Centra handlowe z 16% wzrostem obrotów. PRCH podaje najnowsze dane

Centra handlowe z 16% wzrostem obrotów. PRCH podaje najnowsze dane

Październikowe dane z centrów handlowych potwierdzają widoczny od pewnego czasu trend – obroty najemców przekraczają przedpandemiczne wyniki. Wszystko wskazuje na to, że handel nadrobił już zaległości z okresu lochdownów. 

Obroty najemców w centrach handlowych w październiku 2022 r. były o 16% wyższe niż w analogicznym okresie 2019 r. – podaje Polska Rada Centrów Handlowych, która każdego miesiąca analizuje dane pochodzące z galerii handlowych. W tym czasie wzrosła także liczba klientów (o 0,3%).

Obroty w centrach handlowych w październiku 2022

Największy wzrost obrotów względem przedpandemicznego 2019 roku odnotowały największe galerie (powyżej 60 tys. mkw. GLA). Osiągnęły one o 18,3% wyższe wyniki niż 3 lata wcześniej. Wraz ze zmniejszającą się powierzchnią, różnica zmniejszała się. Duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA) notowały wzrosty o 17%, średnie (20-40 tys. mkw. GLA) o 9,2%, a najmniejsze (5-20 tys. mkw. GLA) o 8%.

październiku obroty centrów handlowych utrzymały pozytywny trend rosnąc o 16% w porównaniu do 2019 r. Widać jednak, że presja inflacyjna, rosnące koszty nośników energii i niestabilna sytuacja gospodarcza wpływają na ich dynamikę. Klienci oszczędzają pieniądze i dokonują bardziej przemyślanych zakupów, co wpływa również na liczbę wizyt w centrach handlowych.

Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych

Polacy w październiku nadal chętnie korzystali z oferty gastronomicznej w  centrach handlowych. Wzrost w tej kategorii o ponad 34% pokazuje, jak ważny dla klientów pozostaje aspekt społeczny galerii handlowych i potrzeba obcowania z ludźmi. To trend trwający niezmiennie od momentu zniesienia restrykcji sanitarnych w marcu 2022 r.

Co kupowali w październiku klienci centrów handlowych?

Październik był kolejnym miesiącem, w którym klienci chętnie kupują w sklepach stacjonarnych artykuły wyposażenia domu i sprzęt RTV/AGD, na co wskazuje blisko 24% wzrost w tej kategorii. Z kolei moda odnotowała mniejszą dynamikę obrotów, wzrost w tej kategorii wyniósł 8,4%, w porównaniu do października 2019 r.

W październiku 2022 r. odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była o 0,3% wyższa niż w październiku 2019 r. Z kolei w listopadzie 2022 r. odwiedzalność centrów handlowych się zmniejszyła i była o 3,1% niższa niż w listopadzie 2019 r.


Foto: Unsplash

Reklama