Dotykačka. System operacyjny dla biznesu

Przejście z tradycyjnej kasy fiskalnej na system POS w zasadzie jest poza dyskusją. Kasa fiskalna spełnia tylko jedną rolę – ustawowy obowiązek rejestracji sprzedaży i wydania paragonu fiskalnego. System sprzedażowy tak naprawdę jest sercem całego biznesu – dostarcza właścicielom wszelkich informacji o ich biznesie. O tym, jakie korzyści przynosi wdrożenie multi–funkcjonalnego systemu POS online Dotykačka w sklepie czy restauracji opowiada Marcin Marciniuk, Product & Support Manager w Dotykačka.

Dotykačka mocno rozpycha się na polskim rynku. Integracje z PayTel, Polskimi ePłatnościami, PolCardem, a ostatnio z eService. Jak firma rozwija się na rynku polskim? Do kogo kieruje swoje rozwiązania i jakie ma plany rozwoju systemu?

Wyróżnikiem Dotykačka jest fakt, iż jest to system skierowanych do większości branż – każdej firmy działającej na rynku B2C. Tradycyjnie w Polsce system POS kojarzy się z restauracją czy hotelem – i faktycznie są to branże o najwyższych wymogach, które są przez nasz system spełniane. Niemniej jest on również wyposażony w funkcje i narzędzia doceniane także przez sklepy i punkty usługowe. O ile dalej najwięcej użytkowników naszego systemu jest na rynku HoReCa, o tyle cały czas rośnie bardzo szybko baza klientów z sektorów handlu detalicznego i usług – co nas bardzo cieszy.

Dotykačka jest systemem stale rozwijanym. Zarówno poprzez integracje z rozwiązaniami dostarczanymi przez firmy zewnętrzne – rynkowych liderów w swoich sektorach – jak i dzięki kreatywności i pomysłowości naszego wewnętrznego zespołu projektantów i programistów. Nasze prace rozwojowe zawsze jednak skupiają się na jednym celu – usprawnianiu pracy tysięcy firm korzystających z systemu Dotykačka każdego dnia oraz wspieraniu ich rozwoju biznesowego.

W ostatnich kwartałach przeprowadziliśmy bardzo udane integracje między innymi z operatorami płatności bezgotówkowych, serwisami do obsługi zamówień z dostawą oraz platformami ecommerce. Na tym jednak nie koniec. W najbliższym czasie nasi użytkownicy mogą się spodziewać bardzo ciekawych i korzystnych zmiany zarówno w Chmurze Dotykačka, jak i samym systemie. Wspólnie z zewnętrznymi partnerami pracujemy także nad kolejnymi rozwiązaniami, które usprawnią pracę menedżerów i właścicieli małych i średnich firm.

Czy pandemia wpłynęła na zwiększenie popytu na rozwiązanie zintegrowane z platformami do zamawiania jedzenia online?

Bardzo dokładnie przeanalizowaliśmy sytuację na rynku HoReCa w latach 2020–2021, przyjmując za punkt odniesienia dane z roku 2019. Oprócz obserwacji bardzo oczywistych – takich jak choćby ogromny spadek obrotów w okresach tak zwanego lockdownu czy szczególnie negatywny wpływ pandemii na funkcjonowanie barów, kawiarni czy restauracji hotelowych – zauważyliśmy też dramatyczną zmianę w strukturze źródeł przychodu biznesów gastronomicznych oraz błyskawiczną adaptację modelu sprzedaży posiłków z dostawą.

Trudna sytuacja rynkowa oraz dynamicznie zmieniające się regulacje uświadomiły wielu właścicielom i managerom firm gastronomicznych, jak ważna jest możliwość szybkiej analizy danych sprzedażowych, nie tylko pod kątem sum końcowych, ale także struktury ich składowych.

Szybkie i zdecydowane kroki, takie jak zdywersyfikowanie oferty, urozmaicenie menu oraz udostępnienie opcji zamówienia z dostawą lub na wynos uratowały wiele firm przed bankructwem. Średnio, w całej branży gastronomicznej posiłki odpowiadają zazwyczaj za ok. 70% przychodów, napoje niealkoholowe za ok. 10%, a napoje nisko- i wysokoalkoholowe za ok. 15%. W okresach zamknięcia, to jedzenie stało się głównym źródłem utrzymania, odpowiadając za ponad 85–90% przychodów.

Według raportu STAVA, rok 2020 był rekordowy dla sektora dowozów jedzenia, który osiągnął wówczas wartość około 9,98 mld zł przy ponad 40% wzroście w porównaniu z poprzednim rokiem. W 2021 r. nastąpiła jednak korekta i ten sektor rynku zanotował wyraźny spadek wartości do 8,79 mld zł.

Eksperci szacują, że wraz ze stałym rozluźnieniem obostrzeń i względnym opanowaniem pandemii, ale przede wszystkim ze względu na pogorszenie ogólnej sytuacji ekonomicznej, sektor dowozów jedzenia odnotuje w 2022 r. kolejny spadek do poziomu 7,73 mld zł; powrót do poziomu z pierwszego roku pandemii oczekiwany jest dopiero w 2025 r.

Zależy nam na dostarczaniu przedsiębiorcom rozwiązań efektywnych i ułatwiających rozwój biznesowy, dlatego w ostatnich dwóch latach zintegrowaliśmy system POS online Dotykačka między innymi z serwisami Uber Eats i Bolt Food oraz z platformami B2B, agregującymi wiele popularnych serwisów do zamawiania jedzenia online, sieci dostawców oraz umożliwiającymi uruchomienie własnej sprzedaży online. Oddaliśmy w ręce przedsiębiorców z sektora gastronomicznego jednolity i przyjazny interfejs do obsługi zamówień z dostawą, bezpośrednio połączony z systemem POS online Dotykačka.

Spodziewamy się, że kolejnym krokiem będzie implementacja podobnych narzędzi w lokalnych sklepach spożywczych oraz w sieciach handlowych – na poziomie obsługi lokalnej.

Jakie rozwiązania posiada firma dla branży retail?

Nie projektujemy naszych rozwiązań kasowych w próżni. Wsłuchujemy się w głosy przedsiębiorców z nich korzystających oraz analizujemy dane zbierane przez system. Praktycznie każda konfiguracja systemu kasowego Dotykačka, zainstalowana u naszych klientów z sektora handlu detalicznego, zawiera urządzenia i akcesoria takie jak drukarki fiskalne, wagi cyfrowe, skanery kodów kreskowych czy terminale płatnicze. Dokładamy więc wszelkich starań, aby urządzenia te bezproblemowo współpracowały z naszymi tabletami kasowymi oraz z naszym systemem. Zapewnienie płynnej komunikacji przekłada się na usprawnienie obsługi klientów oraz automatyzację wielu procesów, co z kolei redukuje możliwość powstawania błędów kasowych.

Umiejętność lepszego radzenia sobie z kryzysem zapoczątkowanym w marcu 2020 roku jest między innymi wynikiem zrozumienia przez przedsiębiorców znaczenia dostępu do twardych danych opisujących stan prowadzonego biznesu oraz możliwość ich poprawnej analizy. Dzięki temu mogą szybciej reagować na gwałtowne zmiany zachodzące na rynku, a nawet wyprzedzać niektóre trendy – nie tylko te bezpośrednio powiązane z sytuacją pandemiczną.

System POS online Dotykačka jest powiązany z Chmurą Dotykačka, udostępniającą między innymi szerokie spektrum danych o zasobach magazynowych czy raportów sprzedażowych oraz umożliwiającą ich wszechstronną analizę. Ważnym elementem naszego systemu jest Chmura Dotykačka, dostarczająca wiele rozbudowanych narzędzi administracyjnych oraz analitycznych. Przedsiębiorcy lub ich pracownicy, nawet nie będąc w lokalu, mają bieżący podgląd aktywności w sklepie – utarg, najpopularniejsze produkty czy skuteczność promocji to tylko te najważniejsze. Dzięki temu w krótkim czasie są w stanie zoptymalizować swój stan magazynowy pod kątem szybszej i sprawniejszej rotacji produktowej, lepszego wykorzystania przestrzeni ekspozycyjnej czy reagowania na zmieniające się ceny. System pozwala pilnować odpowiedniej marżowości oraz minimalizować straty. Zauważyliśmy, że użycie funkcjonalności analitycznych naszej chmury wrosło w ciągu ostatnich dwóch lat o ponad 100%.

Dzięki otwartemu i dobrze udokumentowanemu API nasi klienci samodzielnie mogą połączyć system Dotykačka na przykład z własnymi systemami logistycznymi czy księgowymi.

Dlaczego przedsiębiorcy korzystający z kas fiskalnych lub starych systemów POS powinni zastanowić się nad przejściem na związania takie jak Dotykačka?

Przejście z kasy fiskalnej na system POS w zasadzie jest poza dyskusją. Kasa fiskalna spełnia tylko jedną rolę – ustawowy obowiązek rejestracji sprzedaży i wydania paragonu fiskalnego. System sprzedażowy tak naprawdę jest sercem całego biznesu – dostarcza właścicielom wszelkich informacji o ich biznesie. Dzięki temu mają w trybie online dostęp do wszelkich niezbędnych informacji, aby podejmować jak najlepsze decyzje ukierunkowane na jego usprawnienie. Mówimy tutaj o wielu aspektach – oszczędności na zakupach jak i maksymalizacji sprzedaży, a co za tym idzie i marży. System POS umożliwia wykonywanie codziennych czynności w sposób dużo prostszy i o wiele szybszy.

Automatyzacja procesów sprzedażowych przekłada się na usprawnienie obsługi klienta, wzrost jego zadowolenia i lojalności, co w efekcie podnosi atrakcyjność lokalu. A w skrajnych przypadkach możemy mówić o skróceniu czasu obsługi klienta nawet o 30%.

Czy można to wszystko osiągnąć korzystając ze zwykłej kasy fiskalnej? Do pewnego stopnia pewnie tak, tylko jak dużym kosztem pracy i zasobów?

Dotykačka oferuje kompleksowe rozwiązanie kasowe – swoisty system operacyjny biznesu klienta – gotowe do pracy praktycznie w kwadrans od wyjęcia z pudełka. W dodatku stale aktualizowane i objęte bezpłatnym wsparciem technicznym. Wszystko to w ramach jednej atrakcyjnej opłaty abonamentowej. Nasi klienci otrzymują także dostęp do pełnej dokumentacji i samouczków oraz są zapraszani na bezpłatne szkolenia online.

Jakie są plany biznesowe i technologiczne na następne lata?

Rozwiązania Dotykačka są sprzedawane poprzez niezależną sieć dealerską, działającą w całym kraju. Dokładamy wszelkich starań, aby tę sieć nie tylko powiększać, ale także podnosić poziom wiedzy i specjalistycznego wsparcia oferowanego przez sprzedawców. Realizujemy nasz plan ekspansji rynkowej poprzez program szkoleń online oraz spotkań na żywo.

Dotykačka przyjęła wewnętrznie zobowiązanie do pozyskiwania kluczowych partnerów, z którymi wspólnie możemy przygotowywać rozwiązania zaspokajające realne potrzeby naszych klientów. Wspominałem już kilkukrotnie o naszych integracjach, których mamy w Polsce już kilkanaście, a w całej Europie kilkadziesiąt. Równocześnie pracujemy nad kilkoma nowymi – w tym między innymi z partnerami z sektora ecommerce, co szczególnie może zainteresować przedsiębiorców z branży handlowej.

Zależy nam także nad podnoszeniu wiedzy i umiejętności naszych klientów. Nie tylko w kontekście obsługi systemu Dotykačka, ale także szerszych kompetencji biznesowych. Od ponad roku działa na naszym kanale na YouTube Akademia Dotykačka, w ramach której organizujemy wykłady online prowadzone przez naszych ekspertów oraz gości zewnętrznych. Pracujemy obecnie nad serią edukacyjnych ebooków, które przygotowujemy we współpracy ze znanymi ekspertami branżowymi. Pierwsza publikacja, adresowana do odbiorców z sektora gastronomicznego, zadebiutuje jeszcze tego lata.


Foto: Marcin Marciniuk, Product & Support Manager w Dotykačka (mat. redakcji)

Reklama