Hamburger, pizza, kotlet schabowy czy tradycyjna zupa? Cena ma znaczenie

Hamburger, pizza, kotlet schabowy czy tradycyjna zupa? Cena ma znaczenie

Wzrost cen hamburgerów i zup o ponad 50%, kotletów o ponad 40%, pizzy o 14,8% – Dotykačka przedstawia Dotykačka Index za trzeci kwartał 2022r.

Analitycy firmy prześledzili ceny najpopularniejszych w Polsce dań – hamburgera, pizzy, kotleta schabowego oraz tradycyjnej zupy – ich dynamikę w zależności od regionu, wolumen sprzedaży oraz zmianę w stosunku do poziomów sprzed roku.

W efekcie powstał indeks cen, obrazujący trendy kulinarne nie tylko w skali całego kraju, ale także w każdym z 16 województw. 

Analiza zebranych przez nas danych przyniosła niekiedy zaskakujące rezultaty. Spodziewaliśmy się, że średni wzrost cen w stosunku do tych sprzed roku jest wyższy niż oficjalne wskaźniki inflacji, jednak wzrosty cen hamburgerów o ponad 57% w Kujawsko-pomorskiem, kotletów o ponad 48% w Łódzkiem lub zup o ponad 51% w Podlaskiem były sporym zaskoczeniem.

Jerzy Łochowski, Country Manager w Dotykačka

Jak dodaje Jerzy Łochowski, bardzo ciekawa jest także rozpiętość cen i ich wzrostów. Średnia cena dużej pizzy w Lubuskiem wynosiła 27,5 zł, przy wzroście o zaledwie 1%, podczas gdy w sąsiednich województwach jej cena była wyższa o 5 zł i wzrosła o ponad 18%.

Pizza – nasz przysmak narodowy

Za dużą pizzę płaciliśmy w trzecim kwartale 2022 r. średnio 33,5 zł – przed rokiem było to 29,2 zł. Jest to jedyne danie z koszyka Dotykačka Index, którego sprzedaż w ostatnim roku wzrosła – o 6,3% – zaś jego średnia cena zanotowała najmniejszy wzrost o 14,8%.

Zaskakująca jest także rozpiętość cen i ich wzrostów w poszczególnych województwach. W województwie lubuskim średnia cena pizzy wzrosła zaledwie o 1% i wynosi 27,5 zł, podczas gdy na drugim końcu Polski – w województwie podlaskim – jej cena wzrosła o ponad 22% i wynosi blisko 38 zł. Najwięcej za pizzę zapłacimy w województwie świętokrzyskim – aż ponad 40 zł. 

Pizzę najchętniej jemy w godzinach popołudniowych i wieczornych – szczyt zamówień na przysmak rodem z Włoch przypada na godziny 18:00-20:00. Również w tych porach najchętniej jemy hamburgery, jednak w ich przypadku dynamika cen i sprzedaży wygląda nieco gorzej. 

Średnia cena hamburgera bez dodatków wynosiła 28,4 zł – przed rokiem 23 zł – a więc wzrosła o 24%. Kupujemy ich jednak aż o blisko 11% mniej niż przed rokiem. Fenomenem jest tutaj województwo kujawsko-pomorskie, gdzie średnia cena hamburgera wzrosła w ostatnim roku o ponad 57%, a jednocześnie utrzymuje się na najniższym poziome w całym kraju i wynosi zaledwie 20,8 zł, podczas gdy w pozostałych województwach jego cena waha się pomiędzy 24,7 zł w Świętokrzyskiem a 31,4 zł w Pomorskiem. 

Z zupy rezygnujemy chętniej niż z kotleta

Żelazny zestaw obiadowy – zupa i kotlet – swój szczyt sprzedaży notuje, jak można się spodziewać, między godzinami 13:00-15:00. W ostatnim roku – w przeciwieństwie do cen – zmniejszyła jednak jego sprzedaż. Sprzedaż tradycyjnych zup – takich jak barszcz, rosół czy pomidorowa – spadła o 7,5%, zaś kotletów schabowych o 2,1%.

Najtańszy klasyczny obiad zjemy w Lubelskiem, gdzie zapłacimy średnio 10,3 zł za talerz zupy oraz 17,6 zł za schabowego. Najwięcej za zupę zapłacimy w województwach mazowieckim i łódzkim – (odpowiednio) 18,5 zł i 18,4 zł, zaś najwięcej za kotleta zapłacimy w województwach kujawsko-pomorskim, lubuskim i wielkopolskim – ponad 32 zł. 

Obecny Dotykačka Index skupia się na danych z ostatniego roku, jednak w naszej analizie cen cofnęliśmy się aż do 2019 roku, co pozwoliło nam na uzyskanie szerszej perspektywy oraz zaobserwowanie trendów długoterminowych. Lekkie wzrosty cen dań z naszego koszyka – na poziomie 1-3% – dało się zaobserwować już w 2019 roku. W 2020 roku ceny praktycznie zatrzymały się, a w przypadku hamburgerów i kotletów nawet spadły o kilka procent. Wzrosty cen wszystkich dań rozpoczęły się od początku 2021 roku, z praktycznie tą samą dynamiką, jaką obserwujemy obecnie.

Jerzy Łochowski

Dotykačka Index Q3 2022 bazuje na danych rynkowych z całej Polski, z okresu od trzeciego kwartału 2021 r. do końca trzeciego kwartału 2022 r.


Fot.: Adobe Stock/Syda Productions
Materiały: informacja prasowa

 

Reklama