Wzmożone zainteresowanie zdrowym stylem życia i świadomość wpływu diety na zdrowie to zachowania coraz bardziej widoczne wśród polskich konsumentów. Według najnowszej analizy list zakupowych, na popularności zyskują zarówno produkty pozbawione cukru, jak i żywność typu light. Szczególne znaczenie w tym obszarze ma rynek nabiału.
Najczęściej zamienniki cukru, takie jak aspartam, ksylitol czy stewia znajdziemy w dietetycznych produktach spożywczych, w tym w napojach z obniżoną zawartością cukru lub zupełnie pozbawionych tego składnika. W ostatnim czasie wiele kontrowersji w tej kategorii wywołała decyzja WHO dotycząca szkodliwości aspartamu. Wiele wskazuje jednak na to, że rynek poradzi sobie mimo wszystko, ponieważ konsumpcja produktów fit rośnie z roku na rok.
Produkty "bez cukru" na listach zakupowych Polaków
Analizując dane z Listonic, można zauważyć, że zainteresowanie produktami "bez cukru" w ostatnich dwóch latach rośnie, choć nie jest to stabilny wzrost. Niemniej jednak, w czerwcu 2023 roku liczba produktów "bez cukru" na listach zakupowych Polaków była wyższa o 18 punktów procentowych w porównaniu z rokiem poprzednim.
W kategorii produktów "light" zaobserwowano mniejsze spadki, a jednocześnie wyraźny wzrost. W czerwcu tego roku, liczba tych produktów na listach zakupowych była wyższa o 35 punktów procentowych niż w czerwcu ubiegłego roku.
Jak przyznaje Małgorzata Olczak, Head of Sales w Listonic, szczególną popularnością w tej kategorii cieszą się produkty nabiałowe, w tym mozarella, majonez czy serki wiejskie light.
Sezonowość zakupów produktów light
Warto zwrócić uwagę, że produkty "light", jak również nabiał proteinowy typu skyr i kvarg, notują wyraźny spadek zainteresowania w grudniu, a następnie gwałtowny wzrost w styczniu – w przeciwieństwie do produktów bez cukru.
Jak wyjaśniają analitycy Listonic, analizując inne produkty na listach zakupów, można wnioskować, że jest to bezpośrednio związane z przygotowaniami świątecznymi (w których króluje masło i cukier) oraz postanowieniami noworocznymi.
Jogurty typu skyr i kvarg ze wzrostami
Co ciekawe, odnotowano także rosnące zainteresowanie produktami proteinowymi oraz jogurtami typu skyr czy kvarg, które utrzymuje się na wyraźnie wyższym poziomie od początku 2023 roku. Jak podają analitycy, w porównując pierwsze sześć miesięcy 2022 i 2023 roku, zanotowano wzrost o 85 punktów procentowych w przypadku produktów "proteinowych" oraz wzrost o 50 punktów procentowych w kategorii skyrów oraz kvargów.
Zmiany na liście zakupów konsumentów odzwierciedlają ewolucję ich podejścia do zdrowego stylu życia i żywienia. Rosnące zainteresowanie alternatywami dla cukru oraz produktami fit pokazuje, że klienci coraz bardziej świadomie wybierają produkty, które wpisują się w ich zdrowe nawyki i cele.
Foto: StockAdobe(bodnarphoto) /Wykresy: Listonic