Branża winiarska: Premiumizacja zwolni. Polacy będą szukać tańszych win

Branża winiarska: Premiumizacja zwolni. Polacy będą szukać tańszych win

"Utrzymujący się od kilku lat trend premiumizacji będzie zwalniał" – prognozują szefowie firm winiarskich zrzeszonych w Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. Powodem są galopujące podwyżki cen, które zmuszają konsumentów do daleko idącej ostrożności w podejmowaniu decyzji zakupowych. Jak bardzo zmieni to polski rynek winiarski? Czy dojdzie do rozwarstwienia rynku?

Inflacja stoperem trendu premiumizacji. Na prowadzenie wyjdzie mainstream?

Premiumizacja była do tej pory jednym z głównych trendów w branży winiarskiej. Na czym polega? Mówiąc krótko – od pewnego czasu wyraźnie rosło zainteresowanie winami z wyższej półki. Polacy byli skłonni wydać na wino więcej pieniędzy. Zbiegło się to z wyraźną zmianą kultury konsumpcji alkoholu w naszym kraju. Pijemy coraz więcej wina, podróżujemy po świecie, stopniowo rośnie wiedza winiarska Polaków. A wraz z nią, rosną większe wymagania co do jakości. Generalnie cel konsumpcji alkoholu także staje się inny – już nie ilość, lecz jakość jest istotna.

Trendu premiumizacji nie zatrzymała nawet pandemia. Wszystko jednak wskazuje na to, że stoperem będzie inflacja. "Galopujące podwyżki cen przerażają konsumentów, a prognozy wskazują, że wiele przed nami i będziemy musieli się zmierzyć  z jeszcze większą drożyzną" – mówi Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.

 Ta sytuacja nie nastraja pozytywnie i trzeba się spodziewać, że dominujący w ostatnich latach na rynku wina trend premiumizacji ulegnie zahamowaniu. W związku z aktualnymi warunkami ekonomicznymi, trudno się spodziewać, żeby rynek premium rozwijał się tak, jak do tej pory.

Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa

Prezes ZP Polska Rada Winiarstwa zauważa, że klienci z zasobnymi portfelami raczej nie zrezygnują z zakupów win z najwyższej półki. Zmiana trendu pojawi się natomiast wśród pozostałych konsumentów – którzy ostrożniej będą podejmować decyzje zakupowe. Jak zapowiada, spowoduje to większe zainteresowanie winami z segmentu mainstream.

Opinię potwierdza Jakub Nowak, prezes firmy JNT Group. Jak prognozuje, utrzymujący się od kilku lat trend premiumizacji będzie zwalniał z powodu sytuacji rynkowego. To z kolei może poskutkować rozwarstwieniem rynku.

Przewidujemy, że może dojść do rozwarstwienia rynku: rosły będą ceny win drogich, kupowanych przez konsumentów o zasobniejszych portfelach, a konsumenci, którzy dotychczas sięgali po wina w przedziale cenowym 25-30 zł, teraz wybierać będą te z nieco niższej półki, czyli do 20 zł.

Jakub Nowak, prezes firmy JNT Group

Mainstream vs superpremium

Paweł Gąsiorek, prezes Domu Wina, polskiego dystrybutora wielu luksusowych marek win, który oferuje trunki superpremium, przyznaje jednak, że firma w ostatnim czasie nie notuje spadku sprzedaży, a wręcz przeciwnie – sprzedaż cały czas rośnie. Niekoniecznie jednak świadczy to o trendzie premiumizacji, ponieważ wsród klientów Domu Wina duży odstek stanowią osoby zamożne, które mogą sobie pozwolić na spory wydatek w tej dziedzinie.

Jak podkreśla Paweł Gąsiorek, "premiumizacja to nie tylko kwestia ceny, ale przede wszystkim dojrzałości konsumentów do zrozumienia i docenienia dobrego wina" i przytacza przykład topowego wina z domu szampańskiego Philipponnat, z którego sprzedażą – mimo wyższej ceny – Dom Wina nie ma żadnego problemu. "(...) ale za to mamy problem z jego zakupem, ponieważ popyt jest większy niż alokacja do Polski (roczna ilość butelek przyznana importerowi przez producenta na jego rynek)" – wyjaśnia prezes Domu Wina.

"Na pewno będziemy mieli teraz nieco odmienną sytuację niż podczas pandemii" – podsumowuje Joanna Semczuk, dyrektor ds. handlu i logistyki w firmie Henkell Freixenet Polska. Jak tłumaczy, "działają na nas zupełnie inne bodźce. Konsument będzie dopasowywał decyzje zakupowe do zasobności swojego portfela. Niewątpliwie umocnią się znane, sprawdzone i wiarygodne marki, ale nastąpi weryfikacja. Umocni się trend smart shoppingu".


Foto: StockAdobe

Reklama