Grycan: Rynek lodów rośnie. W ostatnich latach głównie dzięki podwyżkom cen

Grycan: Rynek lodów rośnie. W ostatnich latach głównie dzięki podwyżkom cen

Obecnie rynek lodów wciąż rośnie, ale w ostatnich latach głównie dzięki podwyżkom cen, przy nie zmieniających się ilościach. Jednak z naszego doświadczenia wynika, że nawet w trudniejszych czasach Polacy nie odmawiają sobie drobnych przyjemności, takich jak lody – mówi Wojciech Kwestorowski, dyrektor handlowy Grycan – Lody od pokoleń w rozmowie z portalem wiadomoscispozywcze.pl.

Z tej rozmowy dowiesz się:

  • Jakie trendy panują na rynku lodów.
  • Jaką strategię ma firma Grycan – Lody od pokoleń w obszarze budowania dystrybucji.
  • Czy trend związany z mniejszą siła nabywczą konsumentów się utrzyma.
  • Czy Grycan – Lody od pokoleń planuje rozwijać sklep online.

Anna Pańczyk, redaktorka prowadząca wiadomoscispozywcze.pl: Grycan – Lody od pokoleń to marka, która towarzyszy Polakom "od pokoleń". Ważną częścią firmy jest tradycja i rzemieślnicze metody wytwarzania lodów – jednak by rozwijać się trzeba także podążać za zmianami konsumenckimi, które współcześnie zachodzą bardzo dynamicznie. W jaki sposób odpowiada na to Grycan – Lody od pokoleń?

Wojciech Kwestorowski, dyrektor handlowy Grycan – Lody od pokoleń: Konsumenci doceniają rzemieślnicze metody produkcji i najwyższą jakość produktów marki Grycan, ale także są bardzo przywiązani do ulubionych, tradycyjnych smaków, co odzwierciedla nasza lista Bestsellerów, czyli najlepiej rotujących wariantów w sklepach rynku detalicznego. Są to Lody Czekoladowe, Waniliowe, Bakaliowe i Truskawkowe w opakowaniach 500 ml, a także Sorbety – z Mango i z Truskawek. W formacie 1100 ml największą popularnością cieszą się Lody Bakaliowe, Czekoladowe, Waniliowe i Śmietankowe. Równocześnie widzimy, że klienci chcą być zaskakiwani oryginalnymi kompozycjami znanych i lubianych smaków.

Tegoroczne nowości marki Grycan doskonale wpisują się właśnie w ten trend. Nowe propozycje z linii lodów tradycyjnych, takie jak Lody Borówkowe z nutą wanilii, łączą wyrazisty smak i kremową konsystencję z wyraźnie wyczuwalnymi kawałkami owoców, a Lody Śmietankowe z czekoladą i sosem wiśniowym to połączenie różnych smaków i struktur, dzięki któremu każda porcja lodów jest niczym mini deser lodowy.

Poszukując nowinek, konsumenci chętnie sięgają także po produkty z roślinnych składników. Na to zapotrzebowanie także mamy odpowiedź. Linia Grycan Vegan zyskała nową odsłonę oraz kolejne warianty smakowe – Czekoladowe oraz Mango-Kokos. W ofercie sorbetów z owoców wprowadzamy Sorbet Malina Banan Pomarańcza.

Rynek lodów jest silnie zdominowany przez dwa kanały: dyskonty i sklepy tradycyjne, które łącznie odpowiadają za ponad 80% wartości sprzedaży. Choć obecnie liderem pozostaje kanał tradycyjny, to na przestrzeni ostatnich lat tracił na korzyść dyskontów. Szeroka oferta lodów Grycan, poza firmowymi kawiarnio-lodziarniami, jest dostępna również w sklepach, w tym także w dyskontach. Który format z perspektywy Państwa biznesu jest najważniejszy pod kątem sprzedaży? Jakie macie Państwo plany w obszarze budowania dystrybucji lodowej oferty?

Strategią firmy Grycan – Lody od pokoleń jest zrównoważona obecność we wszystkich kanałach sprzedaży i jak najszersza prezentacja oferty produktowej. Biorąc pod uwagę fakt, że różne grupy klientów docierają do różnych formatów sklepów – z naszej perspektywy bardzo istotną kwestią jest, aby docierać z produktem do jak najszerszego grona odbiorców.

Tym samym dbamy o obecność lodów marki Grycan zarówno w kanale tradycyjnym, jak i w dyskontach, nie zapominając oczywiście o sklepach wielkopowierzchniowych. Nie wyróżniamy przy tym żadnego kanału sprzedaży – w kontekście handlowym najważniejsze znaczenie mają dla nas zawsze zdrowe, partnerskie i korzystne dla obu stron relacje biznesowe.

Oferta lodowa marki Grycan skupia się na formatach familijnych, którym zdecydowanie sprzyjał okres pandemii. Obecnie jednak obserwujemy odbicie lodów impulsowych. Czy po ponad roku od zniesienia wszelkich ograniczeń, zauważacie Państwo zmiany w tym obszarze?

Marka Grycan już od wielu lat jest liderem rynku lodów familijnych w Polsce. Faktycznie, w czasie pandemii, obserwowaliśmy zwiększone zainteresowanie dużymi formatami, ale i dziś nie możemy narzekać na wyniki sprzedaży lodów w pudełkach o pojemności 500 czy 1000 ml.

Obecnie rynek lodów wciąż rośnie, ale w ostatnich latach głównie dzięki podwyżkom cen, przy nie zmieniających się ilościach. Podobnie sytuacja wygląda w całym rynku FMCG. Co więcej, taki trend może się utrzymać dłużej z uwagi na mniejszą siłę nabywczą konsumentów.

Jednak z naszego doświadczenia wynika, że nawet w trudniejszych czasach Polacy nie odmawiają sobie drobnych przyjemności, takich jak lody, z tym, że dokonują wyborów uważniej, zwracając szczególną uwagę na jakość. Dlatego w sezon wkraczamy pewnym krokiem. Jesteśmy przekonani, że wysoka jakość produktów, doskonała znajomość potrzeb konsumentów, świadomość trendów znajdą odzwierciedlenie w decyzjach zakupowych klientów.

Produkty Grycan od kilku lat można kupić także za pośrednictwem sklepu internetowego – obecnie wyłącznie na terenie Warszawy. Proszę powiedzieć, jak ważny jest to dla firmy kanał. Czy zakładacie Państwo możliwość rozwoju sklepu online na kolejne regiony Polski?

Sklep online to dodatkowy kanał sprzedaży, który uruchomiliśmy jeszcze w czasach pandemii. Aktualnie oferujemy odbiór zamówień w lodziarnio-kawiarniach w Warszawie i okolicach, a także dostarczamy produkty na terenie Warszawy. Wciąż pracujemy nad rozwojem tego kanału sprzedaży. Widzimy duży potencjał w e-commerce, ale nie chcemy działać w pośpiechu, to wymaga analiz i dobrego przygotowania.

Od kilku lat stale rozwijamy portfolio sklepu, w którym dostępne są lody tradycyjne, sorbety z owoców, lody wegańskie, a także cieszące się dużą popularnością torty lodowo-bezowe oraz kawa, ciasta, ciastka i torty, również okazjonalne. Rozbudowujemy też ofertę wegańską – oprócz lodów mamy także coraz więcej ciast, które wytwarzamy z roślinnych składników.

Dziękuję za rozmowę.


Foto: Wojciech Kwestorowski, dyrektor handlowy Grycan – Lody od pokoleń (mat. prasowe)

Reklama