Mniejsze ośrodki miejskie wciąż cieszą się zainteresowaniem deweloperów, którzy lokują tam swoje inwestycje handlowe. W 2022 roku spośród 27 oddanych do użytku obiektów handlowych, 60% powstało w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców.
Po oddaniu ponad 319 tys. mkw. GLA powierzchni, całkowita podaż w sektorze centrów handlowych na koniec 2022 roku wyniosła ponad 12,7 mln mkw. GLA, a nasycenie powierzchnią osiągnęło 327 mkw. na 1 000 mieszkańców.
Małe miasta na celowniku deweloperów
Mniejsze miejscowości cieszą się zainteresowaniem wśród deweloperów już od pewnego czasu. Przyczynia się do tego rosnąca popularność formatu handlowego, jakim są parki handlowe. Firma Colliers wskazywała na ten trend już w sierpniu 2022 roku, kiedy informowała o oddanej do użytku powierzchni handlowej, z której aż 84% zlokalizowana była w miastach liczących poniżej 100 tys. mieszkańców. Wtedy 90% wszystkich projektów było właśnie parkami handlowymi.
Trend ten nie zmienia się znacznie. Według podsumowania całego 2022 roku, 60% nowo oddanej powierzchni handlowej było zlokalizowane w średnich lub małych miastach. Jednocześnie za 70% nowej podaży dostarczonej na rynek odpowiadały parki handlowe.
Lokalność górą
Na kierunek rozwoju rynku handlowego w Polsce duży wpływ ma trend, którego ideą jest zaspokajanie swoich potrzeb w pobliżu miejsca zamieszkania – przyznaje Wojciech Wojtowicz, analityk w dziale Doradztwa i Badań Rynku w Colliers. Jak dodaje, dostrzegły go już także działające sieci, które aby odpowiedzieć na oczekiwania klientów, opracowały koncepty dedykowane mniejszym ośrodkom.
Przykładem może być chociażby pierwszy sklep Castorama w formacie Express o powierzchni wynoszącej do 500 mkw. Także branża spożywcza reaguje na trend wprowadzając takie formaty jak np. Lewiatan w chwilę czy Biedronka ultra mini.
Przetasowanie na polskim rynku
Podczas 2022 roku na polskim rynku zadebiutowało 12 nowych marek. Wśród nich znalazły się m.in. odzieżowa sieć Outhorn, która w marcu uruchomiła pierwszy sklep stacjonarny w CH Focus w Budgoszczy, sieć drogerii DM Drogerie Markt, marki perfumeryjne (Aromas Artesanales, Diptyque, Jo Malone), odzieżowe (Philipp Plein, Gudi Home, Jott), a także firma jubilerska Lovisa. W Zgorzelcu, Wrocławiu oraz Warszawie otwarto lokale ukraińskiej sieci Lviv Croissants.
W ubiegłym roku przybyło również sklepów typu pop-up, czyli tymczasowych sklepów ze zmieniającą się lokalizacją. W centrach handlowych otworzyły je m.in. UNIQLO, Kapsula, Miloo Home, Diptyque, "Vogue Polska", Wydawnictwo Osnova, DVBLS, Prysznic Modowy oraz Tchibo, poza nimi – marka Yes (w sezonie letnim w Gdyni).
Jednocześnie w konsekwencji wojny w Ukrainie z polskiego rynku zniknęły marki z kapitałem rosyjskim. Sankcjami objęta została sieć sklepów Go Sport, w efekcie czego złożyła wniosek o upadłość, a syndyk masy upadłościowej wybrał na początku 2023 roku ofertę brytyjskiego funduszu Frasers Group. O zakończeniu działalności poinformowała również sieć dyskontów Mere. Z Polski wycofały się też sieci Orsay oraz Sfera, a wniosek o upadłość złożyła sieć TXM Textil Market. W grudniu zamknięty został jedyny salon marki Hollister w Polsce, zlokalizowany w warszawskim centrum handlowym Westfield Mokotów.
2023 rok pod znakiem parków handlowych i obiektów misex-use
W budowie lub w trakcie prac modernizacyjnych znajduje się obecnie ok. 280 tys. mkw. GLA., z czego ok. 60% powierzchni stanowią parki handlowe w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Wśród największych, których otwarcie planowane jest w 2023 roku, wymienić można Bawełniankę w Bełchatowie oraz Fort Wola w Warszawie (oba po ok. 23 tys. mkw.).
Na rynku pojawią się także kolejne nieruchomości typu mixed-use. W pierwszej połowie tego roku otwarta ma zostać przestrzeń Food Hall Montownia w projekcie wielofunkcyjnym Doki na terenie Młodego Miasta w Gdańsku. W Gdyni trwa budowa kompleksu Gdynia Waterfront, natomiast w Łodzi realizowane są projekty takie, jak Fuzja oraz Widzewska Manufaktura. W Warszawie w dzielnicy Praga-Północ zapowiedziano zaś inwestycję Drucianka Campus dewelopera Liebrecht & wooD.
Foto: StockAdobe(Andrea Izzotti)