego, rolnictwa i sadownictwa w zielonej transformacji oraz zrównoważonym rozwoju. W rozmowie pojawił się także wątek trendów i sztucznej inteligencji. Udział w drugim panelu wzięli:
- Paulina Kaczmarek - Head and sustainbility w grupie spółek Danone,
- Marta Kutyna Bakalarska - Global Head of Innovations Maspex,
- Michał Siwek - Dyrektor Departamentu International Food & Agri Hub BNP PARIBAS Bank Polska,
- Adam Paradowski - Członek Stowarzyszenia AGROEKOTON i Ekspert Core Team w zespole ds. zrównoważonego rozwoju
Handel. Czy może być jednocześnie zielony i opłacalny?
Trzeci panel, pt.: „Zielony Handel. W poczuciu odpowiedzialności za planetę”, rozwinął wątki sposobów edukacji i angażowania klientów w kontekście zielonego handlu, a także szans i wyzwań dla sieci handlowych. Udział wzieli w nim eksperci i eksperki:
- Agnieszka Koc - Dyrektorka ds. Ochrony Środowiska w Jeronimo Martins Polska,
- Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Communictaion and CSR w Lidl Polska,
- Rafał Rudzki - Dyrektor ds. ESG w Grupie Żabka,
- Grzegorz Czekalski - Dyrektor ds. Zarządzania Ryzykiem i Zrównoważonego Rozwoju, Eurocash,
- Cezary Giza - Założyciel/CEO Platforma Cyfryzacji Handlu DigiMart.
W trakcie tej debaty panelistki i paneliści opowiedzieli o korzyściach płynących z ekologicznej transformacji, ale także o opłacalności podejmowanych działań.
Handel online. Ekologiczna logistyka, e-commerce i opakowania przyszłości
Czwarta dyskusja została przeprowadzona pod hasłem: "Zrównoważony rozwój w e-commerce i sektorze opakowań". W panelu tym uczestniczyły ekspertki i eksperci:
- Karina Ostatek - Regional Senior Marketing Manager Nordics, Poland & Ukraine w SIG,
- Joana Niza Alface - Retail Manager East Europe w Tetra Pak,
- Jacek Palec - Prezes Zarządu w firmie Frisco.pl.
Eksperci skupili się na wyjątkowym wpływie branży opakowaniowej na ewolucję ekologiczną, która z dnia na dzień przybiera na sile. Nie zabrakło dyskusji na temat systemu kaucyjnego czy implementacji pozostałych eko-przepisów do polskiego porządku prawnego.
Technologia. Czy cyfrowe oznacza zrównoważone?
Kolejny, piąty panel: „Zielone technologie w sektorze FMCG i Retailu”, rozwinął zagadnienia wyzwań związanych z wdrażaniem zielonych rozwiązań w handlu. Eksperci w osobach:
- Jarosław Sokolnicki z Microsoft Polska,
- Maciej Czapiewski - Dyrektor ds. nowych technologii w Mago,
- Arkadiusz Kawa - Managing Director w Instytucie Badawczym Łukasiewicz,
- Marcin Grzegorczyk - Sales & Marketing Support w Asseco Business Solutions,
- Paweł Kawka - Sales Manager w Rabugino.
Opowiedzieli oni o roli AI, big data i narzędzi w podejmowaniu decyzji związanych z zrównoważonym rozwojem.
Last but not least. Szósty panel skupiał się na konsumencie
W szóstym panelu w temacie: „Innowacje w sektorze FMCG a świadomość konsumencka”, uczestnicy dyskusji poruszyli temat przystosowania firm do rzeczywistych potrzeb konsumentów w kontekście ochrony środowiska. Opowiedzieli też o znaczeniu innowacji w tworzeniu nowych produktów czy usług w dobie zielonych zmian. W panelu tym dyskusję prowadzili:
- Marta Marczak - Ekspertka ds. brandingu,
- Magdalena Sułek-Domańska - Managerka ds. zrównoważonego rozwoju i relacji zewnętrznych w Global Cosmed i wykładowczyni zrównoważonego marketingu w The Chartered Institute of Marketing,
- Grzegorz Tomasik - Wiceprezes Zarządu Reo.pl,
- Andrzej Wierzchoń - Head of e-commerce w Oceanic,
- Piotr Lutek - Marketing Business Partner w Modern Expo.
W trakcie konferencji uczestnicy mogli ponadto wysłuchać wyjątkowych prezentacji. Jarosław Sokolnicki - ekspert Microsoft przedstawił temat „Sztuczna inteligencja w biznesie: przykłady sukcesów i wyzwań”, który rozwinął wątek AI, wykorzystywanej dziś niemal codziennie w handlu. Karina Ostatek - ekspertka SIG poruszyła z kolei temat wagi branży opakowaniowej w zielonej transformacji. Jej wystąpienie „Twój krok ku zeroemisyjności – opakowanie kartonowe jako element strategii dekarbonizacji” pokazało jak kluczową rolę w dbaniu o planetę mają producenci w branży spożywczej wybierając opakowania dla swoich produktów. Joanna Rewaj - ekspertka Dragon Rouge w prezentacji „Progres, nie perfekcja (50 odcieni zieleni). Nawigacja po spektrum ekologicznej innowacji” opowiedziała jak wielowarstwowa jest obecnie działalność proekologiczna i jak wiele wartości ze sobą niesie.
Złote Innowacje FMCG & Retail
Zwieńczeniem wydarzenia „Innovation Day 2023” była uroczysta wieczorna Gala, podczas której ogłoszono wyniki 5. edycji konkursu „Złote Innowacje FMCG & Retail”. Na deskach Teatru Kamienica wręczono prestiżowe statuetki i dyplomy, które uhonorowały najlepsze innowacje, które miały duży wpływ na rynek spożywczy i retail w ostatnim roku. Wydarzenie zgromadziło setki przedstawicieli rynku FMCG, którzy co roku przyczyniają się do tworzenia innowacji odmieniających oblicze handlu.
Organizatorem konferencji i Gali była firma Fischer Trading Group – wydawca magazynów branżowych Hurt & Detal i Food from Poland oraz serwisów informacyjnych wiadomoscispozywcze.pl i hurtidetal.pl.
Relacje, podsumowanie i komentarze już pojawiają się na portalu wiadomoscispozywcze.pl oraz hurtidetal.pl:
🌿 Jan Kolański: Przepisy muszą się zmienić, abyśmy mogli inwestować w zieloną energię
🌿 Małgorzata Cebelińska, SM Mlekpol: Ekologia i ekonomia nie wykluczają się
🌿 Paweł Nowak: Produkty zrównoważone nie muszą, a wręcz nie powinny być droższe
🌿 Ekologiczne postawy Polaków. Dlaczego za słowami niekoniecznie idą czyny? [GfK]
🌿 NielsenIQ: Zrównoważony rozwój nigdy wcześniej nie był tak istotny, jak obecnie
🌿 Fotorelacja z konferencji "Zrównoważone innowacje. GO GREEN" w ramach Innovation Day 2023
foto: mat. redakcji