Właściciel Netto pokazał wyniki za 2022 rok. Grupa walczyła o niskie ceny w sklepach

Właściciel Netto pokazał wyniki za 2022 rok. Grupa walczyła o niskie ceny w sklepach

Salling Group, właściciel m.in. sieci sklepów Netto, jest zadowolony ze swoich wyników finansowych za 2022 rok. Przychody Grupy wzrosły w tym czasie o 5%, do poziomu 66,5 mld DKK (Koron Duńskich). EBIT osiągnął 1,94 mld DKK, podczas gdy EBITDA spadła do 4,3 mld DKK, odpowiadając tym samym za 6,5% przychodów, w porównaniu do 4,99 mld DKK w 2021 r. W tym czasie zysk netto za rok wyniósł 972 mln DKK.

2022 rok czasem walki o niskie ceny

Miniony rok upłynął dla Salling Group pod znakiem wojny w Ukrainie, wysokiej inflacji, rosnących cen energii, a także dużych zmian w zachowaniach konsumentów, którzy zmieniali preferencje z markowych produktów na marki własne oraz migrowali z supermarketów do dyskontów. 

Właściciel Netto w tym czasie zdecydował się na wiele działań absorbując część podwyżek cen od producentów i dostawców oraz uruchamiając inicjatywy, których celem było odciążenie finansów osobistych klientów.

W ubiegłym roku Grupa Salling balansowała pomiędzy pomaganiem naszym klientom – w tym dla wielu bardzo trudnym roku – a jednocześnie utrzymaniem naszego ambitnego tempa inwestycji

Per Bank, który po 11 latach na czele grupy opuści jesienią duński sektor detaliczny

Wiosną 2022 roku Salling Group wprowadził Price Cap, czyli limit cenowy, w sklepach Netto, føtex i Bilka, który gwarantował klientom, że cena ponad 300 codziennych podstawowych towarów nie wzrośnie do końca roku, pomimo ciągłych podwyżek cen i wzrostu kosztów.

Natomiast jesienią, dzięki uruchomieniu sieci sklepów BASALT Grupa Salling jeszcze bardziej zaatakowała inflację, oferując najniższe na rynku ceny podstawowych artykułów spożywczych. Koncepcja sklepu ma zostać przetestowana w 2023 roku.

Kluczowe inwestycje w 2022 roku

Grupa Salling w pierwszej połowie 2022 roku zintensyfikowała działania na rzecz pokrzywdzonych przez wojnę w Ukrainę. Już następnego dnia po inwazji Rosji na Ukrainę Grupa Salling obniżyła o połowę ceny 50 podstawowych towarów w sklepach Netto położonych najbliżej granicy z Ukrainą, aby pomóc ukraińskim uchodźcom. Jako pierwszy detalista w Europie firma usunęła też z półek i lad chłodniczych wszystkie towary produkcji rosyjskiej.

Ponadto natychmiast po rosyjskiej agresji Grupa Salling rozpoczęła masową transformację energetyczną, inicjując program inwestycyjny o wartości 2,4 mld DKK, którego celem jest przejście z ropy i gazu na odnawialne źródła energii oraz zmniejszenia ogólnego zużycia energii na przestrzeni najbliższych lat.

W ramach tego programu Grupa Salling już teraz usuwa kotły gazowe z 750 sklepów w Danii, Niemczech i Polsce i zastępuje je elektrycznymi pompami ciepła w ciągu najbliższych trzech lat. W 725 sklepach instalowane są nowe energooszczędne lodówki, a wszystkie lodówki i zamrażarki będą wyposażone w szklane drzwi. Równolegle na dachach sklepów, magazynów i budynków biurowych zostaną zainstalowane panele słoneczne.

Plany właściciela Netto na 2023 rok

Anders Hagh, który obejmie funkcję dyrektora generalnego Salling Group w drugiej połowie roku, kreśli ambitny plan na 2023 rok. Jak mówi, firma w dalszym ciągu będzie brać odpowiedzialność za otaczający ją świat, by przyczynić się do zielonej transformacji – poprzez oferowanie bardziej odpowiedzialnych produktów, tworzenie nowych możliwości wspólnego rozwoju jako pracodawca i partner handlowy, a także poprzez darowizny od Fundacji Salling.

Po mocnym początku roku 2023, w którym między innymi Grupa osiągnęła najwyższy w historii udział w rynku, Grupa Salling spodziewa się poprawy wyniku w 2023 roku. 


Foto: mat. prasowe

Reklama