Polacy przyzwyczaili się do wysokiej inflacji? Widać stabilizację nastrojów konsumenckich

Polacy przyzwyczaili się do wysokiej inflacji? Widać stabilizację nastrojów konsumenckich

Najnowsze badanie optymizmu konsumenckiego realizowane przez ARC Rynek i Opinia pokazuje pewną stabilizację w zakresie nastrojów konsumenckich Polaków. 

W ramach badania Radar konsumencki ARC Rynek i Opinia co miesiąc pokazuje kilka wskaźników dotyczących nastrojów konsumenckich. Wskaźniki te to różnica między odsetkiem odpowiedzi negatywnych a odsetkiem odpowiedzi pozytywnych w danym temacie. Kwiecień jest kolejnym miesiącem, w którym wskaźniki ulegały stabilizacji.

Nastroje konsumenckie w kwietniu 2023

Kwietniowe badanie "Radar konsumencki" ARC Rynek i Opinia pokazuje, że nastroje konsumenckie się ustabilizowały, zarówno w obszarze optymizmu, planowanych zakupów, oceny jakości życia czy gospodarki jak i w obszarze zatrudnienia.

Większość wskaźników ma taki sam poziom jak w marcu, nieznacznie spadł poziom optymizmu konsumenckiego (o 2 punkty), ocena jakości życia (o 3 punkty) oraz dotyczący utraty pracy (o 3 punkty).

Wysokie ceny spowszedniały Polakom

Dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia komentując wyniki kwietniowego "Radaru konsumenckiego" przyznał, że stabilizacja wyników wynika z tego, że "społeczeństwo przyzwyczaiło się do wysokiej inflacji". Jego zdaniem, nawet jeżeli ceny niektórych produktów czy usług minimalnie spadły to jest to niezauważane, zwłaszcza w kontekście utrzymujących się wysokich cen żywności.

"W obszarze zatrudnienia – ciągle na rynku pracy widoczne jest zapotrzebowanie na pracowników, zwolnienia następują w ograniczonym zakresie, dlatego nastroje konsumenckie tutaj też się nie zmieniają. Kolejne miesiące pokażą, czy ta stabilizacja jest trendem czy też nastąpią tutaj jakieś zmiany" – dodał.


Radar konsumencki to projekt badawczy ARC Rynek i Opinia, w ramach którego raz w miesiącu respondentom – Polakom w wieku od 18 do 65 lat, zadawane są te same pytania, dotyczące m.in. nastrojów, oceny polskiej gospodarki, planów zakupowych czy stabilności zatrudnienia. Pierwszy pomiar Radaru konsumenckiego został zrealizowany w październiku 2022. Od tego czasu badanie realizowane jest co miesiąc. Próba z pomiaru kwietniowego, N=1021. Badanie jest realizowane metodą CAWI – ankiety online zrealizowane na epanel.pl. Próba jest reprezentatywna pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania, wykształcenia oraz regionu GUS.


Foto: StockAdobe(Zoran Zeremski)

Reklama