Drożyzna odbija się na sprzedaży żywności. Kupujemy mniej, płacimy więcej

Drożyzna odbija się na sprzedaży żywności. Kupujemy mniej, płacimy więcej

Najnowsze badania CMR, wskazują, że we wrześniu 2022 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 11,6% wyższa niż w takim samym okresie rok temu. Natomiast liczba transakcji spadła o 1,5%.

Od wielu miesięcy w sklepach widoczne są skutki rosnącej inflacji i cen. Wyniki badań potwierdzają trudną sytuację rynkową. Tegoroczny wrzesień był znacznie chłodniejszy niż przed rokiem. Przełożyło się to na spadek liczby transakcji. Największe odnotowano w drugiej połowie miesiąca. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Centrum Monitorowania Rynku – niższe temperatury wpłynęły na wynik sprzedaży lodów impulsowych. We wrześniu kupiło je o 17% mniej klientów niż rok temu. Spadki odnotowały też kategorie wody czy piwa.

Mniej w koszyku, więcej do zapłaty

Wrzesień okazał się miesiącem, gdy odwiedzin w sklepach małego formatu było mniej. Klienci zdecydowanie ograniczyli też liczbę kupowanych produktów. Jednak finalnie na paragonie widniała wyższa kwota. To wynik wzrostu cen, który objął już niemal wszystkie kategorie produktowe.

Jak podaje CMR – wartość przeciętnego koszyka we wrześniu wyniosła 20,20 zł. To oznacza, że kwota ta wzrosła aż o 13,4% w porównaniu do września 2021 r.

Olej, masło, mąka…. Co dalej?

Za wysokimi wzrostami wydatków konsumentów na zakupy w sklepach małoformatowych stoją wyłącznie podwyżki cen” – podaje CMR. 

Mogłoby się wydawać, że dotychczasowe podwyżki cen zrekompensowały wzrost kosztów surowców i energii. Jednak w dalszym ciągu klienci muszą być przygotowani na kolejne skoki.

We wrześniu wzrosła wartość sprzedaży niemal wszystkich kategorii. Co jednak istotne, takie kategorie jak np. masło, olej, mąka czy kawa, których poziom cen charakteryzował się najwyższym skokiem – odnotowały spadki w ujęciu wolumenowym. 

Promocje sposobem na oszczędności?

W poszukiwaniu oszczędności klienci dotychczas starali się ograniczać wydatki na produkty czy usługi premium. Żywność wydawała się stabilnym obszarem. Jednak niepewność co do przyszłych cen spowodowała, że i tutaj klienci zaczęli ograniczać wydatki.

Sposobem na mniejsze wydatki było szukanie promocji, korzystanie z marek własnych, a w końcu – porównywanie cen i „ucieczka” do placówek oferujących korzystniejsze ceny. Jak podaje CMR – we wrześniu 2022 r. liczba paragonów z mlekiem, makaronami czy kawą mieloną w sklepach małoformatowych spadła o 10%. W przypadku mąki i masła spadek liczby paragonów jest jeszcze wyższy i sięga 20%.

Spadek liczby klientów

Mimo spadku liczby klientów, sklepy małego formatu zarobiły we wrześniu.  Łączna wartość ich sprzedaży wzrosła o 11,6%. A jeśli brać pod uwagę kategorie mleka, makaronu czy kawy mielonej to ten wzrost sięga ponad 20%. 

Kolejną „trudną” kategorią są wódki czyste. Notują spadki sprzedaży już kolejny miesiąc z rzędu Jak podaje CMR – we wrześniu klienci sklepów małoformatowych kupili o 7% mniej litrów tego produktu niż przed rokiem. Jednak podobnie jak w przypadku innych kategorii – konsumenci musieli na nie wydać więcej. Jak wynika z badań – wydatki na tę kategorię zwiększyły się o około 7%. 

W przypadku alkoholi jest jeden ciekawy przypadek. Wzrosło bowiem zainteresowanie wariantami smakowymi wódki. We wrześniu 2022 r. w sklepach małoformatowych do 300 mkw. sprzedało się o 4% litrów takich produktów więcej niż rok wcześniej.


*Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw., specjalistyczne sklepy alkoholowe.
fot.: materiały redakcji

Reklama