Salling Group, właściciel m.in. sieci sklepów Netto, jest zadowolony ze swoich wyników finansowych za 2022 rok. Przychody Grupy wzrosły w tym czasie o 5%, do poziomu 66,5 mld DKK (Koron Duńskich). EBIT osiągnął 1,94 mld DKK, podczas gdy EBITDA spadła do 4,3 mld DKK, odpowiadając tym samym za 6,5% przychodów, w porównaniu do 4,99 mld DKK w 2021 r. W tym czasie zysk netto za rok wyniósł 972 mln DKK.
2022 rok czasem walki o niskie ceny
Miniony rok upłynął dla Salling Group pod znakiem wojny w Ukrainie, wysokiej inflacji, rosnących cen energii, a także dużych zmian w zachowaniach konsumentów, którzy zmieniali preferencje z markowych produktów na marki własne oraz migrowali z supermarketów do dyskontów.
Właściciel Netto w tym czasie zdecydował się na wiele działań absorbując część podwyżek cen od producentów i dostawców oraz uruchamiając inicjatywy, których celem było odciążenie finansów osobistych klientów.
Wiosną 2022 roku Salling Group wprowadził Price Cap, czyli limit cenowy, w sklepach Netto, føtex i Bilka, który gwarantował klientom, że cena ponad 300 codziennych podstawowych towarów nie wzrośnie do końca roku, pomimo ciągłych podwyżek cen i wzrostu kosztów.
Natomiast jesienią, dzięki uruchomieniu sieci sklepów BASALT Grupa Salling jeszcze bardziej zaatakowała inflację, oferując najniższe na rynku ceny podstawowych artykułów spożywczych. Koncepcja sklepu ma zostać przetestowana w 2023 roku.
Kluczowe inwestycje w 2022 roku
Grupa Salling w pierwszej połowie 2022 roku zintensyfikowała działania na rzecz pokrzywdzonych przez wojnę w Ukrainę. Już następnego dnia po inwazji Rosji na Ukrainę Grupa Salling obniżyła o połowę ceny 50 podstawowych towarów w sklepach Netto położonych najbliżej granicy z Ukrainą, aby pomóc ukraińskim uchodźcom. Jako pierwszy detalista w Europie firma usunęła też z półek i lad chłodniczych wszystkie towary produkcji rosyjskiej.
Ponadto natychmiast po rosyjskiej agresji Grupa Salling rozpoczęła masową transformację energetyczną, inicjując program inwestycyjny o wartości 2,4 mld DKK, którego celem jest przejście z ropy i gazu na odnawialne źródła energii oraz zmniejszenia ogólnego zużycia energii na przestrzeni najbliższych lat.
W ramach tego programu Grupa Salling już teraz usuwa kotły gazowe z 750 sklepów w Danii, Niemczech i Polsce i zastępuje je elektrycznymi pompami ciepła w ciągu najbliższych trzech lat. W 725 sklepach instalowane są nowe energooszczędne lodówki, a wszystkie lodówki i zamrażarki będą wyposażone w szklane drzwi. Równolegle na dachach sklepów, magazynów i budynków biurowych zostaną zainstalowane panele słoneczne.
Plany właściciela Netto na 2023 rok
Anders Hagh, który obejmie funkcję dyrektora generalnego Salling Group w drugiej połowie roku, kreśli ambitny plan na 2023 rok. Jak mówi, firma w dalszym ciągu będzie brać odpowiedzialność za otaczający ją świat, by przyczynić się do zielonej transformacji – poprzez oferowanie bardziej odpowiedzialnych produktów, tworzenie nowych możliwości wspólnego rozwoju jako pracodawca i partner handlowy, a także poprzez darowizny od Fundacji Salling.
Po mocnym początku roku 2023, w którym między innymi Grupa osiągnęła najwyższy w historii udział w rynku, Grupa Salling spodziewa się poprawy wyniku w 2023 roku.
Foto: mat. prasowe