Obroty centrów handlowych wyższe niż przed pandemią. Usługi z ponad 100% wzrostem

Obroty centrów handlowych wyższe niż przed pandemią. Usługi z ponad 100% wzrostem

Obroty centrów handlowych w czerwcu 2022 roku były o 12% wyższe niż w czerwcu 2019 roku – podała Polska Rada Centrów Handlowych. W tym czasie wzrost zanotowano również w przypadku liczby klientów odwiedzających galerie handlowe.

Centra handlowe przebijają przedpandemiczne wyniki

Według czerwcowych danych Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH), największy wpływ na czerwcowe obroty w centrach handlowych miały usługi, zakupy spożywcze oraz gastronomia. Dokładnie mowa o wzrotach sięgających nawet 104,5% w przypadku usług, 73,7% w odniesieniu do żywności oraz 33% w przypadku gastronomii. Mniejsze wzrosty widoczne były natomiast w przypadku obrotów ze sprzedaży odzieży (+0,7%).

 

Najnowsze dane wskazują także na wzrost odwiedzalności centrów handlowych w lipcu br. Jak podaje PRCH, odwiedzalność mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmy była o 5,4% wyższa niż w lipcu 2019 roku.

Dynamika wzrostów nieco słabnie

To już czwarty miesiąc z rzędu,  wktórym obroty centrów handlowych notowały wyniki wyższe niż przed pandemią. Jak jednak komentuje Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający PRCH, dynamika wzrostów w ostatnim przeanalizowanym miesiącu była niższa niż w maju. 

Ze wskaźnika Turnover Index wynika, że w czerwcu 2022 r. obroty branży wzrosły o 12% w porównaniu do czerwca 2019 r. Z kolei odwiedzalność w lipcu była wyższa o 5,4% niż w lipcu 2019 r. Takie wyniki pozwalają branży odbudowywać się po stratach z okresów lockdownów. Wyzwaniem w nadchodzących miesiącach będzie spowolnienie gospodarcze, wysoka inflacja, rosnące koszty energii oraz możliwe ograniczenia w jej dostępności.

Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych

Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów, w największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) wzrost wyniósł 17,5%. Duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA) notowały wzrosty o 9,2%, średnie (20-40 tys. mkw. GLA) o 7,6%, a najmniejsze (5-20 tys. mkw. GLA) o 3,7%.

Okres wakacyjny rządzi się swoimi prawami

W czerwcu kategoria usług w centrach handlowych odnotowała wzrost obortów przekraczający 100%. Jak wyjaśnia PRCH, głównie odpowiadały za to biura podroży, a także kantory. "To efekt tzw. odłożonej konsumpcji. Polacy po 2 latach bardzo energicznie nadrabiają pandemiczne ograniczenia w podróżowaniu" – podaje Rada.

W przypadku zwiększonych zakupów spożywczych mówimy już o trendzie, który utrzymuje się 4 miesiąc z rzędu Natomiast stabilny wzrost obrotów w gastronomii, o ponad 30%, który utrzymuje się od 3 miesięcy pokazuje, że klienci spragnieni kontaktów z innymi wrócili do przyzwyczajeń sprzed pandemii i spędzania wolnego czasu w galeriach. 


Foto: PhotoStock(dusanpetkovic1)

Reklama