Już blisko 40% konsumentów podczas codziennych zakupów poszukuje promocji. Ceny w różnych sklepach porównuje z kolei 31% Polaków. Takie wnioski płyną z najnowszego badania ARC Rynek i Opinia.
Rosnąca inflacja i coraz wyższe ceny za podstawowe produkty sprawiły, że zmianom ulegają codzienne nawyki zakupowe Polaków. Coraz większa grupa poszukuje aktywnie promocji oraz porównuje ceny produktów w różnych sklepach. Na znaczeniu, zamiast jakości, zyskuje cena.
Zmnieniają się zwyczaje zakupowe Polaków
Czerwcowe badanie ARC Rynek i Opinia ujawniło zmiany zwyczajów zakupowych Polaków. Już 39% deklaruje aktywne poszukiwanie promocji. Celem tych działań jest oszczędność. Innym sposobem radzenia sobie z rosnącymi cenami jest porównywanie produktów w różnych sklepach – co czyni już 31% Polaków.
Zmiany zwyczajów zakupowych widać także w częstotliwości zakupów oraz liczbie produktów, które lądują w koszyku. Średnio co czwarty respondent (27%) przyznaje, że obecnie kupuje mniej produktów, a prawie co piąty (19%) rzadziej chodzi na zakupy.
Poszukiwanie oszczędności łączy się także z poświęceniami. 18% konsumentów przyznaje, że jest gotowych jechać na zakupy dalej, jeżeli wiedzą, że na nich zaoszczędzą. Z kolei 9% zdecydowało o zmianie miejsca swoich zakupów.
Tylko 18% badanych przyznało, że inflacja w żaden sposób nie zmieniła ich zwyczajów zakupowych – kupują to, co dotychczas i w tych samych sklepach, w których kupowali. Co dziesiąty badany (11%) twierdzi, że bardzo lubi sklep, w którym dokonuje zakupów i nawet, jeżeli w innym będą lepsze promocje, nie zmieni swoich zwyczajów.
Stawianie na promocje odbije się czkawką
"Na dłuższą metę wybieranie głównie produktów, które są w promocji, nie jest dobrym zjawiskiem, a bazowanie marketerów na samych promocjach może być na dłuższą metę zgubną praktyką" – zaznacza dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia. Jak wyjaśnia, konsument kupujący tylko artykuły w promocji odzwyczaja się od zwykłych relacji z marką.
Promocja powinna być czymś czasowym, okazjonalnym. Jak podkreśla ekspert ARC Rynek i Opinia, powinna być czymś wyjątkowym, a nie stałą praktyką. Jak zatem marki mogą wykorzystać promocje? Zdaniem dr Adama Czarneckiego ciekawą strategią do rozważenia jest np. stworzenie osobnej linii produktów z niższą ceną, dostosowaną do obecnych oczekiwań przynajmniej części konsumentów.
Badanie zostało zrealizowane od 1 do 8 czerwca 2022 przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI – ankiety online zrealizowane na epanel.pl (N=1031). Próba reprezentatywna pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania, wykształcenia oraz regionu GUS próba populacji Polaków w wieku 18-65 lat.
Foto: StockAdobe(Iporavute)